با همکاری خبرگزاری ایکنا؛

۷ اثر قرآنی و میان‌رشته‌ای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه رونمایی شد

۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۶ کد : ۳۸۱۳۳ اخبار
تعداد بازدید:۷۱۱
مراسم رونمایی از ۷ اثر با موضوعات قرآنی و مباحث میان‌رشته‌ای جدید از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و رئیس جهاددانشگاهی واحد قم، امروز یکشنبه، ۲۳مهرماه در خبرگزاری ایکنای قم برگزار شد.
۷ اثر قرآنی و میان‌رشته‌ای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مراسم رونمایی از ۷ اثر با موضوعات قرآنی و میاحث میان‌رشته‌ای جدید از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه امروز یکشنبه، ۲۳مهرماه در خبرگزاری ایکنای قم برگزار شد.

۷ اثر، خانواده درمانگری معنوی خداسو به نویسندگی مسعود جان‌بزرگی، مروری بر واژه‌های روانشناختی قرآن به قلم کاویانی، اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم به نویسندگی حسینی‌زاده، روحانیت و دین مداری در ایران اثر حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان، معناشناسی قرآن؛ روش‌ها و نظریه‌ها به قلم حجت‌الاسلام محمدباقر سعیدی روشن، معناشناسی تاریخی مهریه در قرآن کریم به قلم محمدحسین شیرزاد و تفسیر تطبیقی آیات بحث‌برانگیز مربوط به زنان به نویسندگی محمدحسن شیرزاد رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدباقر سعیدی‌روشن، رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن عرض تبریک به‌مناسبت حرکت مبارک جهادگران صحنه قدس بیان کرد: امیدواریم شاهد نابودی رژیم صهیونیستی و پیروزی قدس باشیم؛ غزه در زندانی بزرگ محصور مانده بود و امروز دیوار این زندان شکسته شده است و آزادمردانی که جز با نصرت و یاری الهی و مبتنی بر ایمان با طراحی و برنامه‌ریزی دقیق به قلب صهیونیست حمله کردند حرکت عظیمی داشتند و به فرموده مقام معظم رهبری از سازه‌های مهم صهیونیست را شکستند.

وی با بیان اینکه جامعه امروز نیازمند حرکت جهادی است، افزود: اگر روحیه جهادی در امور ما باشد، به موفقیت می‌رسیم اما اگر محاسبات عقلانی و سودانگارانه در میان باشد موفقیت‌های ما کاهش پیدا می‌کند.

اتاق فکر مطالعات راهبردی تشکیل شود

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اتاق فکر برای طراحی سؤالات سنجش‌های آماری و مطالعات راهبردی باید تشکیل شود، بیان کرد: مدل طرح سؤالات در مقالات پژوهشی و سنجش‌های آماری می‌تواند نتایج مختلفی را ارائه بدهد بنابراین باید سؤالات سنجیده و هدفمند مطرح شود.

دکتر سعیدی‌روشن ضمن ضرورت توجه به جهاد علمی در کشور اظهار کرد: در نقص‌ها و دشواری‌ها لازمه طبیعت زندگی مادی است اما باورهای ارزشی و الهی و باور به اینکه حیات حقیقی تنها همین زندگی مادی نیست، می‌تواند افزون بر درمان‌های مادی باشد.

وی گفت: خداوند در آیه ۷ سوره فتح فرمود:«وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا: و سپاهیان آسمان‌ها و زمین از آن خداست و خدا همواره داناى سنجیده‏ کار است»؛ همه امکانات عالم و سنن عالم، جنود الهی هستند و می‌توان جنود الهی را پشت سر خود قرار داد و با توکل به خدا، پیمودن راه خدا و هوشیاری به پیروزی رسید.

دکتر سعیدی‌روشن اظهار کرد: دانشجویان مسلمان ایرانی زمانی که بخواهند با سرفصل‌های اعتقادی و دینی خود راهکارهای درمانی را طراحی کنند، نسبت به فارغ‌التحصیلان کشورهای غربی که بدون باورهای دینی هستند، متفاوت است؛ در موضوعات مختلفی که برای ما پیش می‌آید اگر محققان و پژوهشگران آگاه به مبانی دینی باشند چالش‌های علمی مرتفع می‌شود.

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه توحید همراه با راهبری الهی راهگشاست، اظهار کرد:‌ امروز جامعه ما نیازمند پشتوانه‌های دینی و علمی است، پشتوانه‌های دینی که تنها در مکتب اهل بیت(ع) پیدا می‌شود و هرجا این مکتب عرضه شود تقاضا دارد زیرا مطابق با عقل و فطرت بشری است.

وی ضمن تأکید بر ضرورت آگاهی نسبت به پیشینه تاریخی علوم، ادامه داد: علم حقیقی ازجمله علوم پایه، ریاضی و انسانی باید جامع و نافع باشد و اگر علم سبب رشد انسان نشود وبال گردن است بنابراین علم باید برای جامعه مفید و سودمند باشد.

دکتر سعیدی‌روشن با بیان اینکه مسلمانان برای انگیزه‌های دینی و معنوی به دنبال علوم مختلف می‌رفتند تا به حقیقت دست پیدا کنند یکی از این افراد ابن‌بطوطه بود، در جامعه اسلامی باید مسجدشهر طراحی و پیاده‌سازی شود، در نگاه ما مسجد کانون محور شهر اسلامی است‌ و باید به این مسئله در موضوعات پژوهشی نگاه ویژه‌ای داشته‌ باشیم.

راه‌اندازی دبیرخانه مهدویت در قم؛ زمینه همکاری جهاددانشگاهی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

در ادامه، حامد حیاتی، رئیس‌ جهاددانشگاهی واحد قم با بیان اینکه همواره در جبهه حق و باطل، جبهه حق پیروز شده است، بیان کرد: امروز شاهد یکی از حلقه‌های تعیین کننده جریان تقابلی حق و باطل در دنیا هستیم که نمونه تجاوزها و خشونت‌های رژیم غاصب اسرائیل همواره در تاریخ بوده، اما هیچ‌وقت جبهه باطل پیروز نشده است.

وی افزود: ضربه آزادمردان قدس به رژیم صهیونیستی در جریان طوفان‌الاقصی جبران‌ناپذیر است و امیدواریم به‌زودی شاهد تحقق وعده‌های الهی در جبهه حق علیه باطل باشیم همانگونه که پیروزی در عملیات «طوفان الاقصی» تحقق وعده‌های خداوند برای پیروزی حق بر باطل است.

حیاتی بیان کرد: این تقابل بین ملت مظلوم، شجاع، قهرمان و مقاوم فلسطین با جریان به ظاهر پر قدرت و استکباری اسرائیل است که تقابل با شر مطلق است؛ مردم مظلوم فلسطین توانستند در کوتاه‌ترین زمان که در تصور هیچ کدام از طراحان نظامی جهان نبود، افسانه شکست‌ناپذیری استکبار را مهر پایان بزنند و شکست سختی در جبهه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی را خوردند.

وی ضمن اشاره به زمینه‌های همکاری جهاددانشگاهی قم و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، افزود: یکی از زمینه‌های همکاری این دو نهاد می‌تواند راه‌اندازی دبیرخانه مهدویت در قم با رویکرد پژوهشی باشد تا بتواند ظرفیت‌های مناسبی را برای جهاددانشگاهی استان‌های مختلف فراهم آورد؛ برگزاری کرسی‌های ترویجی، نشست مهدویت با معاونان فرهنگی، مسابقات کتابخوانی، معرفی کتاب، نقد کتاب، راه‌اندازی نشریه الکترونیکی به زبان‌های آذری و عربی و امیدآفرینی از منظر مذاهب اسلامی از اقداماتی است که جهاد دانشگاهی قم در حال پیگیری و انجام آن در این دوره از جشنواره ملی مهدویت است.

بررسی زمینه‌های همکاری جهاددانشگاهی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

سپس علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد قم، ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های مراکز مختلف جهاددانشگاهی قم، بیان کرد: در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی حلقه متفکر و شبکه توانمندسازی را تشکیل دادیم تا دانشجویان پس از پایان تحصیل آموزش‌هایی در زمینه‌های مختلف فرا گرفته باشند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم، گفت: طرح سنجش نگرش دانشجویان نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی را آغاز کردیم و خروجی این طرح را با فعالین فرهنگی دانشگاه‌های استان با هدف کمک به برنامه‌ریزی‌های فرهنگی مطرح می‌کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه صدور انقلاب از طریق حوزه دانشجویی باید انجام شود و دانشجویان و طلاب بین‌المللی در این زمینه می‌توانند کمک زیادی داشته باشند، بیان کرد: جهاددانشگاهی در حوزه شتاب‌دهی و تبدیل ایده دانشجویی به محصول فعالیت دارد، و در حوزه‌های دینی، ایده پردازی جشنواره مهدویت انجام شد و لازم است که این ایده‌ها با حمایت نهاد رهبری به محصول و عرصه تولید تبدیل شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم یکی از برنامه‌های شاخص این مرکز را جشنواره مهدویت عنوان کرد و گفت: جهاددانشگاهی قم از سال ۱۳۹۷ تاکنون چهار دوره جشنواره ملی مهدویت را با رویکرد‌های مختلف در هر سال اعم از رویکرد چالش‌های اعتقادی ـ فرهنگی و اجتماعی ـ سیاسی، رویکرد آمادگی برای ظهور و تمدن‌سازی، رویکرد گفتمان‌سازی مهدویت با تکیه بر موعودیاوری و رویکرد گفتمان‌سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار برگزار کرده است.

وی افزود: زمینه‌های همکاری در حوزه موضوعات علوم اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، افکارسنجی و چاپ و انتشار کتاب می‌تواند زمینه‌های مشترک همکاری جهاددانشگاهی قم و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم بیان کرد: سنجش نگرش ارزش‌های فردی اجتماعی دانشجویان در چهار بخش ارزش‌های فرهنگی، دغدغه‌های دانشجویی، ارزش‌های اجتماعی و نظر سنجی دانشجویی کلی به همت جهاد دانشگاهی استان قم در دانشگاه‌های استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این داده‌های پیمایش شده در نحوه سیاست‌گذاری حوزه‌های فرهنگی تأثیرگذار است، یادآور شد: در نظرسنجی سنجش برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، پیمایش ملی سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی دانشجویان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد تحریریه : ۹۶۲

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قرآن‌پژوهی فعالیتهای میان رشته ای خبرگزاری ایکنا

آخرین ویرایش۲۳ مهر ۱۴۰۲

نظر شما :