یادداشت دکتر سیدرضاحسینی
بایستههای رفتار مصرفی در وضعیت جنگ تمدنی فعلی میان اسلام و غرب

بایستههای رفتار مصرفی در وضعیت جنگ تمدنی فعلی میان اسلام و غرب
نوشتاری از دکتر سیدرضا حسینی دانشیار گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
رعایت الگوی مصرف مطلوب امروزه نه فقط یک ارزش رفتاری بلکه یک ابزاری کارآمد برای پیروزی جبهه مقاومت و پیشبرد اهداف تمدنی انقلاب اسلامی است. الگوی مصرف در تمدن اسلامی فقط یک رفتار اقتصادی صرف نیست، بلکه یک عنصر تمدنی است که اگر با الگوی صحیح اقتصادی و مصرفی همراه شود، میتواند در برابر تهاجم تمدنی غرب مقاومت کند.
مصرف خانوادهها، نوع خوراک، پوشاک، تفریح، خرید و سبک زندگی روزمرهشان، یا خاکریز تمدن اسلامی است، یا منفذ نفوذ تمدن دشمن . اهم نکات بایسته در این زمینه به شرح ذیل است:
1- داشتن نگاه تمدنی در تمامی مراحل الگوی مصرف از اهداف و مبانی ارزشی گرفته، تا کمیت و کیفیت کالاهای مصرفی در مصرف فردی و جمعی(مانند برگزاری مراسمات عروسی، ولیمه حج، اطعام در مناسبت های مذهبی و...). مصرف تمدنی صرفا تابع قدرت خرید، تمایل و قیمت نیست بلکه باید تعالیبخش، عقلانی، مواساتگرا، استقلالآفرین، عزّتبخش، اخلاقمدار و کرامتمحور باشد.
2- پرهیز از خرید و مصرف کالای خارجی تا آنجا که جایگزین داخلی آن امکان داشته باشد. وابستگی به مصرف کالای وارداتی در نهایت میتواند به وابستگی سیاسی منجر شود.
3- عدم ذخیرهسازی کالاهای اساسی به مقدار بیش از نیاز و توکل به خداوند در شرایط سختی و همزیستی مومنانه برای عبور از شرایط سخت. امام صادق (ع) در زمان قحطی و خشکسالی به مباشر خود فرمودند که گندمهای موجود در خانه را بفروشد و غذای خود و خانوادهاش را به صورت روزانه از بازار تهیه کند.( بحار الانوار، ج 11، ص 121) این عمل امام صادق (ع) یک درس اخلاقی و اقتصادی برای مردم ما در شرایط فعلی است.
4- رعایت قناعت و اکتفا به حداقلها در مصرف و پرهیز جدی از پرمصرفی و اسراف در مصرف همه کالاها و خدمات از جمله آب، برق، بنزین، خوراک، پوشاک و غیره. در مقابل، به موازات کاهش مصرف، باید کفه پسانداز در تخصیص درآمد خانواده سنگینتر شود و وجوه پسانداز شده بدون معطلی به سرمایهگذاری های مولد تخصیص یابد تا پایههای تولید ملی تقویت شود.
5- پرهیز از جایگزینی کالای در دست استفاده به کالای نو تا جای ممکن. امام صادق علیه السلام در پاسخ به عدهای که در باره علت پوشیدن لباسهای وصلهدار از ایشان سوال کرده بودند، فرمود: «لا جدید لمن لا خَلَق له» (دعائمالاسلام/2/158). یعنی تا جایی که لباسهای فعلی به صورت کامل کهنه و غیرقابل استفاده نشدهاند نباید به سراغ لباسهای نو رفت.
6- رعایت اصل ساده زیستی و پرهیز از تنعّم و خوشگذارنی. داشتن روحیه اشرافیت و لوکسگرایی مخالف روحیه انقلابی و جهادی است به همین جهت آیات قرآنی طبقه مترفین را نکوهش می کند. وَ ما أَرْسَلْنا فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَذِیرٍ إِلاّ قالَ مُتْرَفُوها إِنّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ کافِرُونَ ﴿سبإ، 34﴾ در هیچ شهری هیچ بیمدهندهای نفرستادیم مگر آنکه خوشگذرانانِ مغرور و سرمستِ آنان گفتند: ما به آنچه شما را به آن فرستادهاند، کافریم!
7- رعایت اصل مواسات در مصرف با در نظر گرفتن نیازهای نیازمندان و شریک کردن آنها در استفاده از امکانات در اختیار. وَ اَللّهُ فَضَّلَ بَعْضَکُمْ عَلى بَعْضٍ فِی اَلرِّزْقِ فَمَا اَلَّذِینَ فُضِّلُوا بِرَادِّی رِزْقِهِمْ عَلى ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَهُمْ فِیهِ سَواءٌ أَ فَبِنِعْمَةِ اَللّهِ یَجْحَدُونَ ﴿النحل، 71﴾ خدا برخی از شما را در رزق و روزی بر برخی فزونی داده است؛ پس آنانکه فزونی یافتهاند، حاضر نیستند از روزی خود [به صورتی قابل توجه و به اندازه لازم] به زیردستان خود بپردازند که در بهرهوری از رزق و روزی باهم برابر باشند؛ پس آیا [با این تبعیض ظالمانه ای که به زیردستان خود روا می دارند] نعمت خدا را [که عطای اوست و خود اختیار و استقلالی در تأمینش ندارند] منکرند؟!
8- تحریم کالاهای مرتبط با رژیم صهیونیستی و برندهای تحت مالکیت یا حمایت لابی صهیونیسم (مانند کوکاکولا، مکدونالد، HP ، نستله و...)
9- توجه به بار فرهنگی و معنایی کالاهای مصرفی مانند طرحها و نوشتههای روی لباس، مصرف خوراکیهای غربی و.. (به عنوان مثال چفیه فلسطینی نماد مقاومت است و کراوات نماد فرهنگ غربی است)
10- توجه به بٌعد امنیتی مصرف کالاهای تکنولوژیک مانند وسایل ارتباطی حاوی شنود و جاسوسی و یا مصرف خوراکیهای مشکوک به جنگ بیولوژیک و ....
11- اصلاح الگوی تبلیغات بازرگانی در جهت نهادینه کردن الگوی مصرف تمدنی.
نظر شما :