با هدف توسعه همکاری‌های علمی دوجانبه؛

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه علامه‌طباطبائی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

۱۹ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۰ کد : ۳۸۱۲۸ اخبار
تعداد بازدید:۷۰۰
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه علامه‌طباطبائی با هدف توسعه همکاری‌های علمی دوجانبه و هم‌افزایی در انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و بین‌المللی مشترک در جهت تحقق اهداف متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه علامه‌طباطبائی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در نشست مشترک دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی و دکتر محمدباقر سعیدی روشن،‌ رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که در  دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با هدف توسعه همکاری‌های علمی دوجانبه و هم‌افزایی در انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و بین‌المللی مشترک در جهت تحقق اهداف متقابل، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های مشترک علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و بین‌المللی به امضای دو طرف رسید.

 

دکتر سعیدی روشن در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: امیدوارم این نشست آثار و ثمرات علمی و فرهنگی مطلوبی برای جامعه ما داشته باشد.

وی با اشاره به مطالعات، آثار و جهان‌بینی علامه طباطبائی، بیان کرد: ما با داشتن این دستمایه‌ها، به ویژه تفکر عقلانی شیعه، بنیه‌های بسیار ارزشمندی داریم که می‌تواند برای علوم انسانی و تحول در آن راهگشا باشد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد: آسیب‌شناسی علوم انسانی، طرح نقشه راه همدلانه،‌ برگزاری دوره‌های دکتری مشترک،‌ تبادل استاد، استفاده از منابع علمی مشترک و تالیف آثار علمی مشترک،‌ کارهای بسیار ارزشمندی است که اگر بتوانیم آن‌ها را عملیاتی کنیم، خیرات و برکات آن نصیب همه خواهد شد.

 

 

در ادامه آیین رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور،‌ بیان کرد:‌ دانشگاه یک برنامه راهبردی با محوریت تحول علوم انسانی را در دستور کار خود دارد که بر اساس این برنامه تلاش می‌شود اثربخشی علوم انسانی، حل مسئله از طریق علوم انسانی و ایجاد اشتغال در این حوزه به خوبی نشان داده شود.

دکتر معتمدی با اشاره به اسلامی‌سازی علوم انسانی به عنوان یکی از شاخص‌های تحول علوم انسانی، گفت: بخش اسلامی‌سازی علوم انسانی، بخش سختی است به همین دلیل امیدواریم با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بتوانیم تولیدات بیشتر و منابع معتبرتری داشته باشیم. ما می‌توانیم با ظرفیت‌هایی که داریم دانش بشری را غنی‌تر کنیم و در محافل بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

شناخت، استخراج و تدوین نظام‌های معرفتی در زمینه علوم انسانی با ابتنا بر مبانی و آموزه‌های اسلامی، نظریه‌پردازی و توسعه مرزهای علم در حوزه علوم انسانی با توجه به اقتضائات جامعه علمی ایران اسلامی، ایجاد و توسعه آموزش‌های میان‌رشته‌ای در تحصیلات تکمیلی در حوزه ماموریت پژوهشگاه و دانشگاه، گره‌گشایی از مشکلات نظری و فکری نظام و جامعه بر پایه مبانی و منابع اسلام و علوم انسانی، فرهنگ‌سازی و ترویج گفتمان تحول علوم انسانی در میان استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها و مجامع علمی کشور، ترویج دستاوردهای پژوهشی علوم انسانی در گستره نهادهای آموزشی و پژوهشی (داخلی و بین‌المللی)، سیاست‌گذاری و برنامه‌‌ریزی به منظور ارتقای جایگاه علوم انسانی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی با هدف اثربخشی فعالیت‌های مراکز علوم انسانی کشور و تعمیق گفتمان انقلاب اسلامی از طریق برآوردن نیازهای فکری جامعه و نظام اسلامی در حوزه علوم انسانی، اهداف بیان شده در این تفاهم‌نامه است.

همچنین معرفی نیازها و اولویت‌های آموزشی و پژوهشی به یکدیگر در موضوعات مرتبط با فعالیت دو طرف و همکاری در اجرای مشترک آنها، استفاده مؤثر و نظام‌مند از یافته‌های پژوهشی با رویکرد اسلامی در رشته‌های مختلف علوم انسانی، اجرای مشترک طرح‌های تحقیقاتی، تألیف یا ترجمه کتب (درسی و غیردرسی) و مشارکت در تأمین محتوای مجلات و نشریات علمی تخصصی دو طرف، حمایت و پشتیبانی از پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه‌های مرتبط با فعالیت طرفین، میزبانی از فرصت‌های مطالعاتی استادان و دانشجویان طرفین، برگزاری مشترک همایش‌ها، نشست‌های علمی، کرسی‌های نظریه پردازی، دوره‌های آموزشی و نیز کارگاه‌های تخصصی مرتبط و استفاده از توان علمی استادان و محققان دو مرکز در نشست‌های علمی مرتبط و برگزاری دوره‌های آموزشی، نشست‌ها و کرسی‌های علمی و ایجاد فضای مطلوب برای بحث و بررسی موضوعات مرتبط برخی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

در پایان این نشست که جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه علامه‌طباطبائی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حضور داشتند، تفاهم‌نامه همکاری به امضای دو طرف رسید.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تفاهم نامه محمدباقر سعیدی‌روشن عبدالله معتمدی علوم انسانی اسلامی

آخرین ویرایش۱۹ مهر ۱۴۰۲

نظر شما :