عضو هئیت علمی گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

پژوهش های تقاضا محوری مورد توجه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است

۱۸ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۱ کد : ۳۷۵۷۵ اخبار
تعداد بازدید:۷۶۸
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: حضور پژوهشگاه در عرصه پژوهش های تقاضا محوری به صورت فعال و در قالب برنامه های مصوب در حال پیگیری است.
پژوهش های تقاضا محوری مورد توجه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است

عبدالله توکلی در گفتگو با خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: یکی از دغدغه های پژوهشگاه توجه به نیازهای دستگاه ها و سازمان های مختلف است که دستگاه های حاکمیتی، سازمان ها، حوزه های دانشگاهی و مجموعه های علمی را شامل می شود.

وی عنوان کرد: این امر در قالب برنامه پنج ساله و برنامه های سنواتی سامان یافته است و مشخص شده که چه سهمی از پژوهش های پژوهشگاه باید به رفع نیازهای جامعه معطوف شود.
عضوهیات علمی گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: یک سطح از نیازها که مورد توجه قرار گرفت معطوف به تهیه و تدوین منابع و متون درسی دانشگاه ها و حوزه بود.
عضو شورای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش برای اینکه منابع و متون در حوزه های مورد تقاضای مراکز باشد، افزود: منابع در حوزه و دانشگاه ها معطوف به آنچه در برنامه های درسی به تصویب رسیده است، می باشد.

وی ادامه داد: برنامه های درسی مصوب شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و برای مراکز حوزوی مانند مرکز مدیریت حوزه علمیه و حوزه های علمیه خواهران و جامعه المصطفی(ص) تعداد قابل توجهی از متون تهیه شد.
توکلی بیان کرد: در بخش دوم پژوهش هایی که سازمان های خاص به صورت عمومی اعلام می کردند و یا به صورت خاص به اعلام پژوهشگاه یا اعضای هیات علمی پژوهشگاه که در این مراکز فعال بودند، می رسید تا نیازهای خاص را بر طرف کنند که در این حوزه از دستگاه های حاکمیتی از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام و غیره که نیازهایی را مساله شناسی کرده و به نتیجه رسانده بودند، استفاده شد.
وی گفت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه مدیریت، اقتصاد، حقوق، مبارزه با فساد و تامین اجتماعی پروژه هایی به صورت مشترک وجود داشته است.
عضو کارگروه مدیریت شورای تحول ابراز کرد: در بخش دوم که سازمان ها متقاضی بودند، بخشی به سمت کتاب و بخش نظری و بخشی برای حل مسائل سازمان ها بود و بخشی نیز به منابع درسی و متون اختصاص یافت.
معاون سابق پژوهش، آموزش و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: حضور پژوهشگاه در عرصه پژوهش های تقاضا محوری به صورت فعال و در قالب برنامه های مصوب در دست پیگیری است، افزون تر انجام این قبیل پروژه ها در شرکت های وابسته از جمله شرکت های دانش بنیان و رشد اقدامات خوبی از جمله در استان هرمزگان و محله امین آباد قم در دست اقدام است.
وی عنوان کرد: برخی از پروژه های بنیادین و اساسی پژوهشگاه با دستگاه ها و سازمان های دیگر می باشد که رایزنی برای اجرای پروژه و یا انتشار محصول خروجی از آن با مشارکت دیگران انجام می گیرد.
توکلی با اشاره به انجام شش پروژه سفارش محور توسط ایشان افزود: تدوین کتاب اصول و مبانی مدیریت در سال 83 به سفارش پژوهشکده تحقیقات اسلامی، ۲ پروژه برای کمیسیون مطالعات اسلامی مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی با عنوان ویژگی های نظام اداری مطلوب از نگاه اسلام در سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ و دومین پروژه ای بود در خصوص شاخص های ملی سنجش فساد اداری برای برنامه پنجم مبتنی بر دیدگاه های اسلامی در سال های ۸۹ و ۹۰ انجام گرفت.

وی گفت: پروژه کاربردی برای پژوهشکده سازمان حج و زیارت که طی آن چهار آیین نامه اجرایی برای آن مرکز تدوین شد.
عضو شورای تحول پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: پنجمین پروژه برای پژوهشگاه امام صادق(ع) تحت عنوان ویژگی های سازمان مطلوب از دیدگاه اسلام انجام گرفت.
وی گفت: پروژه دیگر برای سازمان بازرسی استان قم در راستای مبارزه با فساد اداری تحت عنوان شناسایی عوامل موثر بر سلامت اداری دستگاه های اجرایی استان قم و راه های تامین آن اوایل سال جاری به نتیجه رسید.
عضو کارگروه مدیریت شورای بررسی متون اضافه کرد: ۲ طرح نامه برای برخی از دستگاه ها اخیرا آماده شده که یک مورد به تصویب رسیده و به زودی اجرایی می شود.

کد تحریریه : ۱۱۱

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پروژه های سفارش محور پژوهش عبدالله توکلی حوزه علمیه دانشگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام

آخرین ویرایش۱۸ آبان ۱۴۰۰

نظر شما :