به مناسبت برگزاری همایش بین المللی صاحب ریاض

صاحب ریاض شخصیت اجتماعی عظیمی داشت

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۷ کد : ۳۸۳۰۸ اخبار
تعداد بازدید:۷۶۷
دبیر علمی همایش صاحب ریاض گفت‌:‌ صاحب ریاض یکی از افراد تاثیرگذار تاریخ است که علاوه بر شخصیت فقهی شخصیت اجتماعی و تاریخی هم دارد.
صاحب ریاض شخصیت اجتماعی عظیمی داشت


حجت‌الاسلام‌والمسلمین ورعی، دبیر علمی همایش بین المللی صاحب ریاض، علامه سید علی طباطبایی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در خصوص هدف همایش بین‌المللی علامه سیدعلی طباطبایی(ره) با عنوان «صاحب ریاض»، گفت: همایش بین المللی صاحب ریاض را یک مرکز علمی در کربلا با همکاری عتبه امام حسین(ع) و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، برای معرفی علمای کربلا برگزار می‌کنند، در گذشته همایش هایی در خصوص سه شخصیت تاریخی برگزار شده است که صاحب ریاض همایش چهارم آن‌ها است.

وی افزود: هدف از این سلسله‌ همایش‌ها معرفی کسانی است که در کربلا حضور مؤثری داشتند و از جهت دیگر معرفی آثار ‌آن‌ها است و همایشی در شهر کربلا همراه با پنل‌های تخصصی برگزار می‌شود و راجع به ابعاد شخصیتی علمی عالمان صحبت می‌شود و همایش بین المللی صاحب ریاض هم در سال 1404 برگزار می‌شود و برای همکاری مراکز علمی ایران در این همایش رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

ورعی ادامه داد: در این همایش که با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود فراخوان مقاله منتشر شده است، با توجه به اینکه شخصیت صاحب ریاض بعد فقهی دارد،‌ فراخوان هم در محورهای گوناگونی درخواست مقاله کرده است که اعم از محور های اجتماعی،‌ سیاسی،‌ فرهنگی،‌ آراء وی ،‌ اندیشه‌ها و اثار فقهی وی،‌ اثار علمی صاحب ریاض در علم حدیث و رجال و دیدگاه های وی در تاریخ مثل مهدویت،‌ واقعه غدیر است و از کسانی که در این زمینه‌های مطالعاتی دارند انتظار شرکت در این همایش را داریم.

وی با اشاره به معیار داوری گفت:‌ یک کمیته علمی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و یک کمیته هم در مرکز کربلا وجود دارد،‌ قرار بر این است که مقالاتی که دریافت می‌شود به صورت مشترک در دو کمیته بررسی شود و در صورتی که مقاله فرد تایید شود،‌ فرد به عتبه کربلا دعوت شود تا مقاله‌اش را در این همایش ارائه نماید.

ورعی در خصوص تأثیری که این همایش می‌تواند بر مردم داشته باشد، اظهار کرد: آشنایی با تاریخ و فرهنگ هر کشور می‌تواند به نسل‌های حاضر و آینده بینشی دهد و به کسانی که دوست دارند در زمینه‌های علوم اسلامی ورود کنند کمک می‌کند تا آشنایی بیشتری پیدا کنند، همچنین این قبیل همایش‌ها به آشنایی افراد در چگونگی تاثیر گذاری شخصیت‌های بزرگ تاریخی کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: شخصیت طباطبایی علاوه بر بعد فقهی، شخصیت اجتماعی هم داشته است، چرا که در مبارزات ملت عراق تاثیر گذار بوده و همه این ویژگی‌ها می‌تواند برای جوان‌ها الگو و اسوه باشد. همچنین طباطبایی به دلیل پشتکار ویژه‌ای که داشته،‌ جزو شخصیت‌های ممتاز فقه و اصول در طبقه فقها می‌باشد، به طوری که شاگردان فراوانی تربیت کرده است که تعدادی از شاگردان وی از مجتهدان بزرگ هستند.

ورعی در پایان در خصوص شخصیت صاحب ریاض گفت: پشتکاری که وی در مسیر خود داشته می‌تواند الگویی برای ما باشد تا بدانیم در مسیری که پا می‌گذاریم اگر با پشتکار پیش برویم به موفقیت می‌رسیم.

 

آخرین ویرایش۲۰ اسفند ۱۴۰۲

نظر شما :