رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبیین کرد:

نقش رسانه‌ها در کاربردی کردن پژوهش‌های علمی در جامعه

۱۷ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۶ کد : ۳۷۶۱۰ اخبار
تعداد بازدید:۹۹۶
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه پژوهش‌های خاص باید توسط رسانه با ابزار رسانه‌ای برای اقشار مختلف کاربردی شود، گفت: اصحاب رسانه باید جریان‌سازی علمی و دانشی کشور را در حوزه علوم انسانی راه‌اندازی کنند.
نقش رسانه‌ها در کاربردی کردن پژوهش‌های علمی در جامعه

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، امروز، ۱۷ آذرماه در نشستی با عنوان «هم‌اندیشی با یاوران پژوهش در رسانه و تجلیل از آن‌ها» که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد با اشاره به اینکه توسعه‌یافتگی در یک کشور بیشتر حاصل تلاش اصحاب رسانه و اهل فکر است، اظهار کرد: کسانی که پژوهش و تفکر می‌کنند باید این تفکر را به لایه‌های اجتماعی تحویل و قابلیت استفاده را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه پژوهش‌های خاص باید توسط رسانه با ابزار رسانه‌ای برای اقشار مختلف کاربردی شود، ادامه داد: توسعه‌نگری توسط رسانه ایجاد شود و پیشنهاد بنده این است که اصحاب رسانه جریان‌سازی علمی و دانشی کشور در حوزه علوم انسانی را راه‌اندازی کنند و این نیاز به همگرایی و هم‌افزایی میان رسانه‌ها دارد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: عدم حرفه‌ای بودن پژوهش در رسانه و پژوهشگاه‌ها باعث شده ایران مشکلات و بحران‌های زیادی داشته باشد.

حکیمیان با اشاره به اینکه رسانه می‌تواند تحول‌آفرینی در اجتماع داشته باشد و با ارباب قدرت و فساد مبارزه کند، خطاب به مدیران رسانه استان قم، گفت: با تیزهوشی و هم‌افزایی جریانی در کشور راه بیندازید تا انباشت بحران‌ها مرتفع شود، چراکه رسالت رسانه‌ها و ما پژوهشگران بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: رسانه‌ها باید کرسی علمی برای جریان‌سازی دانش و علم در کشور راه بیندازند؛ مردم ما امروز حقوق‌شان معطل مانده و آنچه که در قانون اساسی تدارک دیده شده مطالعه شود، می‌بینیم که با آرمان‌های امام و شهدا فاصله زیادی داریم

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: این پژوهشگاه یک مؤسسه علمی حاصل تفکر امام(ره) است که حوزویان و دانشگاهیان جامعه را متحول کنند تا به جامعه معنوی برسیم.

حکیمیان با اشاره به اینکه مجموعه‌های پژوهشی نیازمند روابط عمومی علمی و هم‌افزایی میان آن‌هاست، ادامه داد: رشته روابط عمومی علمی، در دانشگاه‌ها دیده نشده است؛ روابط عمومی در این پژوهشگاه باید بتواند با قشر فرهیخته ارتباط گرفته و ما و جامعه علمی را به هم معرفی کند.

هدایت‌گری به معنای ایرادگیری از مردم نیست

وی بیان کرد: بسیاری از مسائل در جامعه علمی با دیدگاه سنتی دنبال می‌شود. حوزه علمیه از جامعه عقب افتاده و پشت سر قرار گرفته و هدایت‌گری ندارد و فقط به مسائلی مانند حجاب ایراد می‌گیرد و هدایت‌گری، به معنای ایرادگیری از مردم نیست.

حکیمیان با بیان اینکه اصحاب دانش، علم و تفکر باید به‌روز و جلودار مردم باشند و این مهم سبب می‌شود که مردم از مسیر خارج نشوند، اظهار کرد: فضای آزادی‌گری و پرسش‌گری باید در جامعه وجود داشته باشد. پرسش‌گری باعث می‌شود جامعه متعالی و آزاد‌اندیش شود و این تنها در حرف و شعاری نباشد بلکه در عمل جاری شود؛ پژوهشگاه آزاداندیش و اهل هیچ جریان و جناحی نیست و تحقیقاتش ناظر به مسائل روز است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: عدم مدیریت منابع کشور، این منابع را هرز و برخی از این منابع هم با فساد مالی از بین می‌رود و نتیجه آن این شده که مردم به جای فکر کردن به تعالی خود تنها به فکر معیشت خود باشند.

رسالت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تولید فکر و اندیشه است

دکتر مجید کافی معاون آموزشی، پژوهشی و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه این نشست اظهار کرد: کار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تولید فکر و اندیشه است و این زبان علم است و خام نمی‌تواند وارد جامعه شود و مراکزی باید این تولیدات را تبدیل به سیاست کنند که راهبردها و راهکارها وارد دستگاه‌های اجرایی شود .

وی ادامه داد: اصحاب رسانه هنگام ورود به دستگاه‌ها باید از منظر تکلیفی از آن‌ها مطالبه کنند؛ پژوهشگاه تولید معرفت و اندیشه می‌کند و ارگان‌هایی باید آن را تبدیل به راهکار و سپس برنامه اجرایی کنند.

کافی بیان کرد: رسالت اولیه پژوهشگاه تولید علم در مسایل روز کشور است و بازوی فکری دستگاه‌های اجرایی در مباحث مختلف هستیم؛ اندیشمند خوب به معنای سیاست‌گذار و مجری خوب نیست و مطالبه‌گری رسانه از دستگاه‌های مختلف باید متناسب با رسالت آن دستگاه‌ها باشد.

کلید واژه ها: حکیمیان

آخرین ویرایش۱۸ آذر ۱۴۰۰

نظر شما :