محمدجواد لاریجانی در رویداد «علم، حکمرانی و تمدن اسلامی»:

وحدت حوزه و دانشگاه، با محوریت حوزه علمیه ممکن می‌شود

۲۷ آذر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۷ کد : ۳۸۲۳۸ اخبار
تعداد بازدید:۸۵۶
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: طلاب باید با علم مدرن آشنا شوند و علوم پایه باید در حوزه علمیه تدریس شود، علم مدرن برای حوزه جوشش می‌آورد و مسائلی را می‌توانیم در آن کنکاش کنیم تا باب جدید ایجاد شود، بنابراین بنده معتقدم اگر حوزه محور کار کنیم، تحقق وحدت ممکن می‌شود.
وحدت حوزه و دانشگاه، با محوریت حوزه علمیه ممکن می‌شود

به گزارش ایکنا از قم، محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت «علم، حکمرانی و تمدن اسلامی» که امروز، ۲۷ آذرماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: حکمرانی مانند سایر شؤن بشر باید براساس دین مبین اسلام باشد و شرع، مخصوص امور خصوصی و فردی نیست، شارع مقدس برای حکمرانی، دین را آورده است؛ حکمرانی علم کلمه غلطی بوده و در شأن علم نیست که حکمرانی کند، علم نیز به تنهایی ناقص است.

وی با بیان اینکه عقل تشخیص نفع و ضرر می‌دهد و آدمی که نفع و ضرر را تشخیص نمی‌دهد، عقلش کم است، گفت: مبنای عقل عملی در مکتب اهل بیت(ع) وجود دارد و حاکمیت برای دین است و در این مسیر نیازهای مختلف داریم که باید انجام شود. علوم مدرن، علوم پایه محور است و علم مدرن شعب مختلف دارد و سرچشمه آن‌ها علوم پایه است، علوم مدرن غربی پایه محور است، اما ماده و موجود زنده، سیستم‌های زنده، نفس انسان و محاسبه سرچشمه علوم مدرن است.

لازیجانی تصریح کرد: فیساغورث بیان می‌کرد همه چیز از عدد درست شده است و مقصودش این بود که فهم ما از همه امور بر اساس اعداد طبیعی قابل بیان است و ۲ هزار سال بعد ساختار دقیق علمی پیدا کرد و مدل‌های فکر و اولین ساختارهای ماشین حساب و هوش مصنوعی را درست کردند.

وی بیان کرد: علم مدرن، مدل پایه و تئوریک است و عالم علم مدرن احساس نمی‌کند به حقیقت دست پیدا کرده است، او تواضع علمی دارد و همیشه محتاط است؛ علم مدرن در موضوع و روش سکولار است، سکولار در موضوع یعنی اینکه موضوع مورد مطالعه باید در سطح مادی باشد که در مورد وجودش سخن نگوییم و بداهتی در علوم داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اضافه کرد: علم مدرن در روش نیز سکولار است یعنی اگر شما دنبال علت یک پدیده هستید باید علت پدیده را در سطح همان پدیده دنبال کنید نه اینکه دنبال مرتبه دیگری از این پدیده برویم و این همان دنبال پدیده مادی و علت مادی آن بودن است که این قائده سکولاریسم در علوم طبیعی است. سکولاریسم در علوم طبیعی کاربرد زیادی داشت و نرفتن به دنبال علل علوم در ساحت دیگر مصلحتی است.

وی گفت: علوم انسانی و پدیده‌های آن‌ متشکل از افعال ارادی انسان است، اگر در علوم انسانی هم سکولاریسم در موضوع و روش باشد، افعال ارادی و پدیده‌های نفسانی ما به پدیده‌های مادی تنازل پیدا می‌کند. اگر اعمال انسان و صور ذهنی و نفسانی او را با صور مغزی تطبیق دهیم، این مبنایی سکولار است و روش هم سکولار می‌شود.

لاریجانی بیان کرد: قدرت غرب از علوم طبیعی است، اما علوم انسانی در غرب رشد پیدا نکرد و تنازل دو گانه بزرگ دارد، یکی مسئله علم حضوری است و دیگری علم نفس، که خودش قابل تنازل نیست؛ علوم انسانی در غرب اراده را حذف کرده و علم مدرن امروزی به دنبال کاربرد ریاضیات و تطورات محاسبه‌ای میان رشته‌ای است؛ یعنی یک موضوع مطرح می‌شود و باید هر چه سواد داریم، در میدان بگذاریم تا آن را حل کنیم.

وی اظهار کرد: در فرهنگ علمی ما خواجه نصیر طوسی، کل آثار ریاضی را تقریر کرد و تعلیم داد و رصدخانه درست کرد اما در مورد نیازها و کاربردها حساس بود. لذا طلاب باید با علم مدرن آشنا شوند و علوم پایه باید در حوزه علمیه تدریس شود و این موضوع سابقه قدیمی در فرهنگ حوزه‌ها داشته است، علم مدرن برای حوزه جوشش می‌آورد و مسائلی را در آن می‌توانیم کنکاش کنیم تا باب جدید ایجاد شود، بنابراین بنده معتقدم اگر حوزه محور کار کنیم، تحقق ایجاد می‌شود و وحدت اتفاق می‌افتد.

کد تحریریه : ۹۶۰


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه رویداد «علم، حکمرانی و تمدن اسلامی» روز وحدت حوزه و دانشگاه محمدجواد لاریجانی

آخرین ویرایش۲۸ آذر ۱۴۰۲

نظر شما :