معاون وزیر علوم:

تولید علمی باید برای اثربخشی باشد

۱۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۴ کد : ۳۸۱۵۷ اخبار
تعداد بازدید:۵۲۹
گاهی برداشت این است که وزارت علوم رکن اصلی را تولیدات علمی قرار داده‌ است بدون اینکه این تولیدات اثری داشته باشند، در حالیکه ما همواره از تولید علمی برای اثربخشی و استفاده از ظرفیت‌های آن برای تبدیل وضعیت و ارتقا حمایت کرده‌ایم.
تولید علمی باید برای اثربخشی باشد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم در بازدید از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: دغدغه اول بنده حوزه علوم انسانی و اجتماعی است و می‌دانم در کشوری که حوزه علوم انسانی و اجتماعی آن نه تنها از سطح علمی و پژوهشی بالاتر برود، بلکه نتایج آن نیز در جامعه جاری شود به اهداف تعیین شده جامعه منجر می‌شود.
وی ادامه داد: گاهی اوقات برداشت این است که افرادی در وزارت علوم هستند که رکن اصلی را تولیدات علمی قرار داده‌اند بدون اینکه این تولیدات اثری داشته باشند، در حالیکه ما همواره با تولیدات علمی برای تولید علم مخالف بودیم و از تولید علمی برای اثربخشی و استفاده از ظرفیت‌های آن برای ارتقا حمایت کرده‌ایم.
دکتر صالحی اظهار کرد: کشور ما یک درصد جمعیت دنیا را و دو درصد تولیدات علمی دنیا را دارد، این یعنی 98 درصد علم را دیگران تولید می‌کنند؛ سهم بیشتری از این دو درصد نیز مربوط به پزشکی، علوم پایه، فنی و کشاورزی است و سهم علوم انسانی و اجتماعی کم است، تحقیقاتی چندی پیش انجام شد که نشان می‌داد ما نتوانسته‌ایم مهمترین مبانی اعتقادی خود را در دنیا مطرح کنیم، قلم بزنیم و یا از آنها دفاع کنیم.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: در سطح دنیا مقالات فارسی را تنها فارسی زبانان و مقالات انگلیسی را تمام دنیا می‌خوانند، به زبان فارسی قلم زدن در جهت قوی کردن پایه‌ها در کشور بسیار مطلوب است؛ اما بهتر است که نگاه بین‌المللی داشته باشیم تا این قلم زدن‌ها به سمت جامعه جهانی برود.
وی با بیان اینکه در جامعه جهانی، حرف علمی درست را همه می‌پذیرند، گفت: ما 1500 مجله مورد تأیید وزارت علوم داریم که از این تعداد بیش از 800 مورد در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است، لذا در سطح داخل بیشترین تولید علمی در حوزه علوم انسانی است، پس زیرساخت و چارچوبی براساس جرم بحرانی برای تولیدات ثانویه را در داخل کشور داریم.
دکتر صالحی عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای در حال رشد و رشد یافته، سهم بیشتر قلم زدن و نشریه و مقالات علمی مربوط به حوزه علوم انسانی و اجتماعی است، اما در کشور ما علوم انسانی در انتهای جدول است، ما باید یک تاثیرگذاری اعتقادی از نظر مبانی دینی خود داشته باشیم، جنس علوم انسانی سبک زندگی، اعتقاد، تاریخ و تمدن است و برای اینکه این موارد را به دنیا نشان دهیم باید از طریق علوم انسانی وارد شویم.
وی افزود: به طور مثال علم روانشناسی کشور، اکثراً غربی است زیرا خود ما این علم را تولید و ترویج نکرده‌ایم؛ لذا اصرار ما بر نمایه سازی مجلات، داشتن مجلات بین‌المللی و چاپ مقالات بین‌المللی در حوزه علوم انسانی اسلامی اجتماعی است و همواره از این موضوعات حمایت کردیم.
معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: در راستای این مسئله، طبق دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در 50 سال آینده زبان فارسی جز زبان‌های علمی دنیا باشد، اقداماتی انجام دادیم که شامل نمایه سازی نمایه بین‌المللی جهان اسلام است که قوت نیز گرفته و حمایت شده، اقدام دیگر رشد نشریه‌های نمایه شده بود که تا ابتدای دولت سیزدهم 101 نشریه در 24 سال در اسکوپوس نمایه شدند و در دوسال 41 نشریه نمایه شده که 12 مورد آنها فارسی است.
صالحی با بیان اینکه اگر ما در دنیا اثر نگذاریم باید اثر بپذیریم، گفت: درحال حاضر بیشترین هدف‌گذاری در قلم زدن و فضای مجازی بر روی تخریب بنیان خانواده و ترویج فردگرایی و لاابالی‌گری است تا انسان را از خدا و آخرت جدا کرده و در خدمت مسائل دیگر قرار دهند؛ لذا باید بدانیم حضور در یک کنفرانس بر روی تعداد کمی از افراد تأثیر می‌گذارد اما یک مقاله همواره و تا همیشه در دسترس خواهد بود.
وی تصریح کرد: درخصوص علوم انسانی باید چند هدف را مشخص، برنامه‌ریزی و تقسیم کار ملی کنیم؛ در این حوزه باید همگرایی داشت تا با تجمیع ظرفیت‌های کشوری به اهدافی که درنظر داریم برسیم.

 

کد تحریریه : ۹۶۲

آخرین ویرایش۲۲ آبان ۱۴۰۲

نظر شما :