بازدید نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

۰۸ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۴ کد : ۳۸۴۶۴ اخبار
تعداد بازدید:۷۲
محمدمنان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی امروز ۸ شهریورماه از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بازدید کرد.
بازدید نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه محمدمنان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی امروز 8 شهریورماه از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بازدید کرد.

در این بازدید دکتر محمدباقر سعیدی روشن ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن عرض خیرمقدم به نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارشی از پژوهشگاه بیان کرد: فلسفه وجودی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از ابتدا تحول علوم انسانی بود و اصلی‌ترین مسئله نیز رفع دغدغه امام(ره) و شخصیت‌های انقلابی مبنی بر پیوندهای فرهنگی و مبانی ارزشی که علوم انسانی غربی با داخل کشور داشته بوده است. نگرانی امام(ره) این بود که اقتصاد، جامعه شناسی و علوم تربیتی که بر حسب نظر غرب و با الگوگیری از غرب آمده آیا هدف‌های ما را تامین می‌کند یا اینکه به جامعه ما آسب می‌رساند، لذا دفتر همکاری حوزه و دانشگاه تاسیس شد و اقدامات خوبی نیز صورت گرفت و حاصل این تلا‌ش‌ها این شده که افراد به علوم انسانی اسلامی نزدیک شوند، اعضای هیئت علمی پژوهشگاه نیز افرادی هستند که هم علوم جدید و هم علوم اسلامی را می‌دانند.

وی گفت: در سه پژوهشکده اعضای هیئت علمی در گروه‌های مختلف پژوهشی مشغول به فعالیت هستند و در هر گروه کارهای بسیار خوب و برجسته‌ای انجام می‌شود، اما متاسفانه تعداد محققین ما به نسبت حجم کار و دامنه نیاز محدود است. در مجموع پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با توجه به امکانات با کمترین هزینه‌ها و پرهیزهای فراوان، 800 اثر فاخر را پژوهش و چاپ کرده که 300 اثر در حوزه و دانشگاه تدریس می‌شود، بسیاری از این آثار نیز در جشنواره‌ها و ارزیابی‌ها برگزیده شده و 120 عنوان هم به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: در حوزه آموزش نیز پژوهشگاه حوزه و دانشگاه فعالیت‌هایی را داشته و امروز در حدود 60 دانشجو داریم و بیش از 100 دانشجو نیز فارغ التحصیل شدند که این دانشجویان در مقطع دکتری و ارشد در مجموعه تحصیل می‌کنند، همچنین با مکاتباتی که داشتیم مجوز جذب دانشجوی خارجی را کسب کردیم، هدف اصلی نیز تربیت نیرویی است که با زبان ما در سایر کشورها و مناطق جهان حضور باشد.

دکتر محمدمنان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: مأموریت پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در حوزه علوم اسلامی و تربیت نیرو آن گونه که باید منتج به نتیجه نشده است و باید دانشجویان ما با مبانی اسلامی تربیت شوند زیرا مدیران کشور از این دانشجویان انتخاب خواهند شد، تالیفات و پژوهشات بسیار خوب است اما اگر اثربخش نباشد و منتج به مسئولیت اجتماعی نشود بهره‌وری پایین آمده و این آثار در متن جامعه جاری و ساری نخواهد شد.

وی گفت: یک راه این است که در مراکز علمی اسلامی مانند پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در حوزه تربیت نیرو و کادرسازی بیشتر فعالیت شود، نیروهای حاضر در این مجموعه‌های نیروهای کیفی هستند و دوم اینکه مجموعه علمی کشور به شدت به بودجه دولتی وابسته هستند که این یک آسیب است و به ویژه در دانشگاهه‌ای نسل سه و چهار و پژوهشگاه‌ها گریزی جز درآمدزایی وجود ندارد، در اروپا دانشگاهها 30 تا 40 درصد بودجه از طریق قراردادها تامین می شود، لذا این مسئله منجر به قدرت اقدام و تاثیرگذاری بیشتر در کشور خواهد شد.
 

کد تحریریه : ۹۶۳

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نماینده مجلس شورای اسلامی محمدمنان رئیسی بازدید

آخرین ویرایش۰۸ شهریور ۱۴۰۳

نظر شما :