اخلاص شهید جمهور، شاخصه‌ای برآمده از نگاه توحیدی امام خمینی(ره)

۱۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۱ کد : ۳۸۴۰۳ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۴
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از شاخصه‌های ایجاد شده در سایه نگاه توحیدی توسط حضرت امام راحل، اخلاص است. به عنوان مثال تربیت شدگان مکتب امام(ره) شهید آیت‌الله رئیسی است که اخلاص در اعمال او متبلور بود.
اخلاص شهید جمهور، شاخصه‌ای برآمده از نگاه توحیدی امام خمینی(ره)

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر عباس شفیعی دانشیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت رحلت امام خمینی(ره) با بیان اینکه شخصیت امام راحل دارای ابعاد مختلف معرفتی، عاطفی و رفتاری بوده است، تصریح کرد: در بُعد معرفتی، امام راحل معرفت توحیدی را در نظر داشته‌اند و براساس معرفت توحیدی عمل کرده‌اند، لذا تمام شاخصه‌ها و هر آن چیزی که توحیدگرایانه بوده است را در دستور کار خویش قرار داده بودند و بر همین اساس، شخصیت خود را ساختند و به تهذیب نفس پرداختند.

این استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام راحل معرفت را مبتنی بر معارف دینی و خداگرایی قرار دادند و شخصیت خود را با این نظام ساختند، در همین مسیر علم را در سایه معرفت توحیدی تعریف کردند. امام خمینی از منظر نظری و عملی در بُعد معرفت توحیدی کار کرده‌اند و حوزه معرفتی اسلام را مورد توجه قرار داده‌اند.

شفیعی اضافه کرد: بُعد دوم از شخصیت امام، عاطفه توحیدی است. شاید برایتان سوال باشد که عاطفه توحیدی به چه معناست و نیز رابطه معرفت توحیدی و عاطفه توحیدی چیست که باید گفت معرفت توحیدی بسترساز و مقدمه برای عاطفه توحیدی است، به این معنا زمانی که امام می‌خواستند رابطه خودشان را با مردم ترسیم کنند، این ارتباط را به خاطر خود افراد قرار نمی‌داد بلکه ارتباطشان با انسان‌ها را به خاطر خداوند تبارک و تعالی وضع می‌کردند.

وی عنوان کرد: در عاطفه توحیدی، ارتباط رهبر با مردم در سایه ارتباط با خداست. این بُعد از شخصیت امام، ایشان را به عبودیت راهنمایی می‌کند، لذا اگر بخواهیم از دستاوردهای بُعد معرفت توحیدی در رابطه با شایستگی‌های رهبری امام(ره) مواردی را دریابیم می‌توانیم به مواردی چون شایستگی علمی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و روان شناختی اشاره کنیم که همه را در سایه توحید باوری به آن‌ها دست یافته‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه عاطفه توحیدی، ارتباط رهبر را با مردم در سایه ارتباط با خداوند تعریف می‌کند، بیان کرد: بُعد سوم از شخصیت امام راحل، رفتار توحیدی ایشان است که نتیجه ارتباط بین ابعاد معرفت و عاطفه توحیدی است، رفتار توحیدی نوع شخصیت رهبری را می‌سازد و رفتاری است که با مردم و افراد مختلف خواهد داشت.

شفیعی تصریح کرد: امام خمینی خود را در هر سه بُعد معرفت توحیدی، عاطفه توحیدی و رفتار توحیدی به مرز معصومیت رسانده بود. الگوی‌های مورد نظر امام(ره) انبیاء الهی و ائمه اطهار(ع) بودند، بنابراین از آنجایی که معصومین(ع) در عالی‌ترین مقام قرار دارند، الگو قرار دادن آن‌ها نیز به این معناست که شخص پیرو نیز سعی دارد در عالی‌ترین مقامات اعمال خویش را انجام دهد.

وی بیان کرد: آنچه که حضرت امام(ره) در پارادایم انقلاب اسلامی ایجاد کرده است و خودش نیز از عاملان ابعاد توحیدی است، بستری شد که افرادی مثل رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، سردار شهید سلیمانی، شیخ زکزاکی و شیخ حسن نصر الله نمو و رشد پیدا کنند و حتی در آینده هم بر اساس آن، نگاه استراتژیک و سیستمیک به بیداری جهان اسلام در سطح جهانی و بین المللی ایجاد خواهد شد و افراد و شخصیت‌های برجسته‌ای را نیز شاهد خواهیم بود.

شفیعی ضمن معرفی دیگر ویژگی‌های حضرت امام افزود: یکی از شاخصه‌های ایجاد شده در سایه نگاه توحیدی توسط حضرت امام راحل اخلاص استبه عنوان مثال تربیت شدگان مکتب امام(ره) شهید آیت‌الله رئیسی است که اخلاص در اعمال او متبلور بود.

وی ادامه داد: امام خمینی ‌فرمودند: همه چیز باید در بحث خداگرایی و در راستای انگیزه الهی حرکت کند و انجام شود. طبق آیه ۴۶ سوره مبارکه سبأ که می‌فرماید: «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی؛ همانا من موعظه می‌کنم شما را که در راه خدا به صورت فردی و گروهی قیام کنید.» از این آیه مبارکه دریافت می‌شود که همه کارهای ما باید برای رضای خدا انجام شود، این معنای واقعی اخلاص است.

شفیعی اظهار کرد: این اخلاص که در بستر وجودی حضرت امام وجود دارد، حرکتشان در مسیر انقلاب اسلامی با اتکاء به خداوند متعال بوده است. افرادی مانند شهید سلیمانی که تا قبل از شهادتش بسیاری از مردم او را نمی‌شناختند تا اینکه شهید شد و اینجا بود که بسیاری از مردم سردار سلیمانی را شناختند و این مصداق بارز اخلاص است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان یادآور شد: با تمسک به ابعاد شخصیتی امام و توجه به بستر فراهم شده توسط ایشان ما هم می‌توانیم همچون سردار سلیمانی یا رئیس جمهور شهیدمان باشیم و راه آن‌ها را زنده نگه داریم.

کد تحریریه : ۹۶۳

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه امام خمینی رحمه الله شهید جمهور دکتر عباس شفیعی

آخرین ویرایش۱۵ خرداد ۱۴۰۳

نظر شما :