علی مطهری در مراسم بزرگداشت روز معلم:

به بهانه سایر مشکلات کشور، حکم حجاب خداوند مخدوش نشود

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶:۲۵ کد : ۳۸۳۶۲ اخبار
تعداد بازدید:۷۷۰
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: هر مقدار که مسئله عفاف و حجاب و آثار بودن و نبودن آن را برای جامعه تبیین و بیان کنیم بازهم عده‌ای رعایت نمی‌کنند، زیرا همه کس به‌دنبال منطق و دلیل نیست و نباید از این موضوع غافل باشیم که ابزار رسانه تنها دست ما نیست و رسانه‌های بیگانه عریانی را به‌عنوان یک ارزش به مخاطب القا می‌کنند، به‌هرحال باید نظارت وجود داشته باشد مردم به بهانه مشکللات دیگر حکم خدا را مخدوش نکنند.
به بهانه سایر مشکلات کشور، حکم حجاب خداوند مخدوش نشود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، علی مطهری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در نشست علمی «نقش عفاف در نظام خانوادگی اسلام» که به‌مناسبت گرامیداشت استاد آیت‌الله شهید مرتضی مطهری و روز معلم، امروز، سه شنبه 11 اردیبهشت‌ماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های نظام خانوادگی در اسلام، بیان کرد: اصل اساسی در نظام خانوادگی اسلام این است که برای استحکام این نظام لازم است که هرگونه اهتزاز جنسی منحصر در کادر خانواده باشد و جامعه محیط کار و فعالیت باشد که این یکی از ویژگی‌های نظام خانوادگی اسلام است.

وی افزود: نظام خانوادگی و خانواده یک اجتماع طبیعی است نه یک اجتماع قراردادی. اجتماع مدنی در واقع یک اجتماع قراردادی است اگرچه برخی به مدنی بودن انسان معتقد هستند اما انسان مانند موریانه یا زنبور عسل ذاتاً مدنی یا اجتماعی نیست، بلکه نیازهای او، او را ناچار به زندگی اجتماعی کرده است، شاید بتوان گفت نظریه درست آن است که انسان اجتماعی بالاضطرار است نه اجتماعی طبعی، درواقع انسان نیاز دارد از نیروی دیگران استفاده کند، لذا زندگی اجتماعی را انتخاب می‌کند بنابراین زندگی مدنی یک زندگی قراردادی برای انسان است، درحالیکه خانواده یک اجتماع طبیعی است نه قرار دادی.

خانواده در اسلام اجتماع طبیعی است

مطهری اظهار کرد: در واقع اینگونه نیست که زن و مرد برای رسیدن به خواسته‌های خود زندگی مشترک تشکیل را دادند بلکه مرد خود آن زن را می‌خواهد و زن هم خود آن مرد را می‌خواهد و هر دو فرزندان را می‌خواهند و سعادت خودشان را در سعادت یکدیگر می‌دانند، در واقع خلقت آنان را به‌گونه‌ای ساخته که آنان یکدیگر را برای خودشان می‌خواهند و یک اجتماع خانوادگی مثل یک شرکت تجاری نیست که بگوییم هریک سرمایه‌ای را به میان آوردند تا به یک سودی برسند بلکه اجتماع طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه در غرب خانواده به‌مثابه یک شرکتی است که زن و مرد هرکدام یک سرمایه‌ای را به میان آوردند تا از سود آن استفاده کنند، ادامه داد: حفظ طبیعی بودن اجتماع خانوادگی نیازمند لوازمی است که یکی از آن‌ها مسئله پوشش اسلامی و حریم خصوصی است که در قرآن توضیح داده شده است، اما نکته‌ مهم آن است که ما چه اهمیتی برای مسئله عفاف قائل هستیم؟ یکی از تفاوت‌های فرهنگ اسلامی با فرهنگ غربی در این است که در اسلام اهمیت زیادی برای مسئله عفاف قائل هستند اما در غرب به این مسئله بها نمی‌دهند و مسائل مربوط به عفاف را ساده می‌انگارند.

مطهری بیان کرد: از منظر اسلام مسائل مربوط به عفاف اهمیت دارد و بنابر آیات قرآن کریم جزئی از اصول زندگی بشر است. ازدواج در اسلام به‌معنای رهایی از محدودیت‌ها و آزاد شدن است، درحالیکه در غرب بدان معناست که آنان با ازدواج کردن تمام روابط خود را محدود کرده و به‌نوعی زندانبان برای خود استخدام می‌کنند؛ اگرچه نمی‌توانند به تعهد خود پایبند باشند زنای مرد شوهردار و مرد زن دار جرم‌انگاری شده است، اما در ایران زنا حرام است و جرم‌انگاری شده است. در اسلام پس از اینکه صد تازیانه برای زنا در نظر گرفته شده است، تأکید شده تا در ملأ عام این کار انجام شده و هیچ رأفتی قائل نشوید درحالیکه در اروپا تاحدودی برای زنای مرد شوهردار هم آسان شمرده شده و قانون آن است که زن می‌تواند یک همسر قانونی داشته باشد و یک دوست پسر، اما فرزند را باید از همسر قانونی خود بدنیا آورد.

تمام احکام حجاب و عفاف در اسلام برای حفظ کانون خانواده است

وی تصریح کرد: در غرب به مسئله عفت و حیا بها داده نمی‌شود و همانگونه که مشاهده می‌کنید امروزه به وضعیت تأسف‌باری رسیده است و اگرچه ظاهر زیبایی دارد، اما در باطن بسیار خطرناک هستند. تمام احکام حجاب، حریم، عدم اختلاط و نگاه کردن در اسلام برای حفظ استحکام کانون خانواده است و اجتماع محل کار و فعالیت باشد. در دو سه سال اخیر به‌گونه‌ای عمل کردیم که گویی حرمت‌ها شکسته شد، امروزه افراد بی‌حجابی که در جامعه مشاهده می‌کنیم از گذشته بودند، اما حرمت نگه می‌داشتند اما آهسته‌ آهسته حرمت نظام و حکومت، روحانیت کاهش پیدا کرد و یکی از دلایل آن هم افشاگری‌های تبلیغات انتخابات بود که یکدیگر را به اختلاس متهم می‌کردند و این‌گونه مردم نسبت به اصل هدف نظام سست شدند.

مطهری گفت: پس از حادثه خانم مهسا امینی که یک حادثه تلخی بود که عواطف مردم جریحه‌دار شد و سبب عقده‌گشایی خیل کثیری از مردم از نظام شد، رسانه‌های بیگانه هم از این موقعیت به‌خوبی سوء‌استفاده کردند و نوجوانان و جوانان را به خیابان‌ها کشاندند و جامعه را از حالت طبیعی خود خارج کرد، درواقع تا آن روز مشکلی با حجاب در جامعه نداشتیم.

در ادارات و اماکن عمومی به‌شدت باید حجاب کنترل شود

وی اظهار کرد: گشت ارشاد جامعه را نسبت به مسئله بی‌حجابی حساس کرد تا روزی که فوت خانم مهسا امینی اتفاق افتاد و امروزه بازگشت به جامعه پیش از فوت مهسا امینی کار دشواری است و مبارزه با نظام کار آسانی شده است و هرکس می‌تواتند یک روسری را از سر بردارد و با نظام بجنگد، بنابراین معتقدم باید امروزه در ادارات و اماکن عمومی به‌شدت باید حجاب کنترل شده و نظارت جدی برای آن داشته باشند، اما در خیابان‌ها قادر به کنترل بی‌حجابی نیستیم زیرا تعداد بی‌حجابی به‌ویژه در تهران بسیار زیاد است و تمرد و سرپیچی از نظام و جنگ با آن بسیار ساده انگاشته می‌شود و به اعقتاد من باید با بدن‌نمایی مبارزه جدی داشته باشیم.

مطهری بیان کرد: نظام اسلامی مسئول اخلاق و عفاف جامعه است و اینگونه نیست که هیچ وظیفه‌ای در این زمینه نداشته باشد، اما کنترل بی‌حجابی و برداشتن روسری در شهری مثل تهران امکان‌پذیر نیست، زیرا نیرو و امکانات آن بسیار محدود است، بنابراین باید تاحدودی مراعات کنیم و تنها با بدن‌نمایی و برهنگی مقابله می‌کنیم تا به‌مرور وضعیت پوشش سر هم بهبود پیدا کند، اگرچه با پیاده‌سازی طرح نور در خیابان‌های تهران وضعیت بهتری را شاهد هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: هر مقدار که مسئله عفاف و حجاب و آثار بودن و نبودن آن را برای جامعه تبیین و بیان کنیم بازهم عده‌ای رعایت نمی‌کنند، زیرا همه کس به‌دنبال منطق و دلیل نیست و نباید از این موضوع غافل باشیم که ابزار رسانه تنها دست ما نیست و رسانه‌های بیگانه عریانی را به‌عنوان یک ارزش به مخاطب القا می‌کنند، به‌هرحال باید نظارت وجود داشته باشد مردم به بهانه مشکللات دیگر حکم خدا را مخدوش نکنند

وی گفت: در موضوع نظارت عملی باید از اقدامات خشونت‌آمیز پرهیز کنیم، زیرا عده‌ای منتظر هستند تا از اقدامات خشونت‌آمیز فیلم‌برداری کرده و جامعه را با آن ویدئو ملتهب کنند، یکی از پیشنهادات من برای نظارت عملی آن است که در تیم‌های گشت ارشاد در کنار خانم‌های چادری از خانم‌های باحجاب و پوشش کامل استفاده کنند، تا میزان تأثیرگذاری آن بیشتر شود، همچنین حتی المقدور از بازداشت زنان بی‌حجاب بپرهیزیم و اعتماد مردم را نسبت به نظام جلب کنیم؛ زمان ظهور هم همه خانم‌ها حجاب خود را حفظ نمی‌کنند، بنابراین رعایت نسبی حجاب در جامعه را باید بپذیریم.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه علی مطهری نشست علمی روز معلم

آخرین ویرایش۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظر شما :