کتاب «اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل» روانه بازار نشر شد.

۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۳ کد : ۳۸۱۰۵ اخبار
تعداد بازدید:۹۲۶
کتاب «اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل» که در گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تدوین یافته، روانه بازار نشر شد.
کتاب «اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل» روانه بازار نشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب «اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل» در 272 صفحه که به قلم دکتر عبدالحکیم سلیمی مولف همکار گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نگاشته شده است، روانه بازار نشر شد.

در چکیده این اثر آمده است:

اصول حقوق بشردوستانه مبانی تعهد کشورها در راستای حمایت از افراد و اهداف غیر نظامی وکاهش آلام  و مصایب ناشی از جنگ است. تدوین اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی، در قرن بیستم میلادی، به انگیزه حقوقی‌سازی ایده اخلاقی جمع میان دو مقوله متناقض: «ضرورت جنگ» و «ملاحظات انسان ‎دوستانه» و فراهم ساختن تعهد بین‌المللی در راستای دفاع از کرامت انسانی در منازعات مسلحانه است. اسلام در جایگاه آخرین دین برگزیده الاهی، از بدو ظهور(سده هفتم میلادی) قرن‌ها زودتر از حقوق بین‌الملل، اصول حقوق بشردوستانه را تشریع و جهادگران مسلمان را به رعایت این اصول در منازعات مسلحانه، ملزم ساخت. التزام عملی پیامبر گرامی اسلام(ص) به این اصول، نقطه ‌عطفی در تاریخ حقوق بشردوستانه به شمار می‌رود. با توجه به خاستگاه وحیانی، جنبه ابتکاری، سبقت زمانی و ضمانت اجرائی اصول حقوق بشردوستانه در اسلام، باید اذعان کرد که حقوق بین‌الملل در این زمینه نیز، متأثر از اسلام است.

فایل 30 صفحه اول کتاب «اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل» در سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بطور رایگان قابل دانلود می باشد.

 

کلید واژه ها: حقوق اصول حقوق حقوق بشردوستانه حقوق الملل حقوق بشردوستانه اسلام اصول اصول حقوق بشردوستانه اصول حقوق بشردوستانه اسلام بشردوستانه بشردوستانه اسلام

آخرین ویرایش۲۱ شهریور ۱۴۰۲

نظر شما :