رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی:

آثار پژوهشکده حاصل تعامل اساتید حوزه و دانشگاه با رویکرد نوآورانه است

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه با اشاره به اینکه ورود فناوری به انتشارات هزینه های نشر را به شدت کاهش می دهد گفت: راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب هرچند در پژوهشگاه دیر اتفاق افتاده اما برکات بسیاری را به ارمغان خواهد آورد
۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۵ کد : ۳۷۳۱۱ اخبار
تعداد بازدید:۹۶۷
حجت الاسلام دکتر سید رضا حسینی در مراسم راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب با بیان اینکه همه آثار منتشر شده پژوهشکده حاصل طرح های پژوهشی بوده است گفت: در واقع محصولات ما همگی محصول پژوهشی و نوآورانه هستند و اغلب نویسندگان و محققان در زمینه کاری خود صاحب کرسی و تجربه های گران مایه هستند.
آثار پژوهشکده حاصل تعامل اساتید حوزه و دانشگاه با رویکرد نوآورانه است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام دکتر سید رضا حسینی با تاکید براینکه باید برای مخاطبان سهولت دسترسی و کاهش قیمت تمام شده کتاب را به بهترین وجه فراهم کنیم گفت: کاهش قیمت و دسترسی آسان کتب منتشر شده پژوهشگاه برای مولفان و مخاطبان که اغلب گروه های طلبگی و دانشجویی هستند منشا خیر و خدمات خواهد بود. 

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی از جمله ویژگی های آثار پژوهشکده را وجود تعامل علمی میان اساتید دانشگاهی و حوزوی برای تهیه کتاب ها عنوان کرد و گفت: این تعامل به عناوین مختلف است یا به عنوان مجری و مولف اثر که معمولاً از اساتید حوزه و دانشگاه هستند و گاهی با همکاری همدیگر در واقع یک حوزوی و دانشگاهی با همکاری همدیگر این کتاب رو تهیه می کنند و علاوه بر این در شورای علمی گروه های ما اساتید دانشگاه و اساتید حوزه در کنار هم و در تعامل با هم موضوعات را  تصویب می‌کنند.

وی در ادامه، رفع نیازهای جامعه و توجه به رویکردهای اسلامی از اصلی ترین برنامه تولید آثار پژوهشی پژوهشگاه عنوان کرد و گفت:  اگر بخواهیم یک دسته بندی از کتاب های منتشر شده در پژوهشکده داشته باشم کتابهایی که الان ما می‌خواهیم معرفی بکنیم در چهار گروه قابل دسته بندی هستند. گروه اول که شاید مهم‌ترین اولویت ما در این سالها بوده، تهیه کتابهای درسی است و در این زمینه در این دوره ما شش کتاب درسی را در گروه‌های پژوهشکده تهیه کرده ایم که سرفصل همگی مورد بازنگری و نظارت شورای تحول علوم انسانی قرار گرفته است.

حجت الاسلام دکتر حسینی افزود: کتاب «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی» که توسط آیت الله حسن آقای نظری در گروه اقتصاد در مقطع کارشناسی تهیه شده و تجربه 30 ساله مولف در اختیار مخاطبان قرار گرفته و کتاب بعدی باز از گروه اقتصاد، تحت عنوان «پول و بانکداری با رویکرد اسلامی جلد دوم» که توسط آقای دکتر سید هادی عربی و آقای حسین میثمی  که در تعامل با هم این موضوع رو مورد بررسی قرار دادند و کتاب برای مقطع کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است.
وی در این زمینه از جمله کتاب های تازه منتشر شده و در خور و قابل تدریس در حوزه اقتصادی را کتاب «مبانی فلسفی و روش شناسی اقتصاد » آقای دکتر محمدجواد توکلی معرفی کرد و گفت:  «کلیات فقه سیاسی» آقای دکتر مهدوی دانشیار دانشگاه امام صادق که با همکاری آقای محمد صادق کاظمی تهیه شده برای مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی تدریس می شود. از جمله دیگر کتاب های تحصیلی در حوزه سیاسی « بازشناسی نظام سلطه، ساختار و کارکرد سلطه در نظام بین الملل» دکتر محمدرضا دهشیری است و کتاب بعدی کتاب «مبانی جامعه شناسی (مفاهیم و گزاره های پایه)» استاد غلامرضا صدیق اورعی است که از تحصیل کردگان حوزه و اساتید دانشگاه هستند  با همکاری چند نفر از همکاران شان برای در واقع مقطع کارشناسی رشته جامعه شناسی تهیه شده این شش کتاب در زمینه کتاب های درسی محور بود که به اختصار آنها را نام بردم.
در پایان 16 کتاب برجسته منتشر شده اخیر پژوهشکده علوم اجتماعی تقدیم می شود:

  1. مبانی فلسفی و روش شناسی اقتصاد
  2. پول و بانکداری با رویکرد اسلامی جلد دوم
  3. اختیارات و وظایف اقتصادی دولت اسلامی
  4. اصول و مبانی اقتصاد اسلامی
  5. درباره سیاست
  6. جامعه شناسی علم و فناوری
  7. مبانی جامعه شناسی (مفاهیم و گزاره های پایه)
  8. سیاست پژوهی عفاف و حجاب در ایران
  9. فقه عفاف جنسی فقه اجتماعی
  10. فناوری و دیدگاه علمای حوزه علمیه بررسی میدانی بر اساس روش نظریه بنیانی
  11. فقه عفاف جنسی فقه فردی
  12. بازشناسی نظام سلطه، ساختار و کارکرد سلطه در نظام بین الملل
  13. کلیات فقه سیاسی
  14. بررسی انتقادی مبانی و نظریه های مدیریت دانش
  15. معرفت شناسی تئوری های سازمان و مدیریت
  16. سمینار در مسائل بازاریابی و بازاریابی اسلامی

کلید واژه ها: پژوهشکده علوم اجتماعی گروه اقتصاد گروه مدیریت گروه جامعه شناسی گروه علوم سیاسی کتاب درسی کتاب دانشگاهی لیست کتاب

آخرین ویرایش۰۸ دی ۱۳۹۹

نظر شما :