همایش گرامیداشت روز وحدت و همکاری حوزه و دانشگاه

صبح امروز همایش علوم انسانی و راهبرد مقاومت در محل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد

۲۹ آذر ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۶ کد : ۳۸۵۵۲ اخبار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۳
به مناسبت هفته پژوهش همایشی با محوریت علوم انسانی و راهبرد مقاومت به میزبانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی صبح امروز در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد
صبح امروز همایش علوم انسانی و راهبرد مقاومت در محل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد

به گزارش خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از قم؛ این همایش با محوریت علوم انسانی و راهبرد مقاومت در محل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد که در این همایش از بیانات اساتید برجسته کشور همچون آقایان دکتر محمد باقر سعیدی روشن رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دکتر حسین سیمایی صراف وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری و دکتر عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی استفاده شد.

در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعیدی روشن، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،

ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان، در رابطه با مسئله علم و مقاومت گفت:

علم مدرن پس از پیدایش رنسانس، تصرف در روش علم و موضوع و رویکرد علم کرد و نقصانی به جای گذاشت و پدیده انفجار اولیه را مطرح کرد و در مورد پایان جهان هم هیچ فرضیه ای ندارد.

وی افزود: تحول علوم انسانی در گرو اشراف کامل به علوم جدید و خاص، بدور از علم زدگیست که باید در محافل علمی ما خوب خوانده شود و علم جدید را باید در چهارچوب عقل اسلامی مطالعه کرد.

دکتر سعیدی روشن خاطر نشان کرد: تاریخ علوم اسلامی و معرفت شناسی اسلامی باید در دانشکده های علوم پایه انجام شود، تسلط بر مصادر اصیل اسلام؛ یعنی قرآن و عترت باید صورت بگیرد، کسی می‌تواند در مورد قرآن و اسلام حرف بزند که بر آنها اشراف داشته باشد، کسانی می‌توانند دستی در علوم انسانی داشته باشند که مبادی هستی شناسی را درک کرده باشند.

وی درباره علوم انسانی و راهبرد مقاومت گفت: علم تعهد آور است در مقابل خالق هستی و مخلوقات، بنابراین ایستادگی در حق و مقابل باطل جزو مؤلفه های فلاح دنیا و آخرت است. 

عضو هیئت علمی قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: رویارویی امروز نظام سلطه غرب، جنگ تمدنی است، چون، رویکرد فرهنگی بود، نقشه اصلی در جنگ جهانی اول هم طراحی انگلیس برای تجزیه خاورمیانه بود و همچنین جهان جهانی دوم و جنگ نوصلیبی دوران جدید که تجاوزهای زیادی به مسلمانان شد.

وی در ادامه گفت: مبنای مقاومت اینست که نظام فاعلیت الهی، نظام سببی و مسببی است که اراده های انسانی اگر همسو با اراده الهی باشد به نتیجه مطلوب می‌رسد؛ إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ.

 

در ادامه همایش امروز، دکتر حسین سیمایی صراف وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به سالروز شهادت شهید مفتح که زمینه ساز پیدایش نظریه مبارک وحدت حوزه و دانشگاه است افزود: تعارض علم و دین باعث شده بود که این دو نسبت به هم بی اعتنا شوند، امام خمینی (ره) از این تهدید فرصت ساختند و زمینه همکاری حوزه و دانشگاه را فراهم نمودند و در این راستا، قم آغوش باز کرد و متواضعانه از بهترین اساتید علوم انسانی در این راستا دعوت کرد واحساس نیاز به علوم جدید فراگیر شد و از آثار این حسن تعامل می‌توان به تخفیف های فراوان کتب اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: شخصیت هایی مانند شهیدان، بهشتی، باهنر و مفتح، یک روحانی دانشگاهی موفق بودند زیرا یک شخصیت اخلاقی متواضعانه ای داشتند که تحکمی و تهاجمی نبودند و حضور بین دانشجویان و اقناع آنان را جزو رسالت خود می‌دانستند. 

 وزیر علوم خاطر نشان کرد: وسعت تحقیقات این بزرگواران باعث شده بود دیدگاه‌های وسیع تری در مسائل گوناگون داشته باشند.

وزیر علوم در ادامه افزود: علت اینکه شهید مطهری، مطهری شد، بهشتی بهشتی شد، احساس مسئولیت اجتماعی آنان بود.

 بزرگانی چون بهشتی و مطهری چون رسالتشان را انجام دادند و سرمایه اجتماعی را کسب و بسیج کردند، منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری  امام خمینی (ره) شد.

 

در ادامه، دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این همایش ضمن گرامیداشت یاد کسانی که در وحدت حوزه‌ و دانشگاه نقش داشتند گفت: یکی از برکات به جای مانده این عزیزان همین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که در این راستا مشغول فعالیت است.

وی افزود: هنوز بعضی سخنان ۷۰ سال پیش را تکرار می‌کنند و علم دینی و غیر دینی را انکار می‌کنند، نظریه شناخت گرایی، رفتار گرایی و ...در حوزه جامعه شناسی بدون تفسیر خاص به انسان می‌پردازد، اگر اینست ما هم انسان دارای روح که در قرآن هم با عناوین مختلف همچون؛نفس مطمئنه، راضیه، مرضیه و... آمده را بررسی می‌کنیم،

آیا کسی که با این عینک به سراغ انسان می‌رود تفسیر خاصی از انسان نمی‌دهد؟

علوم انسانی اسلامی و غیر اسلامی ندارد؟

دکتر خسرو پناه در ادامه گفت: علم مدرن به دنبال تغییر است و می‌خواهد خواسته های انسان و طبیعت را تغییر دهد و در تغییر طبیعت از تکنولوژی و فناوری استفاده می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: علوم انسانی تکنولوژی نرم اجتماعی است، حکمرانی، یک فناوری نرم اجتماعی است، بایدها و نباید های اخلاقی، فقهی، عملی، در اسلام بر فناوری نرم اجتماعی اثرگذار است، همانگونه که باید و نباید های شیمی را میپذیریم چرا باید نباید های انسانی اثر گذار بر حکم رانی را نپذیریم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اذعان داشت: علوم انسانی و اجتماعی مدرن به انسان مطلوب می‌پردازد و اختلاف ایدئولوژی برای همینست، اظهار نظر ایدئولوژی، ساخته بشر است، آیا در کنار این ایدئولوژی ها ما حق نداریم ایدئولوژی اسلامی انسان مطلوب را بیان کنیم.

 دکتر خسرو پناه گفت: اینطور نیست که علوم انسانی مدرن را ندانیم، مگر می‌شود اینها را ندانست و پاسخ های جدید داد، باید نظریه های مختلف را بدانیم و بتوانیم به تفسیر انسان مطلوب برسیم، باید خلق نظریه کرد.

وی در پایان افزود: علوم انسانی مدرن ۵۰۰ سال است که با تفکر اصالت انسان و اصالت دنیا نظریه پردازی می‌کند، دانشگاههای تهران و شهرهای دیگر موفق شدند نظریه پردازی های خوبی داشته باشند تا الان هم ۸۰ نظریه ثبت شده که بخشی از آنها مربوط به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

 

در پایان این همایش هم دکتر محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: 

یکی از فعالیت‌های خوب بشر دنبال علم بودن است که جهات مختلفی دارد، تقسیم علوم به علوم انسانی و طبیعی، یکی از مباحث مهم است که افعال ارادی انسان را علوم انسانی و فعل غیر ارادی انسان را علوم طبیعی دسته بندی کردند که نمود آن را ما در شورش های اجتماعی داشتیم.

وی در ادامه گفت: علوم طبیعی عمده فعالیت‌های بشر را به خود اختصاص داده و یکی از کاربردهای مهم علوم انسانی در فهم پدیده هاو استفاده از امکانات است، به طور مثال؛ فتنه ۸۸ نقطه کلیدی اش این بود رأی من کجاست؟

دکتر لاریجانی افزود: علوم، اینجا به کمک ما می آید؛ تئوری این فتنه بسیار دقیق بود که در آستانه انتخابات نظام را سرنگون کنند که شکست خوردند و فتنه ۱۴۰۱ زن زندگی آزادی هم که همراه با گسترش بی حجابی بود، ۶_۷ سال پیش از آن کتابی منتشر شد و بین دانشگاه های ما تئوری ژیژک مدعی انقلاب بی سر بودن را مطرح کرد که گفتند؛ اگر نمی‌توانیم حکومتی راساقط کنیم قوانین آن را بکُشیم، در ایران ۳ قانون حجاب و شرب خمر و کیفر زدایی از زنا را در دستور کار خودشان قرار دادند.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی در ادامه گفت: مقاومت، از ابتکارات امام راحل بود که تجربه جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی و ولایت فقیه که هر دو بهترین روش اداره مملکت است.

وی در پایان افزود: مسأله مقاومت بسیار حائز اهمیت است و تا کشورهای اسلامی خودشان را از سیطره کشورهای غربی آزاد نکنند آن کشور پیشرفت نخواهد داشت.

 

گفتنیست؛ در این همایش از پوستر فراخوان همایش ملی حاشیه نشینی، آسیب ها و راهکارها که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مأموریت ابلاغ آن را از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دریافت کرده رونمایی شد.

بر اساس این ماموریت، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه علاوه بر رسالت اصلی خود که اهتمام به اسلامی سازی علوم انسانی است، ورود به حوزه حل مسائل اجتماعی و پاسخ گویی به نیازهای اساسی جامعه بر اساس تجربه های پژوهشی و میدانی ارزشمند خود را عهده دار می‌شود، قرار است این همایش در اردیبهشت ماه سال آینده در قم برگزار شود.

کد تحریریه : ۶۸۰۳

کلیدواژه‌ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همایش_علوم_انسانی_راهبرد_مقاومت

آخرین ویرایش۲۹ آذر ۱۴۰۳

نظر شما :