رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

روحانیت باید به روز شود/ جرات و جسارت را از مردم گرفتیم / نقد حاکمان حق مردم است

۱۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۳ کد : ۳۷۶۱۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۱۸
روحانیت باید به روز شود/ جرات و جسارت را از مردم گرفتیم / نقد حاکمان حق مردم است

به نقل از شفقنا- رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: بعضی از ما به جای هدایت‌گری از مردم ایراد می گیریم. بعضی از ما اگر جوان ما حرفی می زند، او را مرتد و مخالف دین خطاب می کنیم و اینگونه پاسخ می دهیم درحالیکه اینها جوانان این مرز و بوم هستند، حرف دارند. اینها با صرفا منبر رفتن من قانع نمی شوند، او استدلال و دلیل و منطق می خواهد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی محمد حکیمیان امروز در هم اندیشی با مدیران رسانه های استان قم عنوان کرد: خبرگزاری ها و رسانه های جمعی از توانایی بالایی در زمینه جریان سازی در کشور برخوردار هستند که اگر این توانایی ها به صورت هدفمند و در راستای یکدیگر قرار گیرد، می توانند جریان سازی های بسیار خوبی در موضوعات مختلف کشور داشته باشند.

او ابراز عقیده کرد: توسعه یافتگی در یک کشور بیشتر حاصل اصحاب رسانه و اهل فکر است؛ کسانی که بنشینند پژوهش و فکر کنند و کسانی که این تفکر را به لایه های مختلف اجتماعی تحویل دهند و قابلیت استفاده داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر کاربردی کردن دانش برای اقشار مختلف مردم و توسعه آن تاکید کرد و بیان داشت: لازم است که امروز خبرگزاری ها جریان سازی علمی را در کشور راه اندازی کنند و این نیازمند همگرایی و هم افزایی رسانه هاست.

او در عین حال گفت: عدم حرفه‌ای گری در رسانه ها و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها سبب بروز برخی بحران ها و مشکلات کشور شده است.

حکیمیان ادامه داد: رسانه ها می توانند بسیاری از این بحران ها را مدیریت کرده و به حل آن کمک کرده، جامعه را هدفمند حرکت داده و در جامعه تحول آفرین باشند.

او گفت: رسانه ها ظرفیت مبارزه با قدرت و فساد در جامعه را دارند؛ اما باید توجه داشت که فساد تنها در پول نیست. گاهی فساد در این است که فردی که مناسب مدیریت مجموعه نیست، پست بگیرد و بسیاری از پتانسیل های مجموعه را از این طریق معطل بگذارد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز داشت: در کشور، موضوع برای پیگیری کم نداریم، اما از بس حرفه ای عمل نکردیم، انباشتی از بحران ها و مشکلات در کشور فراهم شده است که این رسالت ما و شما را سنگین می کند.

او تصریح کرد: بسیاری از حقوق مردم ما معطل مانده است؛ نگاهی به قانون اساسی داشته باشید و ببینید امام خمینی با چه هدف و انگیزه ای و مردم ما با چه آرمانی پای کار آمدند. ما ۲۳۰ هزار شهید دادیم. اما چقدر توانستیم به آرمان های امام و شهدا عمل کنیم؟ چقدر حقوق مردم را استیفا کردیم؟

حکیمیان گفت: اگر رسانه ها این هدفمندی، همگرایی و هم افزایی را نداشته باشند و جریان سازی را انجام ندهند، اولین کسانی هستند که فردای قیامت مورد سئوال امام راحل و شهدا قرار خواهند گرفت.

او به نقش رسانه ها در سالم سازی جامعه و کاهش انحرافات در جامعه اشاره کرد و افزود: رسانه ها می توانند از انحراف مسئولان جلوگیری کرده و نقش هدایتگری برای آنها و جامعه داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این پژوهشگاه حاصل تفکر امام خمینی است، گفت: این پژوهشگاه با هدف اندیشه حوزویان و دانشگاهیان برای تحول در جامعه و سوق دادن آنها به سمت تعالی و اسلامی سازی جامعه تاسیس شد.

او فقدان «روابط عمومی علمی» را از کاستی های جامعه دانست و بیان داشت: یکی از مشکلات ما این است که عمیق ترین پژوهش ها را در حوزه دانش عمومی، کاربردی، اسلامی و بروز داریم اما به دلیل فقدان «روابط عمومی علمی» یک پژوهشگاه خاموش هستیم.

حکیمیان با متفاوت خواندن روابط عمومی علمی گفت: این نوع از روابط عمومی باید بتواند با قشر فرهیخته جامعه ارتباط برقرار کند و با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها هم افزایی کند و ما را به جامعه علمی و جامعه علمی را به ما معرفی کند تا با هم افزایی هایی که انجام می دهیم بتوانیم این پتانسیل ها را در یک راستا قرار دهیم. این استعدادهای کشور را هرز ندهیم.

او گفت: رسانه ها باید جامعه را به سمت جریان سازی دانش به پیش ببرند. امروز ما بعضی از ابتدایی ترین مفاهیم خودمان را حل نکردیم و مباحث جامعی از شناخت در اسلام را انجام ندادیم.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امروز در مواردی حوزه علمیه قم از جامعه عقب افتاده و نمی تواند هدایت‌گری مردم را انجام دهد، پشت سر قرار گرفته است و بعضی فقط ایراد می کنند که گوشه چادرت در رفته است یا موی سرت بیرون آمده است درحالیکه جامعه روحانیت ما باید پیشتاز و هدایتگر باشد. الان بعضی از ما به جای هدایت‌گری از مردم ایراد می گیریم. بعضی از ما اگر جوان ما حرفی می زند، او را مرتد و مخالف دین خطاب می کنیم و اینگونه پاسخ می دهیم درحالیکه اینها جوانان این مرز و بوم هستند، حرف دارند. اینها با صرفا منبر رفتن من قانع نمی شوند، او استدلال و دلیل و منطق می خواهد.

او خاطرنشان کرد: این روحانیت است که باید بروز شود. لذا اگر می خواهید نقش هدایتگری داشته باشید باید در صف مقدم قرار بگیرید والا در پشت سر نمی توان ایراد گرفت.

حکیمیان ادامه داد: دانشگاه ها و برخی بخش های ما نیز عقب افتادند. اگر اصحاب فکر و اصحاب دانش جلوی مردم حرکت کنند، مردم از مسیر خارج نمی شوند.

او گفت: وقتی امام خمینی آمد، اقبال زیادی به حوزه ها و روحانیت ما شد. بعد هم بزرگانی چون شهید باهنر، علامه مصباح یزدی و دیگر بزرگان تلویزیون را در دست گرفتند و شور و شوقی در جوانان ما ایجاد کردند. هرروز بحث های علمی بنیادین و آزاد در تلویزیون بود. اما متاسفانه ترورها سبب برچیده شدن این فضای باز سیاسی شد و بسیاری از بزرگان ما هدف ترور قرار گرفتند و فضا امنیتی شود و این فضا همچنان ادامه دارد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد: باید اجازه داد افکار مختلف در جامعه حرف خود را بزنند؛ پرسشگری چه ایرادی دارد؟ چرای جلوی اینها را می گیریم؟ پرسشگری به نفع ماست.

او خاطرنشان کرد: پرسشگری، جامعه را متعالی و آزاداندیش می کند و جامعه را به سمت جرات و جسارت هدایت می کند اما ما جسارت و جرات را از جامعه گرفتیم. بگذاریم مردم حرف خود را بزنند، با حرف نزدن مشکل ما حل نمی شود بلکه گره کوری خواهد شد که بعدا باز نخواهد شد. باید اجازه داد مردم حرف خود را بزنند و نظر خود را مطرح کنند.

حکیمیان گفت: امیرالمومنین (ع) آزاداندیش بود و نقد حاکمان را حق مردم می دانست. اما ما پای منبر می گوئیم ولی در عمل روی دیگر نشان می دهیم. تا کسی مخالف تفکر ما حرف می زند، به او انگ «ضدانقلاب» می زنیم. کدام ضد انقلاب؟ او فرزند این خاک و سرزمین است.

او خطاب به مدیران رسانه گفت: شما در آفرینش فضای آزاد در جامعه کمک کنید و خود را دربند مدیر و مسئول و … نکنید. شما فردای قیامت باید پاسخگوی امام و شهدا باشید چون آنها پای این ارمان و کشور بامعنویت، مقتدر و آزاداندیش خون دادند. اگر کاستی است تقصیر ما اندیشوران و شما اصحاب رسانه است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حق شغل، حق کار، حق آزادی بیان از جمله اصول قانون اساسی است که در کشور معطل مانده است، اظهار داشت: مردم حق دارند از مدیران خود تحقق وعده های داده شده، حق مسکن، آزادی های سیاسی، آزادی انتخاب شغل را پیگیری کنند.

او در بخش دیگر سخنان خود به منابع غنی ایران اعم از نفت و گاز اشاره کرد و گفت: اینقدر در کشور منابع داریم که رفاه مردم را می تواند تامین کند و نیازی به کمیته امداد نداشته باشیم ولی عده ای بر این منابع ما چمباده زده اند، حال یا می خورند و می برند یا به دلیل سوء مدیریت هرز داده و معطل گذاشته اند.

حکیمیان تصریح کرد: آمریکا در دهه ۹۰ میلادی ۱۰۰ میلیارد دلار دانش فنی فروخت این درحالی است که کمتر از یک میلیارد دلار هزینه کرد. نخبگان کشورهای جهان مانند ایران، مصر، افغانستان را جذب می کند و با دادن یک خانه و حقوق دانش آن را دریافت می کند و می فروشد. چرا اجازه می دهیم سالی ده ها هزار منابع انسانی درجه یک ما بروند کشورهای دیگر؟ اگر یک میلیارد دلار صرف اندیشمندان و نخبگان خود کنیم در کمتر از یکسال ده ها میلیارد دلار حاصل این سرمایه گذاری خواهد شد.

کلید واژه ها: جامعه رسانه رئیس پژوهشگاه پژوهشگاه حوزه دانشگاه کشور حوزه دکتر علی محمد حکیمیان

آخرین ویرایش۱۹ آذر ۱۴۰۰

نظر شما :