آیت‌الله غروی:

اتکای معنوی به سلامت انسان کمک می‌کند

۱۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۴ کد : ۳۸۲۵۱ اخبار
تعداد بازدید:۸۴۹
رئیس پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اتکای معنوی بر سیستم ایمنی بدن اثر مهمی می‌گذارد و به سلامت انسان کمک می‌کند، ادامه داد: کسانی که اتکای معنوی نداشتند هنگام بیماری به سرعت تسلیم بیماری شدند و جان خود را از دست دادند اما مشاهده شده که افرادی که اتکای معنوی داشتند توانستند بیماری را شکست دهند و سال‌ها پس از بیماری زندگی کنند.
اتکای معنوی به سلامت انسان کمک می‌کند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، نشست علمی «رهیافت خداسو به سلامت معنوی» امروز سه‌شنبه، ۱۲ دی‌ماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

آیت‌الله سیدمحمد غروی، رئیس پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه(س) و گرامیداشت روز علوم انسانی-اسلامی در این نشست بیان کرد: اولین بار شروع بازسازی علوم انسانی- اسلامی توسط آیت‌الله مصباح یزدی رقم خورد و ایشان تلاش‌های بسیاری در این راستا انجام دادند.

وی ادامه داد: روانشناسی به رغم تمام موفقیت‌های خود طی یک قرن و نیم تا به امروز مانند سایر علوم انسانی در زمینه تحقق سکولاریسم پدید آمد و تحت تأثیر تفکر پوزیتیویسمی شکل گرفت؛ البته تفکرات دیگری هم بودند که تلاش می‌کردند تا به معنویت در حاشیه و در پرانتز توجه کنند و به همین دلیل بعد معنوی مورد توجه قرار نگرفت.

آیت‌الله غروی افزود: در چند سال اخیر روانشناسان این واقعیت‌ها را در مطالعات خود مشاهده‌ کردند که باید به معنویت توجه ویژه‌ای کرد اما معنویت این بار نیز با چارچوب سکولاریسم مورد توجه قرار گرفت و گاه شاهد معنویتی بدون خدا بودیم اما امروز شاهد این هستیم که معنویت خداسو در حال رشد است.

رئیس پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: قلب انسان، حقیقت انسان است و جدای از او نیست. گرایش به حضرت حق در لایه‌های وجودی انسان ثبت و ضبط شده است و می‌تواند محور همه حرکت‌ها، خواسته‌ و رفتار انسان قرار گیرد. آیات بسیاری در این رابطه وجود دارد و قرآن می‌فرماید که پاسخ به دعوت انبیاء موجب حیات انسان می‌شود.

وی تصریح کرد: روانشناسی زمانی می‌تواند در خدمت انسان باشد که به تمام وجوه انسانی توجه کند. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز به این نکته توجه دارد. امروز کتاب‌هایی رونمایی می‌شود که به همین موضوع توجه دارد؛ مانند کتاب «سلامت معنوی» که با نگاهی الهی که تمام ابعاد انسان را پوشش می‌دهد به موضوع سلامت می‌پردازد. کتاب «چند بعدی معنوی» با معرفی الگوی خداسو برای افرادی است که از مشکلات روانشناسی رنج می‌برند اما رهیافت الهی کمک کننده آنهاست. کتاب «مراقبت معنوی» به احیای معنوی بیماران سخت و لاعلاج می‌پردازد و به دنبال ارتقای معنویت افراد است.

آیت‌الله غروی با بیان اینکه اتکای معنوی بر سیستم ایمنی بدن اثر مهمی می‌گذارد و به سلامت انسان کمک می‌کند، ادامه داد: کسانی که اتکای معنوی نداشتند هنگام بیماری به سرعت تسلیم بیماری شدند و جان خود را از دست دادند اما مشاهده شده که افرادی که اتکای معنوی داشتند توانستند بیماری را شکست دهند و سال‌ها پس از بیماری زندگی کنند.

وی افزود: کتاب «بهداشت روانی» مجموعه قابل قبولی از کنار آمدن افراد با اضطراب و مشکلات با رویکرد خداسو را ارائه می‌دهد. کتاب «خانواده درمانگری معنوی خداسو» یک الگوی عملی برای نجات خانواده است که سلامت معنوی خانواده را هدف قرار داده است البته در راستای سلامت معنوی خانواده کتاب‌های زیادی نوشته شده که بسیار کمک کننده است.


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۱۸ دی ۱۴۰۲

نظر شما :