دکتر مسعود جان‌بزرگی:

تربیت معنوی را به عنوان سخت‌ساختار تربیت بشری پیگیری کنیم

۲۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۸ کد : ۳۷۸۵۵ اخبار
تعداد بازدید:۷۹۱
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تربیت معنوی را باید به عنوان سخت‌ساختار تربیت بشری پیگیری کنیم و از برکات معرفت و معنویت بهره‌مند شویم، گفت: تربیت معنوی پایه و اساس سایر رویکردهای تربیتی است و اگر این سخت‌ساختار که بنیان تربیت بشری است، به درستی تبیین نشود، سایر رویکردهای تربیتی نمی‌تواند ایفای نقش کند.
تربیت معنوی را به عنوان سخت‌ساختار تربیت بشری پیگیری کنیم

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر مسعود جان‌بزرگی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در آیین افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت» که امروز ۲۸ مهرماه در سالن بیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آغاز شد، با اشاره به اسقبال بی‌نظیر دانشگاهیان برای شرکت در این همایش، بیان کرد: اسقبال بی‌نظیر دانشگاهیان و ارائه مقالات بی‌شماری به دبیرخانه علمی این همایش نور امیدی را در وجود لشکری بامعرفت و دغدغه‌مند در حوزه تربیت معنوی روشن کردند.

وی با بیان اینکه تربیت معنوی را باید به‌عنوان سخت‌ساختار تربیت بشری پیگیری کنیم و از برکات معرفت و معنویت بهره‌مند شویم، افزود: تربیت معنوی پایه و اساس سایر رویکردهای تربیتی است و اگر این سخت‌ساختار که بنیان تربیت بشری است، به درستی تبیین نشود، سایر رویکردهای تربیتی نمی‌تواند ایفای نقش کند.

دکتر جان‌بزرگی ادامه داد: بیداری و انسجام داده‌ها در حوزه‌ای از تربیت که سخت ساختار تربیت بشری است هدف اصلی این همایش به شمار می‌رود؛ در این همایش تلاش کردیم از ظرفیت‌های علمی همه نهادهای علمی و حوزوی بهره‌مند شویم.

مبدع رویکرد «تربیت معنوی؛ معنویت خداسو» ادامه داد: رسالت و کارکرد خانواده در زمینه شکوفاسازی و انتقال فرهنگ صحیح و سنت‌های درست در هر جامعه‌ای است و آغازگر تربیت است اما اگر درباره تربیت معنوی بخواهیم بگوییم به نظر می‌رسد که تربیت معنوی یعنی هدایت خانواده و فرزندان به سمت رستگاری به نحوی که منظور خالق از مخلوق روشن شود.

وی با بیان اینکه خالق ما، کتابچه راهنمای بشریت نیز ارائه داده است، گفت: هیچ انسانی به اندازه خود فرد نمی‌تواند درک کند که چه معنایی را در پیش می‌گیرد و هیج محاسبه‌گری دقیق‌تر از خود انسان برای عملکردش نیست؛ هرکسی می‌داند که دقیقاً چه عامل انسانی و غیرانسانی در کنار عمل او قرار گرفته است.

دکتر جان‌بزرگی گفت: اگر انسان معنای زندگی را براساس اهداف این چنینی قرار دهد، زمانیکه به آن اهداف از پیش تعیین شده برسد، گویی دوباره به نقطه صفر رسیده و انگیزه‌اش برای معنای زندگی دوباره کاهش می‌یابد.

استاد تمام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تنظیم مبدأ و معاد واحد همان فعال کردن معنویت است، بیان کرد: اگر نیت و هدف شما در دنیای مادی نیز مشخص باشد به این علت که نیت تصویر هدف است، سبب می‌شود شما با اعمالی که انجام می‌دهید از مسیر و هدف اصلی مشخص شده خارج نشوید؛ برای مثال زمانی که ما برای خواندن نماز نیت قربه الی‌الله می‌کنیم انتظار داریم که پس از نماز خواندن نزدیکی و قرب به خدا را تجربه کنیم به همین علت اگر نیت و هدف روشن و واضح باشد به تمام ارکان نماز توجه ویژه می‌کنیم و این‌گونه ذهن ما پس از خواندن نماز به سراغ کلید دیگری جز تجربه قرب به خدا نمی‌رود.

وی با بیان اینکه از دیدگاه سکولار نیز، اگر ما حوزه ادراکی انسان را جامع، کامل و دارای مبدأ و معاد مشخص و منظم ببینیم دیدگاه منطقی و درستی به نظر می‌رسد، گفت: ما این دیدگاه معنوی را نگاه کامل‌تر و جامع‌تری می‌دانیم و تکنیک‌های استخراج شده این دیدگاه کامل‌تر است و به انسان‌ها کمک می‌کند.

دکتر جان‌بزرگی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که خدا یک وجود فطری است که خود را به ما می‌شناساند و نیازی نیست که برای شناختن خدا دنبال او برویم بلکه باید به نفس خودمان مراجعه کنیم؛ در یکی از کتاب‌ها عبارتی از یونگ یا یکی از شاگردانش آمده بود «روان‌درمانگرها زمانی که سیستم روانی را جراحی می‌کنند، تیغ جراحی آن‌ها حتماً با خدا برخورد می‌کند» و در بخش دیگری می‌گوید «روان‌درمانگرهای سکولار کار خدا را دور می‌زنند» چرا؟ زمانی که خداوند در سیستم روانی ما حی و حاضر وجود دارد چرا از او به‌عنوان درمان فرد استفاده نکنیم؟ حرف اصلی ما در درمان معنوی همین است. مگر قصد کمک کردن به انسان‌ها را نداریم؟ بهره‌مندی از خدا که در نفس انسان‌هاست نیز یکی از روش‌های درمانشان است.

یادآور می‌شود، اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم و همراهی نهادهای مختلف حوزوی و دانشگاهی امروز، ۲۸ مهرماه در سالن بیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در حال برگزاری است.

کد تحریریه : ۹۶

کلید واژه ها: دکتر مسعود جان بزرگی کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مؤسسه خاتم

آخرین ویرایش۳۰ مهر ۱۴۰۱

نظر شما :