گزارش وبینار بین‌المللی رابطه نهاد علم و نهاد دین، تجارب جهانی + صوت

تعداد بازدید:۱۴۱۵
سرپرست گروه همکاری های حوزه و دانشگاه گزارشی از وبینار بین‌المللی رابطه نهاد علم و نهاد دین، تجارب جهانی که ۲۷ آذرماه به مناسبت روز وحدت خوزه و دانشگاه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد ارائه کرد.
گزارش وبینار بین‌المللی رابطه نهاد علم و نهاد دین، تجارب جهانی  + صوت

به گزارش خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ملایی دبیر علمی وبینار بین‌المللی رابطه نهاد علم و نهاد دین، تجارب جهانی در حاشیه برگزاری این همایش اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست بین المللی این بود که تجاربی که در ایران معاصر در زمینه پیوند حوزه و دانشگاه و پیوند نهاد علم و دین صورت گرفته، مورد بررسی و بازخوانی انتقادی قرار گیرد.
وی گفت: همچنین برای ارتقای رابطه حوزه و دانشگاه و همکاری این دو نهاد سعی شد تا از تجارب روابط و همکاری های نهاد علم و دین در جهان عرب مسلمان و همچنین تجارب نهاد کلیسا و دانشگاه های اروپایی استفاده شود.
وی گفت: رابطه نهاد علم و نهاد دین یکی از مسائل اساسی انقلاب اسلامی بوده و هست و ما معتقدیم که رابطه عقلانی و همدلانه این دو نهاد به حل مسائل جوامع بشری کمک می‌کند.
وی ادامه داد: ما در ایران برای شکل‌گیری این رابطه تلاش کرده‌ایم و بسترها و نهادهایی خلق کرده‎ایم که به برقراری این رابطه کمک می‌کنند و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یکی از این نهادها است.
وی گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه طبق سنوات گذشته در ۲۷ آذر سالروز وحدت حوزه و دانشگاه از صاحب نظران این مساله، دعوت کرده است که دیدگاه های خود را در این زمینه مطرح کنند و امسال چهارمین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه در این زمینه است، که به صورت مجازی برگزار شد.
در این گزارش آمده است، در این نشست از دو صاحب نظر بین المللی دعوت شد که به سخنرانی پرداختند.
پروفسور جان میلبانک استاد الهیات از دانشگاه ناتینگهام انگلستان که روابط تجارب کلیسا با دانشگاه های اروپایی را روایت کردند. در این زمینه میلبانک تصریح کرد که حاکمیت مطلق دانشگاه های مدرن فضا را برای حضور کلیسا به مثابه نهاد دین محدود کرده است و عملاً نهاد دین به حاشیه رانده شده است، و نهاد علم دیگر به مساله حقیقت و ارزش های مشترک بین انسان نمی اندیشید و بر تکثر تاکید دارد.
و پروفسور ساری حنفی استاد دانشگاه بیروت و رئیس انجمن جامعه شناسی بین المللی که در زمینه تجارب نهاد علم و نهاد دین در جهان عرب مسلمان به ایراد سخن پرداخت. ایده مرکزی و مورد تاکید ساری حنفی برای پیوند نهاد علم و نهاد دین، وجود حوزه عمومی آزاد بین این دو نهاد است، حوزه عمومی ای که هر گونه استدلالی، چه استدلال علمی و چه استدلال فقهی، آزادانه در آن قابل طرح باشد و استدلال برتر که موارد توافق حوزه عمومی قرار می گیرد، ملاک عمل قرار گیرد.   
در این همایش علیرضا شجاعی دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به دوگانه دین و مدرنیته در جهان امروز تصریح کرد: دوگانه دین و مدرنیته مهم‌تر از دوگانه‌ حوزه و دانشگاه و یا دوگانه علم و دین است و موضوعیت دارد و برخاسته از مجموعه تحولاتی است که در دهه‌های اخیر در دین آشکار شده است. ایشان همگان را به تامل در خودِ مساله و مفاهیم مساله همکاری حوزه و دانشگاه فراخواند و در شرایط کنونی تصویر درست مساله را مهمتر از پرداختن به راه حل های همکاری حوزه و دانشگاه معرفی کرد.
وی افزود: باید توجه داشته باشیم که دوگانه دین و مدرنیته را حتی نباید از دین به معنای کلی و رایج آن به کار برد زیرا هیچ‌‎کس وکیل مدافعه ادیان دیگر نیست لذا باید بحث را مصداقی و متمرکز بر یک دین مطرح کرد، برای مثال دین اسلام و مدرنیته یا دین مسیحیت و مدرنیته مورد بحث قرار بگیرد. ایشان هر گونه فهم مساله همکاری حوزه و دانشگاه و ارائه راه حل برای این مساله را وابسته به فهم روابط اسلام و مدرنیته دانست.
در ادامه همایش توکلی دانشیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: حوزه مدیریت دولتی یک حوزه بینارشته‌ای است بنابراین اگر این مطالعات رنگ و بوی رشته‌های دیگر را داشته باشند دور از انتظار نیست و برای پرداختن به این مطالعات باید مطالعات تجربی را نیز بررسی کنیم.
وی گفت: بسیاری از مطالعات مدیریت دولتی بیشتر به مثابه کالاهای لوکسی است که از سوی صاحبان قدرت و مسئولیت در کشور انجام نشده است و از جمله آن‌ها رعایت مصادیقی مانند عدالت و صداقت است.
حجت الاسلام حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه قم درباره تجارب زیسته همکاری حوزه و دانشگاه در ایران معاصر بیان کرد: تجربه اول، الزامی شدن ۱۴ واحد درس عمومی در دانشگاه‌های سراسر کشور است و تجربه دوم شکل‌گیری مدل‌های متنوع اسلامی‌سازی علوم و نظریه‌پردازی در خصوص علوم اسلامی انسانی است.

وی با بیان اینکه سومین تجربه زیست همکاری حوزه و دانشگاه در ایران، ایجاد مراکز دانشگاهی با رویکرد اسلامی از جمله دانشگاه امام صادق(ع) و ایجاد مراکر حوزوی با رویکرد علمی از جمله جامعه‌المصطفی است، افزود: چهارمین تجربه ایجاد نهادهای خاص و ویژه با ماموریت تعامل حوزه و دانشگاه از جمله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پنجمین تجربه راه‌اندازی بیش از ۲۰۰ رشته مطالعات میان‌رشته‌ای و جدید است که توسعه‌ای در قلمروی علوم اسلامی شکل داده است.
وی همچنین به بیان سایر تجارب همکاری حوزه و دانشگاه پرداخت.
حجت الاسلام حکیمیان نیز در این همایش اظهار کرد: اندیشمندان به این نتیجه رسیدند که علم تجربی محدودیت دارد و نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازها و دریافت‌های بشری باشد، نهاد سیاست توانست خود را به نهاد علم در اروپا نزدیک کند و با پذیرش دموکراسی خود را از سیطره نهاد دین قرون وسطایی جدا کند و راهکاری برای خود پیدا کند و در این وضعیت هر دو در کنار هم علیه نهاد دین به پا خواستند و این‌گونه نهاد دین تضعیف شد.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در قرن‌های اخیر اندیشمندان به این نتیجه رسیدند که باید متن دین را بازخوانی کرد تا نیازهای بشری که بواسطه قدرت و علم برطرف نشده است از سوی نهاد دین پاسخ داده شود.

کد تحریریه : ۱۱۱


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حوزه علمیه دانشگاه هفته پژوهش وبینار عرب اروپا

آخرین ویرایش۰۷ دی ۱۴۰۰

نظر شما :