اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود

۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۶ کد : ۳۷۸۵۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۳۷
نخستین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی به میزبانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ۶ پنل تخصصی با حضور کارشناسان و پژوهشگران برجسته ایران و جهان برگزار می‌شود.
اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، نخستین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه خانواده و تربیت معنوی «خاتم» ۲۸ مهر از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸ در محل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

حامیان علمی این کنفرانس:
1-معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده
2-دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
3-سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور
4-سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران
5-کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی
6-مرکز آموزش های غیر حضوری حوزه های علمیه خواهران
7-معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
8-ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور
9-سازمان بهزیستی کشور
10-دانشگاه صداوسیما
11-دانشگاه امام صادق(علیه السلام)
12-پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
13-دانشگاه علامه طباطبایی
14-دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها)
15-جامعه المصطفی العالمیه
16-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
17-دانشگاه قرآن و حدیث
18-دانشگاه مازندران
19-دانشگاه حضرت معصومه (س)
20-دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
21-دانشگاه بین المللی اهل بیت(علیهم السلام)
22-انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم
23-انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم
24-موسسه بین المللی فرهنگ و تمدن
25-موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(ص)
26-پژوهشکده زن و خانواده
27-دانشگاه علوم پزشکی کاشان
28-دانشگاه فردوسی مشهد
29-مرکز پژوهشی مبنا
30-دانشگاه تربیت مدرس
31-دانشگاه آزاد اسلامی
32-مرکز مدیریت حوزه های علمیه هستند.

پنل افتتاحیه این کنفرانس با حضور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمیله علم‌الهدی، دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی از ساعت ۸:۳۰ آغاز می‌شود. علاقمندان می‌توانند از اینجا به صورت مجازی در  پنل افتتاحیه شرکت کنند.

در پنل اختتامیه نیز مسعود جان‌بزرگی، استاد تمام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و رئیس کنفرانس و محمد روشن، رئیس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کمیته علمی کنفرانس حضور یافته و سخنرانی خواهند کرد. علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۶:۳۰ از اینجا به صورت مجازی در آیین اختتامیه شرکت کنند.

در این کنفرانس، ۶ پنل‌ تخصصی با موضوعات گوناگون با حضور کارشناسان و پژوهشگران حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت. امکان حضور مجازی در این پنل‌ها فراهم شده که در ادامه ذیل هر پنل لینک ورود به جلسه آمده است.

در پنل «فقه و حقوق» که به دبیری مجید کافی‌امامی، پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود، آیت‌الله احمد احمدی‌تبار، مشاور دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به نقش فقه و احکام در استحکام خانواده و حسین ردایی، استاد حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد به موضوع «نقش فقه و حقوق اسلامی در تربیت معنوی و تحکیم خانواده» می‌پردازد. همچنین رضا دهقان‌نژاد، عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی با موضوع «تأملی در حقوق خانوادگی زن در نظام جمهوری اسلامی ایران در پرتو اصل عدالت» سخنرانی‌ می‌کند.

«ماهیت غیرمعاوضی عقد نکاح و آثار فقهی و حقوقی آن» به همت مهدی سجادی امین، استادیار فقه و حقوق پژوهشکده زن و خانواده، «ترک انفاق در ظرف استناد به حق حبس و رویکرد افراطی در تثبیت فضای غیر اخلاقی بر دعوایی خانوادگی» به همت سیدمهدی دادمرزی، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم و «راهکار‌های قانونی زوجین در مواجهه با موضوع مفارقت جسمانی» به همت ماهرو غدیری، عضو هیئت علمی پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

ورود به پنل فقه و حقوق

در پنل «بین‌الملل» که به ریاست مجتبی رحمتی و دبیری محمد قربان‌پور از ساعت ۱۴ تا ۱۶ اجرا می‌شود، سهیل اسعد، پژوهشگر مطالعات اسلامی از آرژانتین به «تربیت تطبیقی در عرصه بین‌الملل» و توفیق اسداف، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به «مهمترین عوامل استحکام خانواده» می‌پردازد. «بررسی کفویت و اهمیت آن در تشکیل خانواده» از سوی سرحات آکتاش، پژوهشگر مطالعات دینی از ترکیه، «نقش صداقت در تربیت خانوادگی» از سوی داوود کیبرانگو، دکتری اندیشه معاصر مسلمین در مجتمع زبان و فرهنگ‌شناسی و «وضعیت کودکان مسلمانان زیرپوشش سازمان‌های مراقبت از کودکان در اروپا» به همت سیدمرتضى الخطیب، فعال فرهنگی نروژ و کارشناس قسم شئون الدینیه عتبه عباسیه عراق مورد بحث قرار می‌گیرد.

«خانواده‌محوری در اسلام برای رشد معنوی نیز» موضوع دیگری است که محمدرضا دودیا، دکتری اندیشه معاصر مسلمین و پژوهشگر مطالعات دینی و «عدالت فردی و اخلاقی در تربیت شیعی» نیز به همت امان‌الله علیزاده، دکتری اندیشه معاصر مسلمین ارائه خواهد شد. این پنل در سالن حکمت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد.

ورود به پنل بین الملل


پنل «علوم اجتماعی» به دبیری سمیه خراسانی، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در سالن بیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود و شامل ارائه مباحثی، چون «نقش اجتماعی و سیاسی مادران در مکتب تشیع» به همت فاطمه وفایی‌صدر، مدرس دانشگاه و پژوهشگر، «به‌کارگیری کلیدواژه «مجاهدت» در بیان روایات مرتبط با وظایف و مناسبات زوجین و جهت‌گیری اجتماعی ناشی از آن» به همت فهیمه فرهمندپور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و «چشم‌انداز تحولات جمعیت ایران در منظومه تمدن نوین اسلامی» با حضور صالح قاسمی، نویسنده و پژوهشگر و دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور است.

سعید جازاری، رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) نیز به موضوع «خانواده و تربیت دینی در جامعه مدرن از منظر مسیحیت»، مهدی نصیری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به «نقش فناوری در تربیت معنوی خانواده از منظر جامعه‌شناختی» و مهدیه محمدتقی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به «بررسی نقش حمایت‌گری خانواده در تربیت و جامعه‌پذیری کودک» خواهند پرداخت.

ورود به پنل علوم اجتماعی

پنل «اخلاق و علوم تربیتی» یکی دیگر از پنل تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی است که به دبیری محمد داودی، دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در سالن آموزش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

در این پنل «اصل معاونت در اطاعت الهی در شکل‌گیری تربیت معنوی» با حضور فاطمه فلاح تفتی، استادیار گروه آموزشی فقه و حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی و «نگرش راهبردی در کارآمدی نظام تربیت دینی در خانواده ایرانی» با حضور سیدمرتضی میرتبار، پژوهشگر مرکز پژوهشی مبنا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

«نقش توجه به صفات خدا در تربیت معنوی نوجوان در خانواده» به همت حبیب‌الله یوسفی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، «تأثیر قول احسن در تربیت معنوی خانواده از دیدگاه قرآن با تأکید بر سیره مصداقی معصومین» به همت علی الماسی، استادیار گروه معارف و دانشگاه علوم پزشکی کاشان، «واکاوی مؤلفه‌های تأثیرگذار نماز بر اخلاق‌مداری» به همت محسن محمدکریمی، دکتری روانشناسی تربیتی و سلامت، «معنویت و خانواده در ایران» به همت محمدعلی زکی، دانشیار بازنشسته جامعه‌شناسی دانشگاه امام حسین(ع) ارائه می‌شود.

ورود به پنل اخلاق و علوم تربیتی

پنل «رسانه و ارتباطات» به دبیری داود نعمتی انارکی، عضو هیئت علمی و دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه صداوسیما از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن آموزش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اجرا خواهد شد. در این پنل تخصصی «شیوه‌های استفاده از ظرفیت‌های آموزشی رادیو در گسترش هوش کلامی و مهارت‌های اجتماعی کودکان» به همت ویدا همراز، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما، «تأثیر استفاده از فضای مجازی بر رابطه میان والدین و فرزندان» به همت علی‌اکبر رزم‌جو، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما و «رسانه‌ها و مخاطبان خانواده‌پذیر و خانواده‌گریز» به همت کمال اکبری، رئیس دانشکده صداوسیما قم ارائه خواهد شد.

«نقش شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در ارتباطات درون‌خانوادگی» نیز موضوع دیگری است که علی رجب‌زاده طهماسبی، عضو هیئت علمی دانشکده صداوسیما به آن می‌پردازد. «نقش تعلیم و تربیت رسانه‌ای در تربیت معنوی خانواده» به همت محمد اخگری، استاد دانشگاه و مشاور رئیس سازمان صداوسیما و «تأثیر رسانه‌های مدرن بر تغییر کارکرد‌های خانواده» با حضور سیدمحمدحسین چاوشیان، مدرس دانشگاه صدا وسیما و رئیس مؤسسه خاتم بررسی می‌شود.

ورود به پنل رسانه و ارتباطات

محمدرضا سالاری‌فر، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دبیری پنل «روان‌شناسی» نخستین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی را عهده‌دار است که از ساعت ۱۰ برگزار خواهد شد. در این پنل اساتیدی، چون ناصر آقابابایی، استادیار گروه علوم رفتاری، دبیر گروه روانشناسی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی به نقش «دینداری و معنویت در پیشگیری از طلاق»، عباس آیینه‌چی، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده به «تاب‌آوری معنوی زوجین در کنار آمدن با مشکلات پس از طلاق» و محمدحسین شریفی‌نیا، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به «اصول و فنون مدیریت رفتار‌های معنوی فرزندان با رویکرد یکپارچه توحیدی» می‌پردازند.

«نقش انعطاف و انسجام خانواده در پیش‌بینی سلامت معنوی با میانجی‌گری هسته‌های ارزشیابی خود» با حضور سیده محدثه پیشنمازی، دانشجوی دکتری روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مدرس دانشگاه و «عوامل معنوی پیش‌گیرنده از پیشرفت زوجین در مراحل شکل‌گیری طلاق» به همت مهدی عباسی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

«نقش مداخلات معنوی در کاهش احتمال طلاق» به همت مهدیه حیدری‌زاد، کارشناس ارشد روانشناسی، «رابطه سبک فرزندپروری ادراک شده با سلامت معنوی» به همت سیده زهرا حسینی‌نژاد،‌ دانشجوی دکتری روانشناسی و همچنین «خانواده به مثابه کارگاه معنویت‌پروری» با حضور عباس پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی ارائه می‌شود.

ورود به پنل روان‌شناسی

کد تحریریه : ۹۶

کلید واژه ها: کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی مؤسسه خاتم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

آخرین ویرایش۲۷ مهر ۱۴۰۱

نظر شما :