به مناسبت هفته پژوهش صورت گرفت؛

تشریح فعالیت‌های گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۲ کد : ۳۷۹۲۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۲۶
رئیس گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: فعالیت‌های گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دو سطح ملی و بین‌المللی بوده که یکی از مهم‌ترین رویکردها در سطح ملی توسعه رسالت پژوهشگاه در مؤسسات آموزش عالی، مراکز پژوهشی، دستگاه‌های اجرایی، نهادهای فرهنگی اجتماعی اقتصادی و در حوزه بین‌الملل تدوین سند همکاری‌های بین‌المللی پژوهشگاه برمبنای رهنمودهای مقام معظم رهبری است.
تشریح فعالیت‌های گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

دکتر مهدی غلامی رئیس گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشگاه به مناسبت هفته پژوهش بیان کرد: فعالیت‌های گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دو سطح ملی و بین‌المللی بوده که یکی از مهم‌ترین رویکردها در سطح ملی توسعه رسالت پژوهشگاه در مؤسسات آموزش عالی، مراکز پژوهشی، دستگاه‌های اجرایی، نهادهای فرهنگی اجتماعی اقتصادی و نیز ترویج دستاوردهای پژوهشگاه به عنوان منابع پژوهشی و آموزشی و تبدیل شدن به اسناد و ایده‌های اجرایی و فرآیندها و پیوستارهای فرهنگی طرح‌های ملی است.

وی افزود: یکی دیگر از رویکردهای جدیدی که حوزه همکاری‌های علمی پژوهشگاه در سطح ملی در دو سال اخیر ایجاد کرده ارتباط با جامعه و صنعت و پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه مرتبط با فعالیت‌های پژوهشگاه است. این دو حوزه همکاری‌های علمی در سطح ملی و ارتباط با صنعت و جامعه بسیار به یکدیگر نزدیک بوده، پیوندهای وثیقی با هم دارند و در راستای هم فعالیت می‌کنند.

دکتر غلامی گفت: منظور از ارتباط با جامعه در این رویکرد، ارتباط با همه ارکان جامعه هم در سطح عمومی و مؤسسات آموزش عالی، مراکز پژوهشی، حوزوی، نهادهای فرهنگی سیاسی اقتصادی و اجتماعی و هم در سطح دستگاه‌های اجرایی است.

وی اظهار کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکنون نزدیک به 180 سند تفاهم‌نامه همکاری با مراکز ذکر شده، امضا کرده که بیش از 137 مورد از آن‌ها اجرایی شده و دارای مصادیق عملیاتی هستند. اجرای طرح‌های پژوهشی، برگزاری دوره‌های آموزشی، ارائه مشاوره یا عضویت در شوراها و کمیته‌های علمی از جمله فعالیت‌هایی هستند که در راستای این اسناد همکاری انجام شدند.

 رئیس گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد:  اخیراً نیز جهت توسعه این حوزه، اتخاذ رهیافت فناورانه به رویه‌های پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه در دستور کار گروه همکاری‌های علمی پژوهشگاه گرفته است. هم‎چنین انعقاد قراردادهای پژوهشی و آموزشی نیز از جمله فعالیت‌های این گروه در سال‌های اخیر است.

دکتر غلامی در رابطه با حوزه همکاری‌های علمی در سطح بین‌المللی اظهار کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال‌های گذشته و در مجموع دو دهه اخیر، فعالیت‌های متعددی انجام داده که یک نمونه از آن تجربه 38 حضور از مجموع 50 عضو هیئت علمی پژوهشگاه در همایش‌ها و رویدادهای بین‌المللی و 4 فرصت مطالعاتی خارج از کشور بوده است.

 وی بیان کرد: یکی از رویکردهای پژوهشگاه در حوزه بین‌المللی، تدوین سند همکاری‌های بین‌المللی پژوهشگاه بود؛ محور بسیار کلیدی آن نیز رهنمود مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و ارائه یک راهبرد روشن و بسیار تأثیرگذار در این حوزه به پژوهشگاه مبنی بر اینکه پژوهشگاه نه تنها در ایران بلکه در دنیای اسلام و در صحنه بین‌المللی در میان مجامع علمی دینی و حتی مجامعی که فارغ از چارچوب‌های مطالعات پژوهش‌های دینی فعالیت می‌کنند، مرجع فکری و معارفی و نقطه اتکا باشد و با شخصیت‌های علمی صالح و منصف که به دیدگاه‌های علمی پژوهشگاه علاقمند هستند ارتباط بگیرد تا آن‌ها بتوانند با توجه به کیفیت تفاهم و تبیین در فرهنگ غربی، این دیدگاه‌ها را ترویج دهند.

دکتر غلامی گفت: بر مبنای این رهنمود مقام معظم رهبری، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، یک سند همکاری‌ بین‌المللی را تدوین و چند مأموریت کلیدی را برای خود ترسیم کرده است که مهم‌ترین آن تحقق سیاست‌های علمی کشور در حوزه علوم انسانی در چارچوب دیپلماسی جمهوری اسلامی است. دومین مأموریت نیز، تبیین و ترویج دیدگاه‌های اسلامی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی در چارچوب سیستم‌ها و قالب‌های پذیرفته شده بین‌المللی است. 

رئیس گروه همکاری‌های علمی بین المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: تعامل با اندیشمندان، شخصیت‌ها و پژوهشگران بین‌المللی به منظور تبیین رویکردهای پژوهشگاه در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اجتماعی هم از دیگر مأموریت این سند است. هم‌چنین تولید محتوا برای مخاطبان علاقمند به رویکردهای پژوهشگاه و همکاری‌های آموزشی و پژوهشی با اساتید، دانشجویان و پژوهشگران خارجی و تربیت نیروهای متخصص در راستای رسالت پژوهشگاه در محیط بین‌المللی نیز در چارچوب این مأموریت تعریف شده است.

وی بیان کرد: در همین راستا پژوهشگاه فعالیت‌های متعددی در سال‌های اخیر انجام داده که از آن جمله می‌توان به برگزاری 20 رویداد بین‌المللی در سه سال اخیر اشاره کرد که 5 مورد از آن‌ها کنفرانس‌های بین‌المللی با حضور اساتید برجسته از کشورهای مختلف مانند امریکا، انگلستان، استرالیا و المان بود. هم‌چنین 15 وبینار تخصصی نیز با حضور اساتید برجسته خارجی برگزار شده است.

دکتر غلامی گفت: در حوزه‌های فعالیت گروه‌های پژوهشی که در رهگذر این ارتباط وسیع دستاوردهای خوبی کسب کردند، قرارداد 5 کلان طرح پژوهشی بین‌المللی منعقد شده که در هر طرح قرار است مجموعه‌ای از اساتید داخلی و بین‌المللی فعالیت‌هایی را مانند هندبوک‌های مرتبط با مبانی اقتصاد، مبانی فلسفی و روش‌شناسی اقتصاد اسلامی، مبانی اقتصاد در قرآن، حکمرانی از دیدگاه اسلام روانشناسی و مشاروه با رویکرد اسلامی و عناوین دیگر انجام دهند.

رئیس گروه همکاری‌های علمی بین المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: اعضای هیئت علمی پژوهشگاه نیز در رویدادهای بین‌المللی مشارکت دارند و به ارائه سخنرانی می‌پردازند، هم‌چنین ما در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، از هیئت‌های خارجی میزبانی کرده و ضمن توسعه همکاری با آن‌ها، برنامه‌های آموزشی برای این هیئت‌ها برگزار می‌کنیم، به علاوه با ایرانیان متخصص خارج از کشور هم ارتباط داریم و از آن‌ها در رویدادها و فعالیت‌های علمی بهره می‌بریم. 

دکتر غلامی از رویکردهای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را بین‌المللی سازی نشریات دانست و گفت: همه 6 نشریه پژوهشگاه به لحاظ کیفیت علمی در سطح بسیار خوبی در کشور قرار دارند؛ این نشریات در یک پروژه سه ساله در مسیر بین المللی‌شدن قرار گرفتند و به لحاظ دریافت نمایه‌های بین‌المللی در حال حاضر در جایگاه بسیار قابل توجهی هستند که امیدواریم در یک سال آینده تعدادی از آن‌ها را در مهم‌ترین پایگاه‌های علم سنجی دنیا وارد کنیم.

وی گفت: یکی از رویکردهای ما در حوزه بین‌المللی مشاهده پذیرشدن در سطح بین‌المللی است و در این راستا برنامه‌هایی تدوین شده و در دست اجراست؛ مهم‌ترین هدف آن نیز ورود در نظام‌های رتبه‎بندی بین‌المللی به عنوان یک مرکز تولید کننده علم است.

دکتر غلامی اظهار کرد: اولین دوره آموزشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دی ماه سال جاری برای کشور اندونزی برگزار می‌شود و هم‌چنین در شرف دریافت مجوز جذب دانشجوی خارجی نیز هستیم. در حوزه آثار هم نزدیک به 117 اثر پژوهشگاه ترجمه و به 12 زبان در دنیا عرضه و در اختیار جامعه علمی قرار گرفتند، درهمین راستا یکی از رویکردهای پژوهشگاه این است که ضمن گسترش این حوزه، از این آثار به عنون منابع آموزشی دوره‌های بین‌المللی برای دانشجویان خارجی استفاده کند تا به منابع تحقیق و پژوهش در سطح بین‌المللی تبدیل شوند.

رئیس گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه دریافت یارانه تجاری سازی فناوری در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، در غرفه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مابین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی یزد، بیان کرد: هدف از این تفاهم‌نامه پشتیبانی پژوهشی و آموزشی از فعالیت‌های علمی با رویکرد سلامت معنوی در مسیر تبدیل شدن ایده‌های پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به دستاوردهای فناورانه است.

وی در پایان اظهار کرد: به طور کلی حوزه فعالیت برون مرزی و نقشه راه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر مبنای 4 سطح حوزه جهان اسلام در بخش شیعیان، گستره جهان اسلام، حوزه بین ادیان و حوزه فرادینی تقسیم شده است.

کد تحریریه : ۹۶

کلید واژه ها: گروه همکاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هفته پژوهش

آخرین ویرایش۲۵ آذر ۱۴۰۱

نظر شما :