نشست هماندیشی استادان درس روشهای تحقیق
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از پایگاه دانشگاه علامه طباطبایی، نشست هماندیشی استادان درس روشهای تحقیق دیماه، با حضور اساتیدی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
در این نشست که با هماهنگی گروه همکاری های علمی پژوهشگاه و به دعوت معاونت پژوهشی دانشگاه برگزار گردید، دکتر هادی موسوی و دکتر حمیدرضا حسنی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای طرح دو موضوع «جایگاهشناسی روش و نسبت آن با علم» و «جایگاهشناسی روش و نسبت آن با علوم انسانی» حضور یافتند. دکتر حسین پور معاون پژوهشی دانشگاه پس از خیر مقدم خدمت صاحبنظران حوزه و دانشگاه و همچنین تشکر از استقبال استادان درس روش های تحقیق، از میهمانان دعوت کرد مباحث خود را مطرح نمایند.
موضوعات متعددی در این نشست از سوی صاحبنظران پژوهشگاه مطرح شد که از جمله می توان به ارتباط تنگاتنگ تحول علوم انسانی با چیستی علم و روششناسی، مسئله علم، شناسایی عوامل تشکیلدهنده، مبانی روش، کارکرد و کاربرد آن، همچنین جایگاه روششناسی تولید علم و هویت بخشی به آن اشاره کرد. طرح مسئله پارادایمی بودن علم و تلاش برای ترمیم نگاه عامه از علم در ادامه، مورد تأئید حاضران قرار گرفت.
دکتر اصلیپور مدیر امور پژوهشی، از هر دو صاحبنظر تشکر کردند و بهصورت اجمالی به سوابق و آثار علمی انتشاریافته از سوی ایشان پرداختند. سپس حاضران به طرح پرسشهای خود پرداخته و نظرات خود را در زمینه ساختاری (تأسیس انجمن، اندیشکده و شورای راهبردی) روش تحقیق بیان نمودند. دکتر حسینپور در ارتباط با درس روشتحقیق سه مسئله مهم «ساختار»، «فرایند» و «محتوا» مطرح نمود که باید به هر یک در جای خود توجه کرده و آسیب شناسی دقیقی انجام داد. بحث ساختار به تأسیس انجمن، اندیشکده، تشکیلات غیررسمی و... مربوط است. در فرایند کار میتوان دو یا سه فرایند مهم نظیر تألیف کتاب، رساله و .. را تعریف نمود و در ارتباط با محتوا نیز استادان هر دانشکده مشخص کنند تمرکزشان بر کدام موارد یا موضوعاتی است.
در پایان این نشست برای شکل گیری ساختار مناسب رأیگیری انجام شد و «تأسیس شورای راهبردی» متشکل از برخی اساتید مدرس روش تحقیق حداکثر رأی را به خود اختصاص داد. مقرر شد اقدامات انجام شده به اطلاع تمامی استادان درس روش برسد.
نظر شما :