چالش‌های جدی در حوزه هوش مصنوعی چیست

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۸ کد : ۳۸۰۴۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۷۴
مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی انسانی دیجیتالی نور با اشاره به چالش‌های جدی در حوزه هوش مصنوعی گفت: کمبود نیروی انسانی میان‌رشته‌ای مسلط بر علم داده‌ها و حجم بالای فعالیت رقبای خارجی چالش جدی حوزه هوش مصنوعی است.
چالش‌های جدی در حوزه هوش مصنوعی چیست

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، احمد ربیعی‌زاده، مدیر اداره پردازش هوشمند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، در نشست علمی «هوش مصنوعی در علوم انسانی اسلامی؛ فرصت‌ها و تهدیدها» که امروز، ۱۰ خردادماه در سالن حکمت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، درباره ابعاد راهبردی هوش مصنوعی بیان کرد: ترقی و جهش هوش مصنوعی که امروزه شاهد آن هستیم نشان‌دهنده ترقی در سه مؤلفه اصلی هوش مصنوعی از جمله داده‌ها، الگوریتم و پردازش‌هاست.

وی با بیان اینکه در هوش مصنوعی با انفجار اطلاعات و ابرداده‌ها مواجه هستیم، افزود: با آمدن پردازنده‌های گرافیکی در هوش مصنوعی به‌طور چشمگیری در پردازش داده‌های موجود در هوش مصنوعی پیشرفت‌هایی به‌وجود آمد.

ربیعی‌زاده اظهار کرد: یکی از نسل‌های جدید الگوریتم هوش مصنوعی آن است که با یادگیری فهم متن، تولید محتوای مناسب ارائه می‌دهد و این به آن معناست که در عرصه الگوریتم‌ها هم شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه هوش مصنوعی بودیم.

وی با بیان اینکه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی می‌توانیم شاهد پیشرفت در علوم ارتباطات و اجتماعی باشیم، ادامه داد: تحلیل ماشینی و خودکارسازی فناوری‌های انسانی و استخراح خودکار متن از تصاویر از جمله کاربردهای هوش مصنوعی است.

ربیعی‌زاده درباره فرصت‌های هوش مصنوعی که برای انسان پدید آورده است، بیان کرد: امکان راستی‌آزمایی نظریه‌‌های سابق با نظریه‌پردازی و کشف الگوهای جدید، تعدد تفسیرهای تولید داده، گردآوری نظریات واقعی اشخاص و همچنین اینکه علوم انسانی ۲، حالت تعاملی برای ما به‌وجود آورده است که سؤالات قابل طرح و مسیر پژوهش را تغییر داده است از فرصت‌های هوش مصنوعی برای انسان به‌شمار می‌رود.

وی درباره چالش‌های هوش مصنوعی که برای انسان به‌وجود آورده است، اظهار کرد: از چالش‌های هوش مصنوعی آن است که هوش مصنوعی به‌مثابه دستیار عمل می‌کند و داده‌‌ها و یافته‌های آن نیازمند تأیید براساس تحلیل نهایی کارشناسان ماهر است زیرا همبستگی دو خصیصه الزماً دلالت بر وابستگی ندارد.

ربیعی‌زاده بیان کرد: تحت‌الشعاع قرار دادن برخی شغل‌ها یکی از چالش‌های پیشرفت تکنولوژی و فناوری، سوگیری تحلیل‌ها، حریم خصوصی، زیر سؤال بردن واقعی بودن داده‌ها، نگاه افراطی به کارکرد هوش مصنوعی، استفاده مغرضانه و غیرمنصفانه از هوش مصنوعی در راستای امیال غیرصحیح انسانی، تفسیرپذیری نتایج هوش مصنوعی از جمله چالش‌های هوش مصنوعی است.

مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی انسانی دیجیتالی نور در پایان گفت: کمبود نیروی انسانی میان‌رشته‌ای مسلط بر علم داده‌ها و حجم بالای فعالیت رقبای خارجی چالش جدی حوزه هوش مصنوعی است.

کد تحریریه : ۹۶۲۱

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هوش مصنوعی گروه ارتباطات گروه جامعه شناسی

آخرین ویرایش۱۰ خرداد ۱۴۰۲

نظر شما :