با استناد به مصوبه شورای علمی گروه جامعه‌شناسی؛

طرح تحقیقاتی «نظریه انتقادی در مکتب اصالت فطرت» به تصویب رسید

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۲ کد : ۳۸۳۶۱ اخبار
تعداد بازدید:۸۰۱
با استناد به مصوبه شورای علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، طرح پژوهشی «نظریه انتقادی در مکتب اصالت فطرت» پیشنهادی دکتر سیدجواد میری منیق دکتری جامعه‌شناسی تطبیقی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به تصویب رسید. 
طرح تحقیقاتی «نظریه انتقادی در مکتب اصالت فطرت» به تصویب رسید

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مدیریت پژوهش و نوآوری پژوهشگاه، با استناد به مصوبه شورای علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه، طرح پژوهشی «نظریه انتقادی در مکتب اصالت فطرت» پیشنهادی دکتر سیدجواد میری منیق دکتری جامعه‌شناسی تطبیقی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به تصویب رسید. 

اهمیت این تحقیق در این است که جهان اسلام و به طور کلی جهان‌های غیر غربی در ابعاد مختلف فکری و فرهنگی ظرفیت‌ها و توان‌های بسیاری دارند. اما به دلیل سیطره‌ دیدگاه‌های یوروسنتریکی و اورینتالیستی این ظرفیت‌ها و توان‌های بالقوه نادیده انگاشته شده است و آگاهانه یا ناآگاهانه تلاش‌های فکری در راستای اروپایی‌ شدن کره‌ی زمین قرار گرفته است.

با این حال متفکران متعددی نیز کوشیده‌اند از ذیل این سیطره‌ فکری خارج شوند و لذا دست به ابداع مفاهیم و نظریه‌پردازی‌هایی زده‌اند که مبتنی بر مفروضات یوروسنتریکی نباشد و از این رو می‌توان از نظریه‌های استعمارزدایی در حوزه فکر و اندیشه نام برد.

پژوهش حاضر و یافته‌های حاصل از آن ضمن معرفی این متفکران و ایده‌های اساسی آن‌ها، ما را در فهم زیست‌جهان فکری و فرهنگی خود و همچنین مرکززدایی از غرب یاری می‌کند. نتایج این امر هم در عرصه‌ نظری و هم در عرصه‌ عملی آشکار است؛ زیرا منجر به تقویت احساس سوژگی و عاملیت و خودباوری می‌شود. خلاء وجود چنین پژوهشی به خوبی ضرورت و اهمیت آن را توجیه می‌کند.

کد تحریریه : ۹۶۳

کلید واژه ها: مدیریت پژوهش و نوآوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه طرح پژوهشی گروه جامعه شناسی

آخرین ویرایش۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظر شما :