تعمیق امور بنیادی اسلامی، رویکرد بین‌المللی و مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری سه رویکرد اصلی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

۰۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۵ کد : ۳۷۸۱۴ اخبار
تعداد بازدید:۸۹۲
ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: تعمیق امور بنیادی اسلامی، رویکرد بین‌المللی و مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری که در دیدار مقام معظم رهبری مورد تأکید ایشان بود، سه رویکرد اصلی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال‌های اخیر است.
تعمیق امور بنیادی اسلامی، رویکرد بین‌المللی و مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری سه رویکرد اصلی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

از دوم تا هشتم شهریور ماه به مناسبت شهادت مظلومانه شهیدان رجائی و باهنر هفته دولت نام‌گذاری شده است، روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مناسبت این هفته با ریاست پژوهشگاه و رؤسای پژوهشکده‌ها و مراکز وابسته به پژوهشگاه گفت‌وگوهایی را در رابطه با عملکرد و اقدامات انجام شده توسط آن‌ها انجام داده که به عنوان اولین مورد، گفت‌وگوی دکتر علی محمد حکیمیان ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تقدیم مخاطبان می‌گردد.
دکتر علی محمد حکیمیان ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشگاه ضمن تبریک هفته دولت بیان کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از گذشته از مدیران بزرگ و موفقی در حوزه علوم انسانی برخوردار بوده و از حضور آیت‌الله مصباح یزدی، جناب آقای حسینی شاهرودی، جناب آقای محمدی عراقی، آیت‌الله اعرافی، جناب آقای سعیدی روشن و جناب آقای نظری بهره‌مند بودیم که همه این دوستان الحمدالله در مسیر تعالی مجموعه ما مؤثر و مؤفق بودند.
وی گفت: بنده از سه سال و نیم قبل که این مسئولیت را برعهده گرفتم، سعی کردم با آموختن از همه مدیران قبلی، از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب که در سال 1394 خدمت ایشان رسیدیم، استفاده کنم تا با تأکید بر این مطالباتِ بر زمین مانده، رویکرد و مشی جدیدی داشته باشیم. در آن زمان مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که ژرف‌اندیشی و تعمیق علوم انسانی در مجموعه پا بگیرد؛ ما در این زمینه سعی وافر داشتیم و گام‌های اصولی را شروع کردیم.
دکتر حکیمیان افزود: یکی از پروژه‌های مدنظر ما که زمینه‌های آن نیز فراهم شده است، هندسه ذهنی حضرت امام خمینی (ره) راجع به انقلاب اسلامی است. این مسئله که هندسه ذهنی امام چه بود، تفکراتشان در موضوعات مختلف انقلاب چگونه بود و نیز اینکه چه ذهنیتی از انقلاب و چه شاخص‌ها و مبانی را برای اجرا در نظر داشتند، مورد توجه است؛ در گام‌های بعد نیز هندسه ذهنی مقام معظم رهبری در رهبری کردن تفکرات حضرت امام خمینی (ره) را دنبال خواهیم کرد.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در بحث تعمیق امور بنیادی انقلاب اسلامی در حال حاضر دوستان و اعضای پژوهشگاه تقریباً تمام آثار راجع به حضرت امام خمینی (ره) شامل مقالات و کتب را در این زمینه رصد و سعی کردند حاصل آن‌ها را استخراج کنند؛ لذا انشاالله در نظر داریم هندسه ذهنی و مانیفست حضرت امام خمینی (ره) راجع به انقلاب اسلامی را در قالب اثر200 صفحه‌ای منتشر کنیم تا هر جوان انقلابی با مراجعه به آن، با تفکر حضرت امام خمینی (ره) در حوزه‌های مختلف اجتماعی آشنا شود. البته در پژوهشگاه در رشته‌های دیگر نیز کارهای مؤثری انجام شده است، به طور مثال در بحث اقتصاد کارهای خوبی را با بانک جهانی آغاز کردیم. موضوع دیگری هم که برای تعمیق پژوهش مورد توجه قرار گرفته است، کرسی‌های ترویجی و در مواردی نوآوری، آزاد اندیشی و نظریه پردازی است.
دکتر حکیمیان ادامه داد: موضوع دیگری که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند این بود که فرمودند سعی کنید با نخبگان دنیا صحبت کنید؛ به همین منظور ما رویکرد بین‌المللی به مجموعه دادیم و در دو سال گذشته 5 همایش بین‌المللی برگزار کردیم و در اواخر امسال نیز ششمین همایش بین‌المللی راجع به خانواده معنوی که 30 پیش نشست تا به امروز داشته را اجرا خواهیم کرد. حاصل آن نیز 12 وبینار علمی با اندیشمندان درجه یک دنیا بوده و 5 طرح بین‌المللی هم در رشته‌های اقتصاد، علوم سیاسی، حقوق و فقه اجتماعی و روانشناسی به جریان  افتاده و این گام  و رویکرد بین‌المللی مورد تأکید مقام معظم رهبری بود که انجام شده و لازم است بیش‌تر مورد توجه قرارگیرد. 
وی افزود: در این زمینه بیش از 110 اثر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه توسط مؤسساتی که در خارج از کشور کار علمی انجام می‌دهند، بدون هیچ‌گونه هزینه از طرف پژوهشگاه و یا چشم داشتی به 12 زبان زنده دنیا از قبیل روسی، چینی، عربی، اردو، آلمانی و ... ترجمه شده است.
ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: گام دیگر ما که به نظر موفق هم بوده، مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری است، در این زمینه ما توانستیم بیش از 70 تفاهم‌نامه را فعال کنیم و تا به امروز با بیش از 70 مجموعه علمی در کشور روابط علمی برقرار کرده و کار مشترک علمی انجام می‌دهیم. در چند روز گذشته هم قرارداد جدیدی با حوزه علمیه و دانشگاه فرهنگیان برای ساخت متون درسی آن‌ها منعقد کردیم.
دکتر حکیمیان گفت: این موارد گام‌هایی بود که در دوسال گذشته افزون بر فعالیت معمول پژوهشگاه انجام شده است؛ کار و فعالیت معمول پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم شامل 50 درصد ظرفیت در حوزه تحول علوم انسانی و ساختن سرفصل‌هایی که شورای تحول علوم انسانی مصوب می‌کند، 25 درصد کار بنیادی و 25 درصد حل مسائل و نیازهای سازمان‌ها و مؤسسات است .
وی تأکید کرد: هم‌چنین در این سال‌ها پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، یک مجموعه آرام دور از مسائلی که باعث دغدغه خاطر اعضای هیئت علمی باشد را ایجاد کرد و نشان داد اگر یک محیط علمی آرام و دور از دغدغه‌های ذهنی افراد باشد، راندمان و خروجی مجموعه بیش‌تر خواهد بود که این وظیفه برعهده مدیران آن مجموعه است.
ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: در پژوهشگاه سالیانه 50 کتاب منتشر، بیش از 130 مقاله علمی پژوهشی چاپ و حدود 40 مقاله ترویجی به منصه ظهور می‌رسد که در همه این شاخص‌ها از شاخص‌هایی که وزرات علوم اعلام می‌کند بالاتر و جز مؤسسات پیشتاز حوزه علوم انسانی هستیم و حتی می‎توان گفت از همه مؤسسات و سازمان‌های حوزه علوم انسانی مؤثرتر بودیم.
وی در رابطه با درآمد اختصاصی پژوهشگاه اظهار کرد: در فروش آثار پژوهشی و درآمد اختصاصی هم موفق عمل کردیم و درآمد اختصاصی را از 1 و نیم میلیارد به 7 میلیارد رساندیم، در همین راستا ما سالانه بیش از 130 هزار نسخه از آثار خودمان را به جامعه دانشگاهی عرضه می‌کنیم که در کشور جز مؤسسات  موفق هستیم.
دکتر حکیمیان ادامه داد: یکی از مسائلی که مدنظر بنده است و همکاران در آن رابطه در تلاش هستند این است که در سه حوزه موثر باشیم، زیرا این سه حوزه می‌تواند متحول‌کننده علوم انسانی باشد؛ اولین حوزه خانواده است، ما در حوزه خانواده اسلامی هم آثار بسیار خوبی داشته و هم نشست‌های مفیدی برگزار کردیم؛ دومین حوزه، آموزش و پرورش است که گروه علوم تربیتی ما با معاونت تدوین کتب درسی آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان همکاری خوبی دارد و حوزه سوم، دانشگاه است که 50 درصد کار خود را با شورای تحول علوم انسانی گره زدیم و در متون دانشگاهی موثر هستیم.
وی در پایان یادآور شد: گام دیگر ما در دوسال گذشته، بازسازی روابط دانشگاه با حوزه علمیه بود که به این منظور پژوهشکده چهارم پژوهشگاه را با عنوان تعاملات حوزه و دانشگاه فعال کردیم و دارای 4 گروه همکاری حوزه و دانشگاه، گروه دانشگاه اسلامی، گروه ارتباطات و گروه آینده پژوهی است که در حال جذب هیئت علمی هستند و پیش‌بینی می‌کنیم در سه سال آینده 15 عضو هیئت علمی در این 4 گروه داشته باشیم.

کد تحریریه : ۹۶

کلید واژه ها: رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هفته دولت عملکرد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دکتر حکیمیان

آخرین ویرایش۰۲ شهریور ۱۴۰۱

نظر شما :