مدنیت اسلامی همواره با حکمت، عدالت و رأفت همراه بوده است

۱۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۴ کد : ۳۸۱۵۶ اخبار
تعداد بازدید:۵۳۵
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مدنیت اسلامی همواره همراه با حکمت، عدالت، رأفت و انسانیت بوده، گفت: مسلمان‌ها همیشه به دنبال علم و پیشرفت بودند و کتاب‌های تاریخ علم به وفور این پیشینه را که مسلمانان با انگیزه‌های دینی در پی شناخت طبیعت، جامعه و انسان، علوم را کشف کرده و رشد و مدنیت را به جامعه آورند را بیان می‌کنند.
مدنیت اسلامی همواره با حکمت، عدالت و رأفت همراه بوده است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر محمد باقرسعیدی‌روشن رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دیدار دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم بیان کرد: ما امروز در شرایط خاصی هستیم و قضایای غزه درحال حاضر مهمترین مسئله در دنیا است و تقریباً مراکز علمی، اجتماعی و فرهنگی دنیا نیز متأثر از این حادثه هستند.

وی ادامه داد: تحلیلگران معتقدند که این نبرد نوعی جنگ تمدنی به حساب می‌آید، نتانیاهو به صراحت اذعان کرد که ما مظهر تمدن غرب هستیم و نباید نابود شویم، در یک تحلیل عمیق، این حادثه یک حادثه خطیر است و لازم است مراکز علمی و دانشگاهی ما به این موضوع توجه داشته باشند؛ در حقیقت برای ادامه سخن نتانیاهو این تبیین وجود دارد که ما مظهر تمدن غرب هستیم و با بربریت و تحوش مبارزه می‌کنیم و اگر ما شکست بخوریم تمدن غرب شکست خورده است، لذا این نکته مهمی است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: انجام عملیات طوفان الاقصی با نیروی انسانی و فکر ایمانی انجام شد که قابل تحلیل طبق محاسبات و فرمول‌های رایج نیست و اصلی‌ترین سرمایه در حوزه علوم انسانی برای ما نیز همین نقطه است.

دکتر سعیدی‌روشن گفت: امروز در این جریان، علی‌رغم همه ادعاهای حقوق بشری و تمدنی و کنوانسیون‌هایی که خود آنها تصویب کرده‌اند و اسرائیل را به عنوان متجاوز شناختند انواع جنایت‌ها صورت می‌گیرد و این نقطه تاریکی برای آنهاست و ادعاهای بشردوستانه و فرهنگ و تمدن را از بین می‌برد؛ از طرفی هم غرب تلاش می‌کند با هیمنه رسانه‌ای خود، روایت را به گونه‌ای دیگر جلوه دهد.

وی اظهار کرد: درعین حال ما در یک آزمون تاریخی مهم قرار داریم و البته با آن آرامش و سکینه‌ای که خداوند بر قلب مؤمنین نازل می‌کند و شگفتی‌های ایمان است که در شرایط سخت ذکر و یاد خدا از قلب و دل این مردم مظلوم بیرون نمی‌رود و این خود نشانه پیروزیست؛ به علاوه برخورد انسانی حماس با اسرا نشان دهنده ایمان آنهاست، ایمان می‌تواند دریچه‌هایی را به روی انسان بگشاید که راه‌های طبیعی آن دریچه‌ها را باز نمی‌کند، این راه‌ها محدود نیست و شامل همه حوزه‌ها می‌شود.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: خداوند برای هر کاری راهی قرار داده است و شما باید از آن وسیله‌ها استفاده کنید و درکنار آن به خدا توکل کنید، همه جهان لشکر خداست، در نظام علت و معلولی به ما توصیه شده که غیر از امداد و گشایش خاصی که خداوند فراهم می‌کند، برای انسان‌هایی که متصل به ذات الهی هستند نیز راه‌های دیگری فراتر از راه‌های عادی وجود دارد.

دکتر سعیدی‌روشن تصریح کرد: امروز لازم است که جوامع دانشگاهی و حوزوی، محققان، حقوقدان‌ها و جامعه شناسان از منظر اینکه از جایگاه تمدنی در کدام موضع قرار دارند، واقعه را روایت کنند که البته خوشبختانه مسلمانان دارای پیشینه روشن تمدنی همراه با انسانیت، رأفت، پذیرش و اقبال جوامعی که اسلام به آنها می‌رفته، هستند.

وی با بیان اینکه مدنیت اسلامی همواره همراه با حکمت، عدالت، مروت و انسانیت بوده، گفت: به علاوه مسلمان‌ها همیشه به دنبال علم و پیشرفت بودند و کتاب‌های تاریخ علم به وفور این پیشینه را که مسلمانان با انگیزه‌های دینی در پی شناخت طبیعت، جامعه و انسان، علوم را کشف کردند و رشد و مدنیت را به جامعه آورند را بیان می‌کنند، همچنین یکی از پایه‌های تمدن جدید غرب، دوران طلایی تمدن و علم اسلامی در قرن سه تا شش است.

دکتر سعیدی‌روشن ادامه داد: ما در چندماه گذشته در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تلاش کردیم شوراهای اقماری، اصلی، تخصصی و همکاری‌های علمی و روابط بین‌الملل، شورای آماده سازی و نشر و ارائه تولیدات علمی را فعال کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین پایه‌های تمدن، متون علمی هستند، افزود: تقریباً اصلی‌ترین کار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تولید متون علمی است، هم‌چنین حل مسائل جامعه و نظام نیز دغدغه پژوهشگاه بوده و تولید علوم انسانی در حوزه‌های مختلف براساس مبانی دینی نیز مورد توجه پژوهشگاه است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: عمده تلاش ما در پژوهشگاه فعال سازی بخش‌هایی است که یا در حال انجام وظایف بودند یا به شکل تأسیسی انجام شدند از طریق شوراها است.

وی بیان کرد: در این راستا شورای سردبیران فعال شده و جلسات آن برای ارتقا مجلات تشکیل و دیپلماسی علمی منطقه‌ای و بین‎المللی به طور جد دنبال می‌شود و علاوه بر مجلاتی که داشتیم، درصدد هستیم دو مجله بین‌المللی به زبان‌های عربی و انگلیسی برای کشورهای مسلمان در حوزه علوم انسانی با رویکردهای علمی و مبانی دینی خود فعالسازی کنیم.

دکتر سعیدی‌روشن تصریح کرد: شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه نیز فعال شده است، زیرا صرف داشتن دانشجو برای ما موضوعیت ندارند و جذب دانشجو به صورت هدفمند در راستای اهداف پژوهشی و تولیدات علمی و نیازهای اجتماعی انجام می‌شود.

وی در پایان از حضور معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پژوهشگاه قدردانی کرد و گفت: این حضور نشان دهنده اهتمام جنابعالی به امر پژوهش و علوم انسانی است، زیرا علوم انسانی نیاز همه جامعه است.
 

 

کد تحریریه : ۹۶۲

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه دانشگاه محمدباقر سعیدی‌روشن غزه طوفان الاقصی

آخرین ویرایش۱۵ آبان ۱۴۰۲

نظر شما :