عضو هیئت علمی گروه حقوق و فقه اجتماعی:

طرح نیازسنجی گروه حقوق و فقه اجتماعی با تعیین ۵۰۰ موضوع اجرا شد

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۳:۱۱ کد : ۳۷۷۵۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۴۰
عضو هیئت علمی گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: طرح نیازسنجی این گروه با هدف اولویت سنجی موضوعات حقوقی و فقه اجتماعی با احصا ۵۰۰ موضوع اجرا شد.
طرح نیازسنجی گروه حقوق و فقه اجتماعی با تعیین ۵۰۰ موضوع اجرا شد

دکتر حسین هوشمند در گفتگو با خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: طرح نیازسنجی گروه حقوق و فقه اجتماعی با هدف اولویت سنجی موضوعات حقوقی و فقه اجتماعی و مدیریت بهتر طرح های پژوهشی و اولویت دادن به طرح هایی که ضرورت بیشتری برای کشور دارد و مورد نیاز بخش های حاکمیتی و مردم است، به تصویب رسیده است.


وی گفت: از جمله اهداف اجرای این طرح می توان به مدیریت بهتر زمان امور پژوهش، رسیدن به اولویت های پژوهشی و مدیریت صحیح هزینه و اختصاص هزینه به طرح های پژوهشی با اولویت بالاتر و عدم تخصیص بودجه و هزینه به طرح هایی که اولویت ندارند و یا در اولویت های بعدی قرار دارند، اشاره کرد.


عضو هیئت علمی گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در طرح نیازسنجی گروه حقوق و فقه اجتماعی چهار شاخص عمده به عنوان شاخصه های اولویت سنجی در گروه مورد تصویب قرار گرفته که یکی از آن ها نیاز حاکمیت یعنی دستگاه های حاکمیتی قوای سه گانه و غیر قوای سه گانه و جامعه، شاخص دوم ضرورت و فوریت، شاخص سوم توانمندی و ظرفیت گروه حقوق و فقه اجتماعی و شاخص چهارم تطابق موضوع با اهداف پژوهشگاه، سیاست ها و اهداف پژوهشگاه و گروه بوده است.


وی گفت: در اجرای این طرح ابتدا از اساتید عضو گروه حقوق و فقه اجتماعی و اساتیدی که در شورای علمی این گروه حضور داشتند، همچنین افرادی که در شاخه های فرعی این گروه شناسایی شدند، موضوعات دارای اولویت اخذ شد که در این رابطه با بیش از ۵۰ استاد مرتبط و حدود ۵۰۰ موضوع احصا شد.


هوشمند ادامه داد: در گام دوم از اساتیدی که موضوعات را پیشنهاد داده بودند و در دامنه ای وسیع تر از اساتیدی که در انتخاب موضوعات نقش نداشتند، خواسته شد تا ۵۰۰ موضوع را بر اساس شاخص های ذکر شده، نظم دهند.


وی بیان کرد: اساتید در اجرای این طرح به ۱۰ گروه تقسیم شدند که یک گروه اساتید حوزه جزا و حقوق کیفری، گروه دوم اساتید مربوط به فقه کیفری، گروه سوم اساتید مربوط به حقوق مدنی و فقه مدنی، گروه چهارم اساتید مربوط به فقه و حقوق بین الملل، گروه پنجم اساتید مربوط به فقه و حقوق عمومی، گروه ششم اساتید مربوط به فقه و حقوق پزشکی، گروه هفتم اساتید مربوط به فقه و حقوق مالکیت فکری، گروه هشتم اساتید مربوط به فلسفه حقوق و فلسفه فقه، گروه نهم اساتید مربوط به فقه اجتماعی و گروه دهم اساتید مربوط به حقوق اقتصادی، تجارت و مالی بودند.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح ۵۰۰ خروجی تفصیلی دارد، افزود: ۱۴۰ موضوع اول نیز در نتیجه اجمالی طرح مشخص شده است.


عضو هیئت علمی حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: این طرح علاوه بر نقش موثری که برای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دارد، در هر مجموعه حقوقی و فقهی که مرتبط با عرصه پژوهش باشد، مفید است، همچنین دانشجویان و طلاب رشته فقه یا حقوق می توانند از آن ها استفاده کنند.

 

کد تحریریه : ۱۱۱

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گروه حقوق و فقه اجتماعی دانشجویان طلاب طرح نیازسنجی

آخرین ویرایش۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظر شما :