مراسم بزرگداشت روز «روانشناس و مشاور» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۴ کد : ۳۸۰۱۶ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۷۴
مراسم بزرگداشت روز «روانشناس و مشاور» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، مراسم بزرگداشت روز «روانشناس و مشاور» با حضور اساتید، دانشجویان و فعالان عرصه روانشناسی، عصر روز گذشته، ۱۰ اردیبهشت‌ماه از سوی مرکز مشاوره خانواده با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو هیئت علمی‌ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به لزوم بازنگری در علوم انسانی اظهار کرد: در عین حال  که در مسیر این بازنگری از آورده‌های دیگران بهره می‌گیریم باید سره را از ناسره جدا کنیم و مسئولان بلندپایه باید به این مهم توجه کنند.


اسلامی‌سازی روانشناسی نیازمند زمان است

وی با اشاره به اینکه تکرار برخی واقعیت‌ها مانند تحول در علوم انسانی مبدأ تفکر برای انسان می‌شود، ادامه داد: با وجود همه پستی‌ها و بلندی‌های موجود، پژوهشگاه برای بازسازی علوم انسانی گام‌هایی برداشته است. علوم انسانی با سایر علوم متفاوت است و کسانی که می‌خواهند در هر رشته‌ای از علوم انسانی ورود کنند باید تحت نظارت اساتید باشند و برای بازسازی باید اطلاعات وسیعی از معارف دینی، اعتقادی، اخلاقی و ارزشی و دیگر معارف دینی را کسب کنند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در روانشناس اسلامی دیدگاه‌های افراطی و تفریطی مختلفی وجود دارد و برخی در آغاز معتقد به کنار گذاشتن آن بودند تا بتوانیم روانشناسی اسلامی را ایجاد کنیم؛ در مقابل برخی دیگر اعتقاد بر این داشتند علم شرقی و غربی ندارد و می‌تواند در خدمت اسلام و جامعه اسلامی باشد. دیدگاه سوم متعادل بود که معتقد بر این بود نیاز به بازنگری دارد، اما این مهم زمان‌مند است.

غروی ادامه داد: روانشناسی اسلامی مسئله عجیب و غریبی نیست بلکه در ارتباط با معانی، روش و موضوعات وسیع‌تر و گسترده‌تر از روانشناسی است. این‌گونه نیست تنها آن‌را از آیات و روایات دریابیم و بگوییم این روانشناس اسلامی است؛ البته این اقدام جزئی از کار است، اما این‌گونه نیست که انحصار در آیات داشته باشد.

غروی یادآور شد: ما در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مدعی روانشناسی اسلامی هستیم، اما کار تمام شده نیست، اقدامات خوبی ناظر به نقد نظریه‌ها، مکتب و کتاب و سنت انجام شده تا پژوهشگران ما از این‌ پس بتوانند در این زمینه نظریه‌پردازی کنند.


رسیدن به امر قدسی؛ میل و فطرت غایی بشر

در بخش دوم این مراسم مسعود جان‌بزرگی، مبدع «درمان معنوی خداسو» اظهار کرد: ادعای ما این است دنیای معنوی انسان اصالت دارد و اصالت آن مستقل از وجود انسان است، به‌گونه‌ای که ادراک ما از خداوند می‌تواند اشتباه باشد و خداوند نمی‌تواند ساخته و پرداخته ذهن بشر باشد.

وی رسیدن به امر قدسی را میل و فطرت غایی بشر مطرح کرد و ادامه داد: وقتی کودک عاشق مادرش است، در اصل این کودک عاشق امر قدسی شده است؛ به همین‌ خاطر گرایش او به این امر قدسی، به‌گونه‌ای است که نمی‌خواهد او را در موقعیت‌های ناخوشایند ببیند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: براساس پژوهش‌ و تحقیقات ۱۰ ساله که به ثمر رساندم، می‌توانم با قاطعیت اعلام کنم که هر شخص معنوی، سلامت بیشتری دارد.

مبدع درمان معنوی خداسو با بیان اینکه هر پرستش دیگر جز پرستش خداوند برای انسان مضر است، گفت: طبق آخرین تعریف،‌ ذهن و رفتار اصالت دارد و هر آنچه ساخته ذهن بشر باشد، ممکن است اصالت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی بسیاری از پژوهش‌های ۱۰ سال اخیر برای افزایش بعد معنویت در متدهای روانشناسی است، افزود: برخی از پژوهش‌های مورد مطالعه نیز بر این نکته اذعان داشتند که نه‌ تنها می‌توان رویکردهای مختلف روانشناسی را با معنویت منطبق کرد بلکه معنویت می‌تواند یک روش اصیل باشد.

جان‌بزرگی با اشاره به پیشرفت‌های روانشناسان کشورهای مختلف در حوزه بهره‌مندی از معنویت در متدهای روانشناسی تصریح کرد: با توجه به این مسئله، روانشناسان غربی ممکن است از روانشناسان داخلی بسیار سریع‌تر به ارزش و اهمیت معنویت و پیشبرد آن در روانشناسی دست پیدا کنند و هم‌اکنون نیز روانشناسان مطرحی همچون پارگامنت تألیفات مهمی در این زمینه دارند.


رونمایی از آثار جدید

در بخش بعدی این مراسم از سه کتاب منتشر شده «خانواده درمانگری معنوی خداسو» با تألیف مشترک مسعود جان‌بزرگی، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی و حجت‌الاسلام والمسلمین عباس پسندیده و کتاب «نظریه‌های بنیادین خانواده درمانگری» با تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین محمد زارعی و «مهارت‌های زناشویی با نگرش به منابع اسلامی» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا سالاری‌فر  رونمایی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری‌فر، رئیس مرکز آموزش تحقیقات و مشاوره خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: این سه کتب که آثار جدید پژوهشگاه است حاصل زحمات ۱۰ ساله اساتید و محققانی است که پس از کار تجربی و پژوهشی به شکل این سه اثر درآمده است تا بتواند قدمی در راستای درمان معنوی باشد.

وی با ذکر خاطره‌ای از مرحوم «پریرخ دادستان»، یکی از بنیان‌گذاران روانشناسی نوین در ایران گفت: روزی از ایشان که استاد بنده بودند پرسیدم که شما با وجود مرگ همسرتان در جوانی و بزرگ کردن دو فرزند کوچک خویش و سپس از دست دادن فرزندتان در سن جوانی‌، چگونه این دو مصیبت سنگین را تحمل کردید که ایشان گفتند آنچه از علم روانشناسی آموخته بودم سبب شد که بتوانم درست فکر کنم، اما معنویت باعث شد توانم را حفظ کنم و انگیزه‌ام را برای ادامه مسیر از دست ندهم.
مرکز مشاوره خانواده؛ پیشگام در حوزه مشاوره با تکیه بر پژوهش

حکیمه غرویان، روانشناس و مدیر مرکز مشاوره خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم بیان کرد: مرکز مشاوره خانواده در سال ۱۳۹۶ با هدف کاربردی‌سازی و پیاده‌سازی رویکردها و نظریاتی که در حوزه روانشناسی و مشاوره و به‌طور خاص در حوزه خانواده و مسائل مرتبط با خانواده و ازدواج وجود دارد، تأسیس شد.

وی افزود: یکی از نقاط قوت و متمایزکننده مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده با دیگر مراکز این است که اقدامات و فعالیت‌های این مرکز پشتوانه علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دارد و سال‌هاست که اساتید، پژوهشگران و روانشناسان متعددی در رابطه با مسائل روانشناختی فعالیت می‌کنند که ماحصل آن به‌صورت مقالات، پژوهش‌ها، کتب و رساله‌های دکتری و پژوهشی منتشر شده است.

 

تقدیر از خبرگزاری ایکنا

پایان‌بخش این مراسم تقدیر از خبرگزاری ایکنا به پاس تولید و تألیف اخبار متقن و ارزش‌آفرین و معرفی رویکرد «درمان معنوی خداسو» بود که از سیدمیلاد اوصیا، مدیر شعب استانی ایکنا تقدیر شد.

کد تحریریه : ۸۸۱

کلید واژه ها: روز روانشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گروه روانشناسی گروه خانواده درمان معنوی خداسو

آخرین ویرایش۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظر شما :