جان بزرگی:

پرستش در انسان امری فطری است

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۶ کد : ۳۸۰۱۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۰۵
پرستش در انسان امری فطری است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه٬ مسعود جان‌بزرگی ۱۰ اردیبهشت در مراسم گرامیداشت روز روانشناس و مشاور که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد در ارتباط با میل فطری انسان به پرستش گفت: پارگامنت رواشناس آمریکایی نظریه‌ای جالب در این مورد ارائه کرده است؛ وی معقتد است که انسان زمانی که در کودکی عاشق والدینش می‌شود در حقیقت عاشق امر قدسی آن‌ها شده و به همین جهت دوست دارد که همیشه آن‌ها را بی نقص ببیند و همین امر نشان از ذاتی بودن پرستش در انسان است.

استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: پرستش در انسان امری فطری است و اگر این نیاز با غیر خدا ارضا شود ممکن است با هر چیز دیگری ارضا شود که هر پرستشی جز خدا برای انسان ضرر دارد.

وی افزود:  امر قدسی (خداوند) نمی‌تواند ساخته و ذهن انسان باشد و اگر این امر مستقل از ذهن انسان نباشد ما نمی‌توانیم آن را قدسی بنامیم و اگر برداشت ما از این امر قدسی اشتباه باشد ممکن بگوییم فرد دچار اشتباه شده باشد پس می‌توانیم بگوییم که امر قدسی و خداوند مستقل از ذهن انسان است.

دکتر جانبزرگی در ادامه با اشاره به ارتباط معنویت و سلامت انسان گفت: طبق تحقیقاتی که وجود دارد افرادی که به معنویت بیشتری دارد از سلامت بهتری بهره می‌برند و در نتیجه روانشناسی را معنویت تطبیق داد و به عنوان یک روش مستقل و اصیل باشد.

وی در ادامه با اشاره به بازگشت علم روانشناسی به معنویت تصریح کرد: قرن اخیر٬ قرن بازگشت به معنویت است که ما در علم روانشناسی می‌بینیم که روح انسان را به گستره این علم اضافه کرده‌اند که این کار را سخت کرده البته که  طبق گفته قرآن کریم روح انسان امری پیچیده است دانش بشری فعلا  نمی‌تواند بر آن احاطه یابد.

مبدع نظریه«درمان معنوی خداسو» با انتقاد از تعریف علم روانشناسی در ادامه افزود: ما در تعاریف روانشناسی امروزی هیچ نشانی از معنویت نمی‌بینیم و صرفا تعریف  این علم را به بررسی ذهن و رفتار انسان محدود کرده‌اند.

وی در پایان گفت‌: غرب در ارتباط با تاثیر معنویت بر سلامت روان تحقیقات جدی و موثری انجام داده است که ممکن است خیلی سریع‌تر به ارزش معنویت پی ببرند.

کد تحریریه : ۸۸۱

کلید واژه ها: جانبزرگی دکتر مسعود جان بزرگی روز روانشناس روان‌شناسی اسلامی درمان معنوی خداسو

آخرین ویرایش۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظر شما :