گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، یک گروه استراتژی محور

۲۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۴ کد : ۳۷۸۴۷ اخبار
تعداد بازدید:۷۱۹
مدیر گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: گروه مدیریت پژوهشگاه دارای برنامه راهبردی خاص بوده و در راستای دستیابی به مزیت‌های رقابتی خود، یک گروه برنامه محور و استراتژی محور بر مبنای استراتژی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.
گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، یک گروه استراتژی محور

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برنامه راهبردی خود را در چند حوزه و محور تنظیم کرده که در گفت‌وگو با دکتر عباس شفیعی مدیر گروه مدیریت و عضو هیئت علمی پژوهشگاه به تشریح آن پرداختیم.

دکتر عباس شفیعی در این گفت‌وگو اظهار کرد: گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از ابتدا با حضور افراد مختلف، تبدیل به یک گروه منسجم شده است. از مؤسسان این گروه به عنوان اولین فرد می‌توان از حضرت آیت‌الله اعرافی به عنوان مؤسس اصلی گروه و نیز حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی به عنوان مدیر گروه نام برد؛ این بزرگان با تعدادی از اساتید کار را آغاز کردند و به رسم ادب از حضرات آقایان تشکر و تلاش‌هایشان را پاس می‌داریم که سبب منسجم شدن گروه شدند.

وی گفت: در سال‌های بعد افراد متعددی از جمله دکتر پیروز که در حال حاضر در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه مشغول خدمت هستند، دکتر عبدالله توکلی که هم‌اکنون از اعضای هیئت علمی گروه هستند و در گذشته مدیر گروه بودند و آقای دکتر گائینی مدیر بعدی گروه که سالیان متمادی گروه را مدیریت کردند، در گروه حضور داشتند؛ هم‌چنین افرادی به عنوان متخصص با این گروه همکاری کردند که برخی از آنان عبارتند از آقایان دکتر الوانی، مرحوم دکتر حسن میرزایی اهرنجانی که یکی از استادان برجسته مدیریت در ایران بودند و در برنامه استراتژی و طرح‌های گروه مدیریت بسیار با پژوهشگاه همکاری داشته و عضو شورای علمی گروه بودند، دکتر رضاییان، دکتر عابدی جعفری، دکتر تسلیمی، دکتر پسران قادر، دکتر اعرابی و دکتر سیدرضا حسینی که در حال حاضر رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و عضو شورای علمی گروه مدیریت هستند و خانم دکتر زاهدی که بنده از همه این عزیزان نیز تشکر و قدردانی می‌کنم.

مدیر گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: از ابتدا گروه مدیریت استراتژی استفاده از نخبگان علمی کشور را مدنظر داشته و از متخصصان حوزه و دانشگاه بهره برده که از حوزویان این گروه می‌توان به حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی، آیت‌الله اعرافی و آیت‌الله دری نجف‌آبادی و آیت‌الله رجبی اشاره کرد.

دکتر شفیعی با بیان اینکه گروه مدیریت یک گروه استراتژی محور است گفت: این گروه دارای برنامه راهبردی خاص و مزیت‌های رقابتی فراوان بوده که این برنامه راهبردی در چند حوزه و محور تنظیم شده و اولین حوزه آن، حوزه سرمایه انسانی است؛ در این حوزه، استراتژی گروه بر این است که از سرمایه انسانی کشور اعم از حوزویان و دانشگاهیان استفاده کند.

وی اظهار کرد: در این حوزه، دو استراتژی در گروه پیگیری می‌شود؛ اولین استراتژی بهسازی و به کارگیری نیروهای متخصص است، ما در گروه به دنبال بهره‌وری نیروی انسانی هستیم و انشاالله در مدت مسئولیت بنده، این استراتژی را با استفاده از نیروهای متخصص حوزوی و دانشگاهی تقویت خواهیم کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: دومین استراتژی در ارتباط با محور سرمایه انسانی، ارتقا همدلی و همکاری، ایجاد رابطه عاطفی و افزایش ارتباط صمیمانه میان اعضا اصلی و شورای علمی است.

دکتر شفیعی ادامه داد: شاخص‎هایی که در ارتباط با حوزه سرمایه انسانی درنظر گرفته می‌شود عبارتند از تناسب نیروهای صفی و ستادی و بهبود هرم هیئت علمی در گروه با توجه به بکارگیری نیروهای متخصص در آینده.

وی با بیان اینکه حوزه دوم برنامه‌ ریزی گروه مدیریت، حوزه سرمایه سازمانی است، گفت: یکی از استراتژی‌های آن چابک سازی نظام اداری است؛ قرار است در گروه به وسیله متخصصان طرح‌هایی ارائه شود تا در کل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه این چابک سازی صورت بگیرد و گروه به عنوان مدل معرفی شود.

مدیر گروه مدیریت پژوهشگاه اظهار کرد: استراتژی بعدی در حوزه سرمایه سازمانی، مدیریت دانش است؛ یعنی سیستم‌ها به وسیله متخصصان اصلاح، دانش مدیریت و اطلاعات نظام‌مند دانشی در پیکره گروه مدیریت و بخش‌های دیگر به کار برده شود.

وی مؤلفه مأموریتی را به عنوان حوزه سوم برنامه ریزی گروه عنوان کرد و گفت: با توجه به برنامه استراتژیک و مأموریت اصلی و چشم اندازی که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه وجود دارد، مأموریت اولی که گروه مدیریت در نظر دارد و در حال حاضر هم در حال اجرا است، انجام تحقیقات بنیادین با اتکا بر مبانی اسلامی ناظر به فرموله کردن مدیریت در گرایش‌های مختلف است؛ این بخش به عنوان یک بخش نظریه سازی و نظریه پردازی و توسعه مرزهای دانشی در نظر گرفته شده است.

دکتر شفیعی گفت: مأموریت دوم در این حوزه، انجام تحقیقات کاربردی است که علاوه بر طرح‌های نظری، برخی از طرح‌ها به سمت تحقیقات کاربردی و مساعدت برای نهادهای اجرایی و حل مسائل کشور حرکت ‌کند.

وی افزود: در این بخش مأموریتی، یک نظام موضوعات پژوهشی داریم و درصدد هستیم که آن را در بخش‌های تحقیقات بنیادی، کاربردی، انتقادی و تطبیقی آماده کنیم و بعد از آماده شدن ازنظرات نخبگان نیز بهره ببریم.

مدیر گروه مدیریت پژوهشگاه بیان کرد: محور چهارم در ارتباط با منابع مالی و فیزیکی گروه است که البته بخشی از آن مربوط به کل پژوهشگاه است و ما می‌توانیم در این زمینه به همکاران درآمدزایی، اقتصاد پژوهش و مدیریت بهینه منابع را آموزش دهیم.

دکتر شفیعی محور پنجم  برنامه ریزی را در ارتباط با تعاملات سازمانی دانست و ادامه داد: این محور نشان می‌دهد ما استراتژی خود را در ارتباط با نهادهای بیرونی حوزوی و دانشگاهی به چه صورت انجام می‌دهیم، لذا تعامل گروه مدیریت با انجمن‌های علمی و سازمان‌های درون مرزی و برون مرزی که اعضا در آن عضویت داشته یا به مشاوره علمی می‌پردازند تقویت خواهد شد؛ هم‌چنین توسعه فعالیت‌های برون مرزی و بین‌المللی و رساندن آثار به کشورهای دیگر یکی از دغدغه‌های گروه است تا آثار گروه به زبان‌های مختلف ترجمه و در اختیار نهادهای علمی سایر کشورها قرار بگیرد، البته برخی از آثار تاکنون ترجمه شده است.

هم‌چنین گروه مدیریت در حال حاضر دارای مجله «دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت» است که جهت تحقق حوزه‌های مأموریتی خود از محققان مقالات علمی را اخذ و چاپ می‌کند.

وی گفت: محور ششم توسعه کمی و کیفی ساختاری است و به این دلیل که ممکن است در آینده یک برنامه استراتژیک را برای گروه مدیریت ترسیم کنیم، لازم است که گروه به تیم‌های میان رشته‎ای تقسیم شود.

دکتر شفیعی در پایان اظهار کرد: گروه مدیریت در راستای دستیابی به مزیت رقابتی خود، یک گروه برنامه محور و استراتژی محور بر مبنای استراتژی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

یادآور می‌شود گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در حال حاضر دارای 5 نفر عضو هیئت علمی شامل آقایان دکتر گائینی، دکتر توکلی، دکتر خدمتی، دکتر عبداللهی و دکتر شفیعی است و آقای سیدمحمد امین حسینی که دانشجوی دکتری هستند نیز به عنوان کارشناس با گروه همکاری دارند؛ هم‌چنین گروه مدیریت تاکنون در مقطع تحصیلات تکمیلی، سه دوره دکتری را برگزار کرده و امسال نیز دوره چهارم را برگزار می‌کند.

کد تحریریه : ۹۶

کلید واژه ها: گروه مدیریت دکتر عباس شفیعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برنامه راهبردی

آخرین ویرایش۲۴ مهر ۱۴۰۱

نظر شما :