عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

تعهد و رسالت مداری ویژگی مرحوم اسعدی بود

۰۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۶ کد : ۳۷۵۲۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۲۰
عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تعهد و رسالت مداری را ویژگی مرحوم اسعدی دانست و افزود: حاصل ویژگی های اخلاقی، علمی و فردی ایشان آثار بزرگی است که به یادگار مانده است.
تعهد و رسالت مداری ویژگی مرحوم اسعدی بود

به گزارش خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد باقر سعیدی روشن عصر یکشنبه در مراسم بزرگداشت علمی حجت الاسلام و المسلمین اسعدی، ایشان را از نمونه های عباد مخلص خدا و مومن صالح دانست و افزود: حجت الاسلام اسعدی دارای پشتکار علمی و خستگی ناپذیر بود و تمرکز علمی بالایی داشت.
وی با اشاره به خصوصیات علمی ایشان تصریح کرد: فعالیت های حجت الاسلام اسعدی روشمند و منطقی بود و حاصل این ویژگی ها از ایشان محققی برجسته و استادی شایسته و فرزانه ساخته بود.
عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: ایشان از نظر اخلاقی زیست قرآنی و اخلاق حسنه داشت و مسئولیت پذیر بود.

وی تعهد و رسالت مداری را ویژگی مرحوم اسعدی دانست و افزود: حاصل ویژگی های علمی، اخلاقی و فردی ایشان آثار بزرگی است که به یادگار مانده است.
وی بیان کرد: کتاب، سایه ها و لایه های معنایی از اقدامات اولیه ایشان در پژوهش های قرآنی است که اقدامی موفق در عرصه قرآنی محسوب می شود.
حجت الاسلام سعیدی روشن گفت: پروژه کلان جریان های تفسیری زمانی که در پژوهشگاه مطرح شد، ایشان به عنوان مجری و محققی که چهار محور از محورهای پروژه را بر عهده داشتند به خوبی از عهده آن بر آمدند و کار ارزشمندی را در دو جلد به عنوان آسیب شناسی جریان های تفسیری با همکاری جمعی از محققان پژوهشگاه به ثمر رساندند و در گام بعد پروژه به عنوان طرح ملی شناخته شد.
وی عنوان کرد: یکی از طرح هایی که در پروژه کلان جریان های تفسیری مطرح شد جریان قرآن گرایی و قرآن بسندگی در دنیای اسلام بود.
وی گفت: جریان شناسی تفسیر معتزله از دیگر آثار حجت الاسلام اسعدی بود زیرا عقل گرایی در تفسیر و معرفت دینی رویکردی در دنیای اسلام است که ریشه های سیاسی و اجتماعی دارد که ایشان این جریان را بررسی و مطالعه کردند زیرا رویکرد فردگرایانه افراطی در تفسیر قرآن با نادیده گرفتن سایر مبانی و سایر شیوه هایی که جمع آن ها می تواند معرفت دینی متقن را فراهم آورد دشوار بود اما با پشتکار علمی ایشان به ثمر نشست.
عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز کرد: جریان شناسی تفسیر اجتماعی عقلی از دیگر طرح هاست زیرا با دو محور و دو رکن اجتماع و عقل مواجه هستیم که تفسیر اجتماعی در قرون اخیر رفع مشکلات جامعه را در بازگشت به قرآن با نوعی عقل گرایی می دانست که بررسی توفیقات و نقصان های این جریان در مطالعات قرآنی بایسته پژوهش بود که دکتر اسعدی پروژه تفسیر قرآن را با توفیق  بسیار خوبی انجام داد.
وی اثر دیگر دکتر اسعدی را امامت و ولایت دانست و افزود: نظریه مشروعیت نظام سیاسی اجتماعی تشیع مبتنی بر تفسیر صحیح امامت در اسلام است.

کد تحریریه : ۱۱۱

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد اسعدی عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهش های قرآنی دنیای اسلام

آخرین ویرایش۱۰ شهریور ۱۴۰۰

نظر شما :