تازه های نشر

بررسی تاریخی چالش‌های فراروی متکلمان امامیه با تکیه بر مسئله تقریب مذاهب، منتشر شد

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۳ کد : ۳۷۴۰۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۶۶
گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب چالش‌های فراروی متکلمان امامیه با تکیه بر مسئله تقریب مذاهب را منتشر کرد
بررسی تاریخی چالش‌های فراروی متکلمان امامیه با تکیه بر مسئله تقریب مذاهب، منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب «بررسی تاریخی چالش‌های فراروی متکلمان امامیه با تکیه بر مسئله تقریب مذاهب» ( A historical study of the challenges of imamiyyah theologans based on theapproximation of religion ) در 181 صفحه در زمستان 99 در گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و به قلم  پروین اصغری, محمد علی چلونگر, علی‌اکبر عباسی نگاشته شده است.

قدرت‌یابی ترکان در قرون 5 تا 7 هجری در ایران و عراق و ائتلاف نیروهای سیاسی مذهبیِ اهل‌سنت (سلطنت و خلافت)، به‌ویژه در عصر تسلط ترکان غزنوی و سپس سلجوقی، موجب رشد نفوذ حدیث‌گرایانِ سنی‌مذهب شد. همچنین در اثر تعصبات و منازعات فرقه‌ای، رشد مراکز علمی تک‌فرقه‌ای و حکومتی، جموداندیشی و خردستیزی، متکلمان شیعه امامیه در تبیین و دفاع از عقاید و اندیشه‌های شیعه با چالش‌هایی مواجه شدند که زمینه‌ساز کاهش تفاهم مذهبی و تشدید تنش‌های مذهبی بود. ازاین‌رو، متکلمان شیعه کوشیدند از طریق طرح مشترکات دینی و اجتناب از منازعات فرقه‌ای، همکاری با نهادهای سیاسی و فعالیت فرهنگی، اعتدال و تسامح در مقابل تعصب مراکز علمی عصر، مقابله با خردستیزی و جزم‌اندیشی اهل‌سنت، تقیه، هجرت، دعوت به جدال احسن و آشکارساختن تفاوت شیعه امامی با دیگر انشعابات تشیع‌، فضایی باز و عاری از خشونت مذهبی برای تبیین و دفاع از عقاید شیعه و ایجاد زمینه تقریب به‌وجود آورند.


علاقه مندان می توانند برای مشاهده اطلاعات یا سفارش کتاب به نشانی: http://rihu.ac.ir/fa/book/37333 مراجعه فرمایند. همچنین فایل 30 صفحه اول کتاب بطور رایگان قابل دانلود می باشد.

کلید واژه ها: متکلمان

آخرین ویرایش۱۶ اسفند ۱۳۹۹

نظر شما :