تجربه موفق پژوهشگاه در ساماندهی مسائل فرهنگی اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین کلان شهرها

۱۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۳ کد : ۳۷۹۱۱ اخبار
تعداد بازدید:۹۵۸
مدیر دفتر تسهیلگری امین آباد گفت: مأموریت ساماندهی مسائل فرهنگی اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین کلان شهرها یک کار پژوهشی وعملیاتی است که می‌تواند مبتنی بر تجربیات گذشته و مطالعات پیشین در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باشد.
تجربه موفق پژوهشگاه در ساماندهی مسائل فرهنگی اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین کلان شهرها

دکتر حامد توانا مدیر دفتر تسهیلگری امین آباد در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش، بیان کرد: دفتر تسهیلگری امین آباد با حدود 4 سال فعالیت در محله امین آباد قم، مجموعه فعالیت‌هایی را 5 حوزه شهرسازی، حوزه مددکاری اجتماعی، حوزه اقتصادی، حوزه حقوقی و حوزه اجتماعی انجام داده که براساس گزارش‌هایی که همراه مستندات مربوطه برای مراجع رسمی ارسال شده است، در تمام این حوزه‌ها نزدیک به 4250 اقدام کلی و جزئی به نفع مردم و برای جلب مشارکت‌ها و با هدف توسعه محلی در محله امین‌آباد و محمدآباد شهر قم انجام داده است.

وی اظهار کرد: فعالیت و مأموریت تمام دفاتر تسهیلگری کشور پایان یافته، اما دفتر تسهیلگری و توسعه محلی امین‌آباد به دلیل تمدید قراردادی که پارسال انجام داده تا پایان آذرماه سال جاری به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد.

دکتر توانا در تشریح جزئی اقدامات دفتر تسهیلگری امین‌آباد افزود: تعدادی از فعالیت این دفتر در حوزه اجتماعی در اقدامات اجتماع محور شامل تشکیل تیم ورزشی، ویزیت رایگان، توزیع کتاب رایگان، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی و در حوزه اقدامات نهادمحور شامل برگزاری کلاس کمک‌های اولیه، پیگیری بیمه رایگان سلامت، مشارکت با مجموعه‌های دولتی، تجهیز مراکز ورزشی است.

وی ادامه داد: هم‌چنین در حوزه شهرسازی و اقدامات فیزیکی، اقداماتی از قبیل  جمع‌آوری نخاله‌های اطراف بوستان‌ها، مسئله‌یابی در حوزه شهری، ایجاد سرعت‌گیر، از بین بردن مخفی گاه‌های افراد بزه‌کار، برگزاری همایش و کارگاه، برپایی موکب فرهنگی اربعین و در زمینه اقدامات نهاد محور این حوزه نیز فعالیت‌هایی از قبیل تأمین روشنایی برای بوستان‌های محله، بهسازی آسفالت معابر را انجام داده است.

مدیر دفتر تسهیلگری امین آباد گفت: برخی اقدامات دفتر تسهیلگری امین‌آباد در حوزه فعالیت‌های اجتماع محور اقتصادی شامل مشاوره‌های اقتصادی متعدد، برپایی نمایشگاه مشاغل خانگی، اعطای وام از طریق نهادها به افراد جویای کار، تأمین لوازم دوره‌های مهارت‌آموزی، تأمین امکانات لازم برای کارگاه‌های آموزشی و مهارتی و شناسایی کار آفرینان و در زمینه اقدامات نهاد محور اقتصادی شامل معرفی افراد جهت تسهیلات به اداره فنی و حرفه‌ای و دریافت مجوز فعالیت فنی حرفه‌ای و ایجاد اشتغال بوده است.

وی گفت: در زمینه مددکاری اجتماعی که پر تعدادترین فعالیت‌های ما را به خود اختصاص داده است نیز این دفتر اقداماتی از قبیل راهنمایی و ارجاع فردی، مشاوره فردی، شناسایی افراد آسیب دیده اجتماعی، بازدید میدانی، برگزاری کارگاه آموزشی، عقد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و ارگان‌ها و توزیع بسته معیشتی را انجام داده است.

دکتر توانا در تشریح برخی از اقدامات حقوقی دفتر تسهیلگری امین آباد تصریح کرد: این دفتر در حوزه حقوقی، اقدامات مختلفی از جمله انجام مشاوره حقوقی گروهی و فردی، ارجاع افراد به نهادها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اقدامات حقوق عمومی و شهروندی و نیز اقدامات پیشگیرانه را انجام داده است.

مدیر دفتر تسهیلگری امین آباد با اشاره به واگذاری مأموریت ساماندهی مسائل فرهنگی اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین کلان شهرها به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: با توجه به تجربه خوبی که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ساماندهی محلات کم برخوردار و حاشینه نشین شهرها دارد، تفاهم نامه‌ای بین وزارت کشور، وزارت علوم و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منعقد شده و قرار است نشستی نیز در 27 آذرماه در تهران بین صاحب‌نظران و مسئولان مربوطه برگزار و شاکله کار بیش‌تر مشخص شود.

وی افزود: این موضوع، یک کار پژوهشی وعملیاتی است که می‌تواند مبتنی بر تجربیات گذشته و مطالعات پیشین باشد، لذا گام اول احتمالاً ترتیب دادن پژوهش‌ها و مطالعاتی است که به ساماندهی نظری مسائل فرهنگی اجتماعی مناطق حاشیه نشین کلان شهرها منجر شده و نهایتاً به ارائه پیشنهادات عملیاتی و پروژه‌هایی که مستقیماً این پژوهش‌ها را پیاده سازی خواهند کرد، منجر خواهد شد.
 

کد تحریریه : ۹۶

کلید واژه ها: هفته پژوهش دفتر تسهیل گری امین آباد قم ماموریت ساماندهی مسائل مناطق حاشیه نشین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

آخرین ویرایش۱۷ آذر ۱۴۰۱

نظر شما :