قائم مقام وزیر در امور علوم انسانی:

پراکندگی امور از مشکلات علوم انسانی است

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۰ کد : ۳۷۶۶۰ اخبار
تعداد بازدید:۹۰۷
قائم مقام وزیر در امور انسانی با بیان اینکه یکی از مشکلات در حوزه علوم انسانی پراکندگی در امور است، افزود: مرکز علوم انسانی در وزارت علوم به منظور انسجام دهی به مراکز پژوهشی علوم انسانی تشکیل شد.
پراکندگی امور از مشکلات علوم انسانی است

به گزارش خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر هراتی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی و رییس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی کشور در حاشیه بازدید از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از مشکلات در حوزه علوم انسانی پراکندگی در امور است، افزود: مرکز علوم انسانی در وزارت علوم به منظور انسجام دهی به مراکز پژوهشی علوم انسانی تشکیل شده تا در مسیر تحول حرکت کنند.
وی بیان کرد: با توجه به نگاه آسیب شناسانه ای که وجود داشت، کم توجهی به حوزه علوم انسانی موجب شد که مجموعه های مختلف در وزارت علوم مورد کم توجهی قرار گیرد بنابرین مرکز همکاری و توسعه پژوهش های آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور تشکیل شد.
وی گفت: مشارکت گروه های مشابه در پژوهشکده های علوم انسانی با یکدیگر می تواند کمک بسیاری به پیشرفت علوم انسانی داشته باشد.
قائم مقام وزیر در امور علوم انسانی ابراز کرد: بعد از انقلاب برای مجموعه های علوم انسانی که تازه تاسیس بودند، ماموریت های بسیاری تعریف شد که این امر سبب گستردگی در ماموریت ها شده است.
در ادامه جلسه،  حجت الاسلام والمسلمین دکتر حکیمیان ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای علمی پژوهشگاه به عنوان بخش مهمی از سرمایه عظیم فکری و معنوی نظام جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت توجه بیشتر به نقش پژوهشگاه های کشور در پیشبرد اهداف نظام آموزش عالی و همچنین حل مسائل کلان کشور تأکید نمودند.

ایشان توسعه ابعاد بین المللی فعالیت های پژوهشگاه با اولویت جذب دانشجویان خارجی و انجام پروژه های پژوهشی مشترک بین المللی و کاربردی سازی دستاوردهای علوم انسانی اسلامی و ارتباط با جامعه و صنعت با هدف حل مسائل و رفع نیازهای کشور را از رویکردهای جدید پژوهشگاه به فعالیت های خود دانستند و آمادگی پژوهشگاه برای ارائه حمایت های مطالعاتی و تحقیقاتی از برنامه های مرکز را اعلام نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حکیمیان اظهار داشت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیش از ۱۵۰ مجموعه تفاهم نامه همکاری منعقد کرده که حدود ۷۰ تفاهم نامه اجرایی شده و با بیش از ۸۰ مجموعه نیز فعالیت های مشارکتی داشته است.
رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: سالیانه بین ۵۰ تا ۶۰ نشست توسط پژوهشگاه برگزار می شود که این نشست ها نوعا تحت عنوان کرسی های ترویجی است.
وی گفت: پژوهشگاه ها و نهادهای اجرایی باید با یکدیگر مشارکت پذیری داشته باشند.
وی با اشاره به لزوم ارتباط با دستگاه های اجرایی افزود: متاسفانه گاهی تفکر اسلامی در کشور اجرا نمی شود.
دکتر حکیمیان با تاکید بر اینکه راه اندازی جریان آزاد اندیشه ضروری است، افزود: برای پیشرفت در حوزه آزاد اندیشی لازم است که در حوزه آکادمیک آزاد اندیشی وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: متاسفانه پژوهشگاه ها به عنوان مراکز مشق نویسی تعریف شده است در حالیکه باید نگاه علمی به پژوهشگاه داشت.
گفتنی است در این دیدار، معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری و روسای پژوهشکده های علوم اسلامی و اجتماعی و مدیر گروه قرآن پژوهی و دبیر تدوین درسنامه های قرآنی پژوهشگاه نیز حضور  یافته و به مواردی در زمینه مسائل مربوط به علوم انسانی اشاره کردند.

کد تحریریه : ۱۱۱

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه علوم انسانی رئیس پژوهشگاه حوزه ودانشگاه علوم انسانی اسلامی دکتر هراتی قائم مقام وزیر در امور علوم انسانی

آخرین ویرایش۳۰ بهمن ۱۴۰۰

نظر شما :