تشریح اقدامات صورت گرفته در گروه فلسفه و کلام در سال جاری

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۱ کد : ۳۸۳۱۱ اخبار
تعداد بازدید:۶۱۸
مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه در گفت‌وگو با روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تشریح رسالت‌ها و اقدامات یکساله انجام شده در این گروه گفت: این گروه از آن دسته از طرح‌های تحقیقاتی محققان فلسفه و کلام که در اولویت‌های تحقیقی گروه و متناسب با سیاست‌های کلی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هستند، استقبال می‌کند.
تشریح اقدامات صورت گرفته در گروه فلسفه و کلام در سال جاری

دکتر محمدهادی توکلی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه در گفت‌وگو با روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تشریح اقدامات یکساله این گروه بیان کرد: گروه فلسفه و کلام در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، از پاییز ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون، یعنی آخرین روزهای سال 1402، ثمرات متعددی را در قالب کتاب، مقاله و کرسی عرضه داشته است، که برخی از این آثار در جشنواره‌های معتبر ملی، همچون جشنواره فارابی و جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه حائز رتبه شده‌اند. 

وی در خصوص اصلی‌ترین رسالت‌ها و مأموریت‌های گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه اظهار کرد: این رسالت‌ها عبارتند از 1- بازخوانی و عرضه میراث فلسفی وکلامی مسلمانان با توجه به عرصه‌های جدید اندیشه فلسفی؛ 2- نقد مکاتب ونظریه‌های فلسفی وکلامی باتوجه به اندیشه‌های فلسفی و کلامی مسلمانان؛ 3- پژوهش درجهت تبیین عقلانی آموزه‌های ادیان آسمانی؛ 4- تدوین متون ومنابع درسی وکمک به ارتقاء سطح آموزش علوم عقلی درکشور؛ 5- پژوهش درجهت تبیین عقلانی آموزه‌های ادیان آسمانی؛ 7- مطالعات تطبیقی کلامی در حوزه مذاهب اسلامی وادیان آسمانی.

دکتر توکلی افزود: در این راستا، علاوه بر تحقیقاتی که اعضای هیأت علمی به آن اشتغال دارند، اجرای طرح‌های متعددی به اساتید فرهیخته و محققان علوم عقلی برون از سازمان سپرده شده است.

وی در رابطه با اهم فعالیت‌های به انجام رسیده در سال 1402، بیان کرد: در این گروه در طی سال جاری ترجمه کتاب «ما نفسیم یا بدن؟» از سوئین‌برن به همراه تعلیقات منتشر شد، هم‌چنین سه عنوان کرسی علمی‌ترویجی با عناوین «یکسان‌انگاری عرفان و برداشت هنری از دین»، «رنج رهایی بخش در آیین کاتولیک و تشیع امامی: واکاوی اندیشه‌های محمود ایوب» و «خوانش الهیاتی فیلسوفان مسلمان از فیلسوفان ملطی» به‌ ترتیب با ارائه آقایان دکتر علی شیروانی، دکتر محمدمهدی مروجی و محقق تاریخ فلسفه آقای مهدی عسگری برگزار شد.

مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: هم‌چنین یک نشست علمی با عنوان « نقد درون گفتمانی علم دینی» توسط دکترشجاعی زند برگزار شد، به علاوه جلسات راهبردی با برخی از اساتید فلسفه دانشگاه‌های کشور اندونزی، هیئت اعزامی بیت‌الحکمة عراق و رئیس انستیتو شرق‌شناسی روسیه و نیز اعضای گروه فلسفه سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های همکاری برگزار شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: فعالیت‌های متعدد دیگری نیز توسط گروه فلسفه و کلام در قالب کتاب و مقاله صورت گرفته است که برخی اتمام یافته و در آستانۀ انتشار قرار دارند و برخی دیگر رو به اتمامند و انشاءالله تا پایان سال آتی شاهد انتشار آنها خواهیم بود. هم‌چنین چندین طرح نیز به ‌تازگی به مجموعه فعالیت‌های گروه اضافه شده است که امید است جامعه نخبگانی به ‌زودی از آنها بهره‌مند شود.

دکتر توکلی در پایان تصریح کرد: گروه فلسفه و کلام، از آن دسته از طرح‌های تحقیقاتی محققان فلسفه و کلام که در اولویت‌های تحقیقی گروه و متناسب با سیاست‌های کلی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هستند، استقبال می‌کند.

کد تحریریه : ۹۶۳

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دکتر محمدهادی توکلی گزارش عملکرد

آخرین ویرایش۲۳ اسفند ۱۴۰۲

نظر شما :