موفقیت دیگر برای آثار منتشره پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۸ کد : ۳۶۹۰۹ اخبار
تعداد بازدید:۶۹۳
انتخاب کتاب تطور شناسی سیره نگاری با تکیه بر نقش اصحاب امامان(ع) به عنوان اثر شایسته تقدیر در سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی

%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%20%D8%AA%D8%B7%D9%88%D8%B1%20%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%20%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%20%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%20%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85%202.jpgبه گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب «تطور شناسی سیره نگاری با تکیه بر نقش اصحاب امامان(ع)» نوشته حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین حسینیان مقدم در سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

کتاب «تطور شناسی سیره نگاری با تکیه بر نقش اصحاب امامان(ع)» که در گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تالیف شده است، دربخش سیره معصومین سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی که در سال 1396  برگزار شد، مورد ارزیابی قرار گرفت.

در چکیده این کتاب آمده است؛ اصحاب امامان(ع) با رويکرد کلامي- فضايلي و بن‌مايه‌ دفاع از انديشه امامت به نگارش نبردهاي امام علي(ع) پرداختند. تقابل دو جريان علوي و اموي و اصرار مروانيان به تحريف نقش آن امام(ع) در حوادث عصر نبوی، سبب شد تا اصحاب امامان(ع) به نگارش سيره نبوي نيز بپردازند و در گسترش ‌نگارش سيره نبوي و سيره اهل‌بيت(ع)، تأثير به‌سزايي داشته باشند. مطالعات تطبيقي نشان مي‌دهد که آنان انحصار تدوين سيره‌ نبوي را در زادگاهِ مدني خود و وابستگی آن را به يک جريان فرهنگي خاص درهم‌ پيچيدند، سيره‌نگاري عراقي را با گشودن محورهاي جديدی بنيان نهادند و آن را در دوشاخه شيعي و سني سرعت‌ بخشيدند. سيره‌نگاري اصحاب امامان(ع)، شامل سیره نبوی و سیره اهل‌بیت(ع)، با دو ريز جريان واگرا و هم‌گرا و در گرايش‌های امامي، زيدي و فَطَحي استمرار يافت و اماميه بيشترين نقش و زيديه و فَطَحيه کمترين نقش را ايفا کردند. پژوهش حاضر با رويكرد علمي، تطور سيره‌نگاري را با تأکيد بر آثار اصحاب امامان شيعه(ع) بررسي می‌کند و از ذهن‌شناسي مؤلفان، ذکر اخباري از آنان و ره‌گيري و مقايسه برخي اخبار براي گمانه‌زنی بیشتر بهره می‌برد و به مسايلي مانند جايگاه علمي اصحاب و بستر حرکت آنان، بنيان‌گذاري یا استمراربخشي حرکت علمي اصحاب، انعکاس اخبار آنان در نسل‌هاي بعدي،گونه‌شناسي فکري، صنف‌شناسي‌ نگارشي، نوع‌شناسي تعامل آنان با ديگران و فرايندشناسي انتقال علوم به اصحاب و از آنان به آيندگان می‌پردازد.

کتاب «تطور شناسی سیره نگاری با تکیه بر نقش اصحاب امامان(ع)» در 328 صفحه در سال 1395 توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

کلید واژه ها: تاریخ اسلام سیره معصومین سیره نگاری اصحاب ائمه

آخرین ویرایش۱۴ مرداد ۱۳۹۸

نظر شما :