نشست تخصصی «اخلاق کار در ایران و راه‌کارهای ارتقای آن»

۰۷ تیر ۱۳۹۱ | ۰۸:۴۴ کد : ۲۵۴۲۳ اخبار
تعداد بازدید:۸۶۷
امیر حسین زاده عضو هیأت علمی گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دومین نشست تخصصی با عنوان «اخلاق کار در ایران و راه‌کارهای ارتقای آن» که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز دوشنبه 5 تیرماه برگزار گردید؛ سخنرانی کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی به نقل از سایت مرکز تحقیقات استراتژیک، این نشست علمی در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سال «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و با توجه به جایگاه پر اهمیت اخلاق کار در توسعه و پیشرفت برگزار شد.
تبیین ابعاد و مؤلفه‌های اخلاق کار اسلامی و روش‌شناسی سنجش آن، مبانی اخلاق کار اسلامی و وضعیت آن در جامعه و آسیب‌شناسی اخلاق کار در جامعه و راه‌کارهای ارتقاء آن از جمله محور های این نشست علمی بود که سخنرانان پیرامون آن صحبت کردند.
 دکتر رضا معصومی راد رئیس کمیته علمی اخلاق کار مرکز تحقیقات استراتژی، دکتر مهدی علیزاده رئیس مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و امیر حسین زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سخنرانان این نشست علمی بودند.
  امیرحسین‌زاده در سخنرانی خود با عنوان: بررسی راه‌کارهای ارتقاء اخلاق کار در سازمان‌ها با ابتناء بر حیطه‌های گوناگون اخلاق سازمان و مدیریت به ارائه نتایج مطالعات در منبع شناسی اخلاق کار و شناسایی حیطه‌کار آن در پنج حیطه به شرح زیر پرداختند:
 
1- اخلاق کار (اخلاق شغلی)
 
2- اخلاق حرفه ای
 
3- اخلاق سازمانی
 
4- اخلاق کسب و کار
 
5- اخلاق مدیریت
 
اخلاق کار ( اخلاق شغلی): اخلاقیات حاکم بر محیط های کاری. مراد از اخلاق شغلی، مسئولیت اخلاقی فرد از حیث شغل است. اخلاق کار و اخلاق شغلی افق بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند.
 
اخلاق حرفه ای: اخلاق حرفه ای به مسائل اخلاقی که از دانشی که در حرفه های مختلف به وجود می آید، می پردازد. تفاوت شغل و حرفه: شغل صرفا به ماهیت فعالیت نظر دارد ولی حرفه به ماهیت فعالیت بعلاوه انجام موثر و کارای آن نظر دارد.
 
اخلاق سازمانی: از مسائلی چون ویژگی های اخلاقی سازمان مطلوب، ارزیابی اخلاقی سازمان و معیارها و روش های آن، روش های ساختن عادات اخلاقی برای کارکنان، توسعه محیط اخلاقی در سازمان و حفظ آن و..... سخن به میان می آورد.
 
اخلاق کسب و کار: به عنوان قواعد اخلاقی کسب و کار (تجارت) شناخته می شود.
 
اخلاق مدیریت: صفات لازم برای یک مدیر از آن جهت که مدیر است (بدون نظر به نقش های سازمانی و به عنوان یک حرفه). جدا شدن اخلاق مدیریت از اخلاق حرفه ای به دلیل اهمیت آنست.
 
وی در ادامه مراحل نظری توسعه اخلاقی سازمان ها را به ترتیب از
 
1 - سازمان غیر اخلاقی
 
2- سازمان قانون گرا
 
3- سازمان اخلاقی ابزار انگار
 
4- سازمان اخلاقی فرد گرا و نوپا
 
به 5- سازمان هویتاً اخلاقی برشماری نمود و چهار مدل توسعه اخلاق در سازمان را شامل:
 
1- از بالا به پایین
 
2- از پایین به بالا
 
3- موازی
 
4- تعاملی
 
معرفی نمود.
 
در پایان ایشان ضمن بیان دو راهبرد کوتاه مدت و بلند مدت ارتقاء اخلاق کار، راهبرد بلند مدت را کارآمد و پایدار معرفی نموده و ضمن بیان خلاء موجود در جمع‌بندی و تلفیق مطالعات در حوزه‌های مختلف بر جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مرکز و قرارگاه راهبردی مطالعات در حوزه اخلاق به طور کلی و اخلاق کار به طور خاص تأکید نمودند.

گزارش کامل این نشست را اینجا ببینید.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :