مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛

پیشگام در حوزه مشاوره و روان درمانی با تکیه بر پژوهش و تحقیق مستمر

۱۳ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۱ کد : ۳۷۹۰۵ اخبار
تعداد بازدید:۹۸۸
مدیر مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: یکی از نقاط قوت و متمایز کننده مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده با دیگر مراکز این است که اقدامات و فعالیت‌های این مرکز پشتوانه علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دارد و سال‌هاست که اساتید، پژوهشگران و روانشناسان متعددی در رابطه با مسائل روانشناختی فعالیت می‌کنند که ماحصل آن به صورت مقالات، پژوهش‌ها، کتب و رساله‌های دکتری و پژوهشی منتشر شده است.
پیشگام در حوزه مشاوره و روان درمانی با تکیه بر پژوهش و تحقیق مستمر

حکیمه غرویان مدیر مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش و برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی بیان کرد: مرکز مشاوره خانواده در سال 1396 با هدف کاربردی سازی و پیاده سازی رویکردها و نظریاتی که در حوزه روانشناسی و مشاوره و به طور خاص در حوزه خانواده و مسائل مرتبط با خانواده و ازدواج وجود دارد، تأسیس شد.

وی با اشاره به فاصله همیشگی بین بٌعد تئوری و تحقیقاتی و بٌعد عملیاتی و کاربردی علوم روانشناختی گفت: بسیاری از نظریات و تئوری‌های موجود به مرحله اجرایی نمی‌رسند و تنها در حد کتاب و مقاله باقی می‌مانند، به همین جهت مرکز مشاوره خانواده این موضوع را محقق و ثابت کرد که بٌعد پژوهشی، دستاوردها و نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات واقعیت دارد و می‌تواند در دنیای واقعی و بر روی مراجعین واقعی اثرگذار باشد.

غرویان افزود: یکی از نقاط قوت و متمایز کننده مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده با دیگر مراکز این است که اقدامات و فعالیت‌های این مرکز پشتوانه علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دارد و سال‌هاست که اساتید، پژوهشگران و روانشناسان متعددی در رابطه با مسائل روانشناختی فعالیت می‌کنند که ماحصل آن به صورت مقالات، پژوهش‌ها، کتب و رساله‌های دکتری و پژوهشی منتشر شده است.

مدیر مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: برتری اصلی مرکز مشاوره خانواده، «درمان چند بعدی معنوی» می‌باشد که یک رویکرد خداسوست، این موضوع خط مشی اصلی کارها، پژوهش‌ها و روان درمانگری‌های مرکز است که پروتکل خانواده درمانی سیستمی معنوی و درمان معنوی فردی و گروهی را به ارمغان آورده است؛ مبدع این رویکرد درمانی نیز، دکتر مسعود جان‌بزرگی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هستند.

وی ادامه داد: درمان چند بعدی معنوی توانسته ثابت کند که هم در حوزه خانواده و زوج درمانی و هم در حوزه فردی، تأثیر مستقیم و اثرگذاری روانشناختی دارد، به همین جهت به عنوان یک پروتکل عرضه شده و بسیاری از درمانگران که در این حوزه آموزش دیده‌اند، امروزه به صورت موفق و کاملاً حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند و نتایج آن را در مقالات و پژوهش‌هایی که در مورد اثرگذاری این رویکرد انجام شده شاهد هستیم.

غرویان اظهار کرد: مرکز تحقیات، آموزش و مشاوره خانواده شامل 4 دپارتمان تقسیم‌بندی شده بر اساس مخاطبین است که شامل دپارتمان خانواده، دپارتمان فردی، دپارتمان پیش از ازدواج و ازدواج و دپارتمان کودک و نوجوان است، در هر کدام از این بخش‌ها، درمانگران و متخصصین در حال فعالیت هستند و فعالیت‌ها، هم به صورت آموزشی و تحقیقاتی و هم به صورت مشاوره و روان درمانی انجام می‌شود، تمامی افرادی فعال در این 4 دپارتمان، افراد آموزش دیده، مجرب و بسیار باسابقه هستند که زیر نظر سوپروایزر  فعالیت می‌کنند.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین و برجسته‌ترین دپارتمان مرکز مشاوره، دپارتمان «درمان چند بعدی معنوی» است، این دپارتمان به طور خاص در رابطه با معرفی، آموزش، اجرا و بعد عملیاتی درمان فعالیت می‌کند، ما در این دپارتمان به طور مداوم و منظم دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم، در حال حاضر نیز دوره سوم تربیت درمانگر چند بعدی معنوی ویژه متخصصین، مشاورین و روانشناسان در حال برگزاری است.

مدیر مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: تمام دوره‌های آموزشی و تربیت درمانگر این مرکزهم شامل بٌعد آموزشی که به صورت تئوری مطرح می‌شوند و هم شامل بٌعد عملیاتی که اصطلاحاً سوپرویژن گفته می‌شود، هستند؛ در بعد عملیاتی، افراد آموزش دیده که مرحله آموزش تئوری و نظری را با موفقیت گذرانده‌اند، وارد مرحله سوپرویژن می‌شوند و در این مرحله در ارتباط با مراجعین واقعی و زیر نظر سوپروایزر فعالیت می‌کنند. در دپارتمان‌های دیگر مرکز نیز همین فعالیت به طور مستمر اجرا شده و افراد آموزش‌های لازم را کسب کرده و تحت نظر سوپروایزر فعالیت می‌کنند.

غرویان ادامه داد: یکی دیگر از بخش‌های مرکز، بخش مشاوره و ارائه خدمات روانشناختی است، در این بخش خدمات روانشناختی برای مخاطبین عام، مراجعین و افراد نیازمند این خدمات و هم‌چنین سازمان‌ها، ادارات، مراکز مختلف، مدارس و آموزشگاه‌ها ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسائل روانشناختی یکی از مسائل اصلی است که در کیفیت کار کارکنان اثرگذار است، گفت: این مرکز همواره از ارگان‌های مختلف درخواست‌های زیادی مبنی بر آموزش به صورت سازمانی و منظم افراد و منابع انسانی آن‌ها دارد، مرکز مشاوره خانواده با فعالیت در این حوزه، کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی مختلفی را ویژه مراکز برگزار می‌کند که این آموزش‌ها و کارگاه‌ها هم در مرکز و هم در سازمان‌هایی که درخواست دارند به صورت عملیاتی و کاربردی در حال اجرا هستند.
وی در رابطه با شرکت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی گفت: مرکز مشاوره خانواده به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصمیم دارد در هفته پژوهش برای اولین بار در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حضور داشته باشیم.

غرویان افزود: هدف اول از این حضور معرفی مرکز به عنوان یک مرکز تحقیقاتی آموزشی، مشاوره و روان درمانی به عموم مخاطبین اعم از متخصصین، پژوهشگران، دانشجویان و مخاطبین عام است، از آنجایی که نمایشگاه رویکرد پژوهشی و تحقیقاتی دارد، تصمیم داریم بر این بخش بیش‌تر تأکید کرده تا افرادی که به حوزه مشاوره و روان شناسی علاقمند هستند و تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند، با این بستر آشنا شوند.

مدیر مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: برنامه‌ای که مرکز خانواده در هفته پژوهش برای نمایشگاه در نظر گرفته است، حضور فعال و فیزیکی و نیز معرفی و ارائه به صورت مستقیم است؛ در این نمایشگاه تمامی کتاب‌های روانشناسی و مشاوره پژوهشگاه حوزه و دانشگاه معرفی شده و مخاطبین و علاقمندان می‌توانند این کتاب‌ها را در همان مکان خریداری کنند، هم‌چنین زمانی را نیز برای ارائه مشاوره و خدمات روانشناختی به عموم افراد، اختصاص دادیم.

کد تحریریه : ۹۶

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده هفته پژوهش نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار

آخرین ویرایش۱۳ آذر ۱۴۰۱

نظر شما :