یادداشت

یادداشتی بر یادداشت وزیر علوم درباره راهکارهای جلوگیری از خام‌سوزی و خام‌فروشی نفت

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۴ کد : ۳۷۷۲۹ یادداشت
تعداد بازدید:۸۷۰
نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی محمد حکیمیان رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
یادداشتی بر یادداشت وزیر علوم درباره راهکارهای جلوگیری از خام‌سوزی و خام‌فروشی نفت

یادداشتی در تکمیل یادداشت وزیر علوم
۱. وزیر محترم علوم رسمی را پایه گذاری کردند که کشور در نیازش می سوزد و آن یادداشت نویسی در موضوعاتی است که اگر درست تبیین گردد، می تواند راه را از چاه نشان دهد و به قول ایشان مزیت نسبی را در موضوعش به کارگزاران نشان دهد. لذا امر مبارکی است که جامعه علمی باید در تقویت و رواج ان کوشیده و رویه گردد.
۲. قطعا یک موضوع آن هم منابع نفت و گاز را می شود از منظرهای دیگر هم بررسی کرد. اجازه می خواهم موضوع را از منظر علوم انسانی بررسی نمایم تا نقش بی بدیل این حوزه در تاثیر بخشی علوم پایه و مهندسی را نشان دهم.
۳. با توجه به اینکه رساله اینجانب در موضوع سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران با رویکردی به پیمان منشور انرژی بوده برخی یافته های خود را بعنوان تکمله ای بر یادداشت وزیر محترم ذکر میکنم، باشد تا اساتید دیگر نیز آن را تکمیل کنند تا یاداشت کاملی گردد و نسخه موثری در دست مدیران باشد.
۴. مشکل نفت و گاز ایران از دیدگاه علوم انسانی، از علوم پایه و مهندسی اصولی تر است زیرا تکنولژی را می شود وارد کرد ولی مدیر دلسوزی که به منافع ملی ایران فکر کند داخلی است و هیچ مدیر خارجی به منافع ملی ما فکر نخواهد کرد.
۵. مشکل زیربنایی منابع نفت و گاز ایران دولتی شدن نفت به جای ملی شدن است، تا دست دولتها در کاسه درامدهای اسان نفتی است، خام فروشی و خام سوزی خواهد بود. لذا نفت را از دولتی بودن باید نجات داد و ملی کرد و منافع ملی دیده شود نه دولتها که در کوتاه مدت می آیند و می روند و جز به خود نمی اندیشند. که دلایلش عبارت را دراز کند و به برداشت شما واگذار می کنم.
۶. تا زمانی که امنیت سرمایه گذاری در ایران حل نشود مشکل خام فروشی و خام سوزی هست ،زیرا برای افزایش تولید هر بشکه نفت صدهزار دلار سرمایه لازم است یعنی برای برگرداندن تولید نفت به رقم ۱۵ سال قبل صدمیلیارد دلار لازم است تا رقم چهار میلیون و دویست هزار بشکه تولید نفت انوقت را بازستانیم و این سرمایه از داخل قابل تامین نیست بعلاوه که ضروریات و الزامات نمی گذارد نوبت به سرمایه گذاری داخلی در نفت برسد.
۷. امنیت سرمایه گذاری ارتباط صد در صد با امنیت قانونگذاری و ثبات ان دارد.
۸. هر دو امنیت پیش گفته و بلکه ملی کردن نفت نیز احتیاج به سیاستگذاری مطلوب و کارامد و پایدار در این حوزه دارد.
۹. همه چند پیش گفته، نیازمند مدیران عالم، کارامد، دلسوز و پیگیر است.
۱۰. آنچه وزیر محترم فرمودند و آنچه بنده عرض کردم و بخشی از نیاز و ضرورت این حوزه است باید از علوم انسانی که وظیفه اش تربیت مدیران و دانشمندان متعهد، کارامد و عالم و... است برآید. نگوییم که این کشتی از ساحل سالهاست حرکت نکرده که امید داریم دلیل عدم حرکت بر گل نشستن نباشد.

ارادتمند همه دوستان، حکیمیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

کلید واژه ها: یادداشت

آخرین ویرایش۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظر شما :