رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

قرآن نهاد دین و خانواده را در مسیر تعالی بخشی جهان تعریف می کند

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۰ کد : ۳۷۶۹۵ اخبار
تعداد بازدید:۸۴۴
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: آیات زیادی در قرآن بر این موضوع اشاره دارد که نهاد دین و خانواده را در مسیر تعالی بخشی جهان تعریف می کند.
قرآن نهاد دین و خانواده را در مسیر تعالی بخشی جهان تعریف می کند

به گزارش خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حکیمیان صبح چهارشنبه در کنفرانس بین المللی یافته های نوین در مناسبات دین و خانواده اظهار داشت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حاصل اندیشه حضرت امام خمینی(ره) و پشتیبانی مقام معظم رهبری از این اندیشه است.
وی با بیان اینکه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شجره طیبه دو نهاد حوزه و دانشگاه است، افزود: در این مسیر بزرگانی مبانی این نهاد را روشن ساختند که از جمله می توان به آیت الله مصباح یزدی و آیت الله دکتر احمد احمدی رضوان الله علیهما و بزرگانی از حوزه و دانشگاه اشاره کرد.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: آیت الله اعرافی  مدیر عالی حوزه های علمیه همواره پشتیبان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بوده اند و زحمات بسیاری کشیدند و همچنین مراجع تقلید راهنمایی فکری و علمی بسیاری  به این نهاد داشتند. از جمله پیامی که جناب ایت الله جوادی املی این مفسر بزرگ و حکیم متاله و فقیه پیشتاز در فقه اجتماعی برای این همایش فرستادند یک نمونه از رهنمود مراجع و عنایت آنان به این شجره طیبه است که از معظم له کمال تشکر را دارم. جامعه علمی دانشگاهی و مدیریت عالی وزارت علوم نیز همواره در کنار این شجره طیبه بوده و با مساعدت های بی دریغ در رشد و تعالی ان کوشیده اند.
وی  تاکید کرد رویکرد پژوهشگاه در چند سال اخیر بر محورهای ذیل متمرکز شده است:
۱. مشارکت جویی و مشارکت پذیری  با موسسات علمی کشور  اعم از دانشگاهی، حوزوی و دستگاه های خدمتگزار علم؛
۲.تحول گرایی در علوم انسانی یعنی روزامدی، کارامدسازی، بومی سازی و اسلامی سازی؛
۳.رویکرد تجاری سازی و کسب درآمد از علوم انسانی که درآمد پژوهشگاه را از یک و نیم میلیارد به هفت میلیارد رسانده است؛
۴.مرجعیت بخشی علمی به سازمان و اعضای سازمان نیز رویکرد سالهای اخیر پژوهشگاه هست که در این راستا برگزاری سالیانه حدود ۴۰ کرسی برای تحقق این امر انجام میشود و برگزاری پنجمین همایش بین المللی در دو سال اخیر و ایجاد باب گفتگو با صاحب نظران غرب و شرق در همین راستاست. حاصل این گفت و گو اجرای چند طرح علمی با مشارکت کنندگان خارج از کشور است.
حجت الاسلام حکیمیان بیان کرد: اعضای هیئت علمی در حال حاضر  ۳۰۰ طرح را  در دست اجرا دارند.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: آیات زیادی در قرآن بر موضوع  این کنفرانس بین المللی با عنوان مناسبات نوین دین و خانواده اشاره دارد که نهاد دین و خانواده را در مسیر تعالی بخشی و همسویی با جهان رو به کمال و افرینش قرار میدهد. همه جهان به سوی وحدت است زیرا همه چیز از ان واحد کامل افریده شده است. خداوند از یک انسان و از تکمله آن، حوا را و از آن ها فرزندان آدم را آفرید و در قران دارد که دعای والدین که یک وجودند این است که ما را فرزندی صالح و در مسیر الهی بخش، که حقیقت دین همین مسیر مشخص شده از اوست.
در پایان دکتر حکیمیان گفت: امیدوارم این کنفرانس بتواند پیام اسلام در مورد زیر بنایی ترین، مقدس ترین و ماندگار ترین نهاد آفرینش را محقق سازد. از همه همکاران داخلی و خارجی این کنفرانس کمال تشکر را دارم و از اینکه خرمن علم خویش را در اختیار دوستداران دانش گذاشتند، تشکر میکنم.
 

کد تحریریه : ۱۱۱

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حجت الاسلام حکیمیان رئیس پژوهشگاه حوزه ودانشگاه همایش بین المللی

آخرین ویرایش۱۸ اسفند ۱۴۰۰

نظر شما :