حجت‌الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی مطرح کرد؛

قرآن ارائه دهنده الگوی نهایی سلامت معنوی

۱۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۹ کد : ۳۸۲۵۰ اخبار
تعداد بازدید:۸۴۴
حجت‌الاسلام مسعود دکتر مسعود آذربایجانی با بیان اینکه قرآن آمده تا بندها را از دست و پای انسان برهاند، گفت: الگوی نهایی سلامت معنوی در قرآن آمده است؛ با تزکیه می‌توان موانع را برطرف ‌کرد تا به حیات طیبه دست یابیم.
قرآن ارائه دهنده الگوی نهایی سلامت معنوی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، نشست علمی «رهیافت خداسو به سلامت معنوی» امروز سه‌شنبه، ۱۲ دی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام مسعود آذربایجانی، پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نویسنده کتاب «سلامت معنوی» از سخنرانان این نشست بیان کرد: ریشه‌ها و پایه‌های موضوع سلامت معنوی از سال‌ها پیش در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بنا شد و در ۱۰ سال اخیر برخی از بخش‌های آن تحقق عملی پیدا کرده است. می‌توان گفت نگارش این کتب از کارهای خوبی است که کاملاً از ایده تا عمل در مبانی پزشکی به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: آخرین کتابی که به رشته تحریر درآمد کتاب «سلامت معنوی» است که در هفت بخش تدوین شده است. فصل اول کتاب درباره کلیات است و به تاریخچه و ضروریات سلامت معنوی پرداخته و برای اولین بار پیشینه سلامت معنوی را بررسی کرده است. فصل دوم کتاب به مبانی سلامت معنوی می‌پردازد و فصل سوم ماهیت سلامت معنوی را تبیین می‌کند که با روش معناشناسی به موضوع سلامت معنوی پرداخته است.

حجت‌الاسلام آذربایجانی افزود: در فصل چهارم سازه‌های سلامت معنوی پرداخته شده و چهار واژه تزکیه، تقوا، حیات طیبه و قلب سلیم را معرفی می‌کند. براساس این چهار واژه و تکیه بر تقوا که نیروی محوری در این مسائل است و فرد می‌تواند به سلامت معنوی دست یابد. فصل پنجم سنجش سلامت معنوی است که در چهار بخش این مقیاس ارائه شده است تا افراد بتوانند سلامت معنوی خود را مورد سنجش قرار دهند. فصل ششم به کشمکش‌ها و چالش‌هایی که در طول زندگی رخ می‌دهد که حوزه سلامت معنوی را تحت تأثیر قرار می‌دهد پرداخته شده و راهکار ارائه شده که چگونه می‌توان با این چالش‌ها کنار آمد. فصل هفتم که آخرین فصل کتاب است مهارت‌های سلامت معنوی ارائه می‌دهد که پنج مهارت تفکر معنوی، توبه، نیایش، توکل و بخشش را شرح می‌دهد.

وی اظهار کرد: قرآن کریم بشارت عمیقی را برای سلامت معنوی می‌دهد که می‌فرماید «قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ یَهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَیُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ» یعنی اگر کسی مسیر رضوان خدا را دنبال کند خداوند راه‌های سلامت را برای او فراهم می‌کند و حداقل معنای سلام، سلامت معنوی است.

حجت‌الاسلام آذربایجانی با بیان اینکه ۴۲ مرتبه واژه سلام در قرآن به کار رفته است، افزود: سلام از واژه‌های پر معنای قرآن است که در آیات متعددی آن را مشاهده می‌کنیم. قرآن کریم نه تنها نور و مسیر سلامت معنوی را برای انسان‌ها مشخص کرده بلکه نمونه‌های عینی و مجسم سلامت معنوی را در انبیاء برای ما تجسم کرده است و با داستان‌های زندگی انبیاء می‌خواهد مسیرهای زندگی را به انسان‌ها نشان دهد که چگونه می‌توان به سلامت معنوی دست یافت.

وی افزود: قرآن آمده تا بندها را از دست و پای انسان برهاند و الگوی نهایی سلامت معنوی در قرآن آمده است؛ با تزکیه می‌توان موانع را برطرف ‌کنیم تا به حیات طیبه دست یابیم و رضوان الهی شاخص مسیری است که باید طی کنیم تا به آن دست یابیم. حیات طیبه نیرو‌یی به نام تقوا را در انسان تقویت می‌کند و سبب می‌شود به کانون قلب سلیم دست یابیم و به سلامت معنوی نائل شویم.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: سلامت سلامت معنوی معنوی قرآن

آخرین ویرایش۱۳ دی ۱۴۰۲

نظر شما :