محورها، موضوعات و الویت‌های پژوهشی گروه علوم تربیتی

۱۱ مهر ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۹ کد : ۳۷۸۳۸ اخبار
تعداد بازدید:۹۴۸
محورها، موضوعات و الویت‌های پژوهشی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اعلام شد.
محورها، موضوعات و الویت‌های پژوهشی گروه علوم تربیتی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مدیریت پژوهش و همکاری‌های علمی بین‌‎المللی معاونت پژوهش، آموزش و فناوری پژوهشگاه، محورها، موضوعات و الویت‌های پژوهشی گروه‌های مختلف پژوهشگاه را جهت فراخوان طرح‌های پژوهشی اعلام می‌کند و به عنوان اولین گروه، الویت‌های پژوهشی گروه علوم تربیتی در سه محور اصلی اعلام شد که جزئیات آن به شرح زیر می‌باشد:


1) فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
  1. فلسفه ساحت‌های تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی، اهداف، چیستی، چرایی)
•    فلسفه تربیت دینی
•    فلسفه تربیت اعتقادی
•    فلسفه تربیت عبادی
•    فلسفه تربیت اخلاقی
•    فلسفه تربیت سیاسی و اجتماعی
•    فلسفه تربیت زیبایی‌شناختی
•    فلسفه تربیت حرفه‌ای
 2.مطالعات مقایسه‌ای، انتقادی، پاسخ به انتقادات
•    بررسی عمیق و انتقادی مفاهیم بنیادین و فلسفی تعلیم و تربیت مدرن همانند تربیت دموکراتیک، خودآیینی، خودشکوفایی، خلاقیت، رشد، کودکی و ... از منظر اسلامی
•    بررسی انتقادی و مقایسه‌ای مکاتب، رویکردها و دیدگاه‌های متأخر در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت (همانند نوعمل‌گرایی، نولیبرالیسم، پدیدارشناسی، ساختارگرایی و پساساختارگرایی، تبارشناسی، دیدگاه‌های جدید نظریه‌ی انتقادی و نومارکسیسم، ...)؛
•    گونه‌شناسی مدارس و نهادهای آموزش در کشورهای جهان / کشورهای اسلامی؛
•    ایدئولوژی، تربیت ایدئولوژیک و تربیت اسلامی؛
2) مبانی و مسائل تربیتی و آموزشی حوزه‌های علمیه
•    بررسی مبانی نظری پیدایش، تحولات، فعالیت‌ها، فرآیندها و کارکردهای مدارس و حوزه‌های علمیه در جهان اسلام؛
•    چالشها، اصول و راهکارهای پرورش طلاب؛
•    تحلیل انتقادی دستاوردها و پیامدهای تغییرات و تحولات جدید آموزشی در حوزه‌های علمیه (همانند مدارج علمی، رشته‌ها و مراکز تخصصی)؛
 
3) تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی
   1. تاریخ تعلیم و تربیت در شیعة امامیه؛
•    بررسی موردی مراکز و پدیده‌های تربیتی-آموزشی ویژه یا نهضت‌ها و جریان‌های تربیتی متمایز در تمدن اسلامی با تمرکز بر برجسته کردن مبانی، ابعاد و کارکردهای تربیتی آنان در عرصه اجتماعی، همانند:
o    جریان فتوت و جوانمردی (خصوصا فتوت اصنافی)
o    اخوان الصفا و دیدگاه آنان درباره رویکرد الهی-دینی به آموزش علوم و فنون و مهارت‌ها
o    مراکز ویژه آموزشی و تربیتی (همانند رَبع رشیدی) و نظام تربیتی و آموزشی آنها
2. تاریخ معاصر: چگونگی مواجهه‌ی مسلمانان با آموزش و پرورش مدرن در یکصد و پنجاه سال گذشته
•    در بعد اندیشه، شامل رویکردها و دیدگاه‌های مختلف علما و روشنفکران مسلمان ایرانی و غیر ایرانی در پذیرش، رد یا مواجهه‌ی تفصیلی و گزینش‌گرانه با مفاهیم، نهادها و ابزارهای آموزش و پرورش مدرن؛
•    در بعد عمل، شامل اقدامات انجام شده از سوی اندیشمندان، مراکز و حکومت‌های اسلامی در زمینه‌هایی مثل تأسیس مراکز، وضع قوانین و مقررات، برگزاری جلسات و همایش‌ها و ... و ارزیابی تحلیلی و انتقادی آنها؛
•    تاریخ تحلیلی اسلامی‌سازی آموزش و پرورش در ایران پیش از انقلاب و پس از انقلاب، عوامل و موانع آن و تجارب و درسهای آن؛

 

لازم به ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند طرحنامه‌های خود را بعد از ثبت نام در سایت پژوهشگاه از طریق فرم پیشنهاد طرح پژوهشی به مدیریت پژوهش و همکاری‌های علمی ارسال کنند یا با شماره 02532111236 جهت ارتباط با این مدیریت تماس بگیرند.
 

کد تحریریه : ۹۶

کلید واژه ها: گروه علوم تربیتی فراخوان طرح پژوهشی الویت پژوهشی

آخرین ویرایش۱۴ مهر ۱۴۰۱

نظر شما :