آیت الله جوادی آملی:

حفظ مودت الهی موجب سامان بخشیدن به خانواده می شود

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۱ کد : ۳۷۶۹۳ اخبار
تعداد بازدید:۸۱۲
مرجع تقلید شیعیان گفت: تنها عامل تشکیل خانواده، ابقای آن و نتیجه بهره ها را در قیامت گرفتن این دو عنصر محوری است و هیچ عاملی نمی تواند نهاد خانواده را سامان ببخشد مگر حفظ مودت الهی.
حفظ مودت الهی موجب سامان بخشیدن به خانواده می شود

به گزارش خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، آیت الله العظمی جوادی آملی صبح چهارشنبه در افتتاحیه کنفرانس بین المللی یافته های نوین در مناسبات دین و خانواده اظهار داشت: در زمینه تبیین دین و خانواده باید دریافت که دین نسبت به خانواده از نظر پیدایش، تشکیل اولیه، پرورش، رسیدگی به نیازهای اعضای خانواده، مانع شدن بروز اختلافات و مشکلات خانواده و همچنین درمان پدیده های خانواده چه حقی دارد.
وی گفت: بنیاد و هستی خانواده و سلامت و سرافرازی خانواده را خداوند بر عهده می گیرد، بدون اینکه کسی از وی استفاده کند.
مرجع تقلید شیعیان اصول خانواده را از نیازهای غریزی و اساسی عنوان کرد و افزود: از آغاز خلقت، آدم در کنار حوا آفریده شد و مرد بدون زن و زن بدون مرد ناقصند، نیاز غریزی هر زن را مرد تشکیل می دهد و نیاز غریزی هر مرد نیز زن است.
وی بیان کرد: اصل دوم در خانواده این است که آن ها همانگونه که خلیفه الهی در نشر احکام و معارف الهی در پرورش انسان هستند، پدر و مادر سهم تعیین کننده ای در پرورش دارند.
آیت الله جوادی آملی گفت: پدر و مادر مجرای فیض خالقیت هستند و آفرینش کودک و خلقت فرزند از راه پدر و مادر انجام می شود.
وی عنوان کرد: نعمت هستی از ناحیه خداوند به وسیله پدر و مادر منتقل می شود بنابرین هیچ حقی بالاتر از حق پدر و مادر نیست.
وی با بیان اینکه نهاد خانواده از خداوند آغاز می شود، افزود: مجرای فیض پدر و مادر هستند و فرزند اگر بخواهد شناسنامه خود را نشان دهد، می گوید که من فرزند فلان مرد و زن می باشم.
این مرجع تقلید بیان کرد: باید در تداوم، پایان بخشی، بهره برداری از پایانه کار، فیض الهی را در نظر داشت، همانگونه که ذات اقدس الهی فرمود که علاقه مندم که انسان را خلق کنم تا فیض من به جهان برسد، این فیض را در نهاد خانواده نیز مستقر کرد.
وی گفت: تنها عامل تشکیل خانواده، ابقای آن و نتیجه بهره ها را در قیامت گرفتن این دو عنصر محوری است و هیچ عاملی نمی تواند نهاد خانواده را سامان ببخشد مگر حفظ مودت الهی.
وی مودت را بالاتر از محبت دانست و افزود: مهم ترین عامل تشکیل خانواده مودتی است که عطوفانه باشد.
آیت الله جوادی آملی عنصر بعدی را تقسیم برنامه های خانواده دانست و تصریح کرد: مسئول تامین نیازهای مادی مرد و مسئول تامین سکینه زن است.
وی بیان کرد: هنر و قدرت زن این است که آرامش خانواده را با گذشت، صبر و عاطفه زنانه تامین کند.
وی بیان کرد: فرزند صالح از خانواده شکل می گیرد که این فرزند می تواند در روز خطر مملکت و دفاع مقدس را حفظ کند و آن را به مقصد برساند و نظام را الهی سازد.
مرجع تقلید شیعیان گفت: در روابط خانوادگی نرمش حرف اول را می زند زیرا هر یک از زن و مرد که بخواهد حرف خود را تحکیم بخشد اساس خانواده بهم می ریزد.
وی عنوان کرد: اگر کسی بخواهد بنای مستحکم بسازد باید ردیف اول را سنگ بگذارد اما در ردیف دوم سنگ بند نمی شود و ملات لازم است و امام فرمود هر یک از اعضای خانواده سنگ هستند که برای اینکه کنار هم قرار گیرند ملات عاطفه لازم است که مادر آن ملات نرم عاطفه می باشد.
آیت الله جوادی آملی گفت: در خانواده هم عضو مستقل و هم عضو عاطفه بخش مهر آفرین مودت ساز نیاز است که اگر خانواده چنین شدند، جامعه به گونه ای می شود که سنگ هایش با ملات است.
وی ابراز کرد: بارها گفته شده که دین برای پرورش انسان آمده، روح انسان مجرد است و ورود اصلیش با روح است و روح مجرد زن و مرد ندارد و همه یک حقیقت هستند و تنها در خصوصیات متفاوت می باشند.
مرجع تقلید شیعیان گفت: برخی تصور می کنند بر مبنای حکمت متعالیه چون در طلیعه جسم است بنابرین روح مرد و زن متفاوت می باشد که این را حکمت متعالیه باید تفسیر کند که فرمود این جا یکی ماده و یکی صورت و دیگری صور برای صورت و ماده است.
وی ادامه داد: بدن زن و مرد متفاوت است اما صورت نباتی است که اول به بدن می آید و بعد به صورت حیوانی، سپس انسانی  تبدیل می شود.
آیت الله جوادی آملی بیان کرد: جسم سکوی پرواز است و صورت جسمانیه الحدوث می باشد و کم کم تعلقش به جسم کمتر می شود و آن صورت است که قبلا جسمانی و بعد روحانی بود که همچنان ماده است تا صور بعدی روی آن بیاید بنابرین بدن مجرد نمی شود و بیش از تفاوت سنخی نباید انتظار داشت.
وی گفت: جامعه را باید با دین و سهم مهلک طلاق آشنا ساخت و همسران باید قدر یکدیگر را بدانند تا نظام الهی به بارگاه ولی عصر(عج) تقدیم شود.

کنفرانس بین المللی یافته های نوین در مناسبات دین و خانواده روزهای 18 و 19 اسفند در چهار پنل جامعه شناسی ، روانشناسی، علوم تربیتی، و فقه و حقوق در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود

کد تحریریه : ۱۱۱

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آیت الله جوادی آملی خانواده خلقت انسان مرجع تقلید

آخرین ویرایش۱۸ اسفند ۱۴۰۰

نظر شما :