پنل روانشناسی کنفرانس بین المللی نقش یافته های نوین در مناسبات دین و خانواده برگزار شد

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۹ کد : ۳۷۶۹۸ اخبار
تعداد بازدید:۹۷۳
پنل روانشناسی کنفرانس بین المللی نقش یافته های نوین در مناسبات دین و خانواده با ارایه ۱۲ مقاله برگزار شد.
پنل روانشناسی کنفرانس بین المللی نقش یافته های نوین در مناسبات دین و خانواده برگزار شد

به گزارش خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پنل روانشناسی کنفرانس بین المللی نقش یافته های نوین در مناسبات دین و خانواده عصر چهارشنبه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ برگزار شد.
محمدرضا سالاری فرد در ابتدای پنل با بیان اینکه مقالات متعددی برای دبیرخانه پژوهشگاه در حوزه روانشناسی خانواده ارسال شد، افزود: ۱۲ مقاله در این پنل ارائه می شود.
وی بیان کرد: این مقالات، بسیاری از ابعاد خانواده را پوشش می دهد که شامل ازدواج و تاثیر آن از نگاه اسلام، مناسبات ارتباطی همسران و مولفه های عاطفی و جنسی، فرزندان و ارتباط والدین با آن ها، آسیب شناسی و در نهایت درمان معنوی می شود.
مدیر پنل روانشناسی کنفرانس بین المللی نقش یافته های نوین در مناسبات دین و خانواده گفت: سه سخنران خارجی و ۹ سخنران داخلی مقالات خود را ارائه می دهند.

نخستین مقاله از سوی جان بزرگی و پسندیده و آذربایجانی با عنوان چهارچوب نظری مهر و الفت در خانواده درمان گری معنوی ارائه شد.
در این مقاله از سوی جان بزرگی اشاره شد: برخی فاکتورها نشان دهنده سلامت خانواده است، بنابرین الگوی مهر و الفت مطرح می شود که بر اساس این مقاله به این نتیجه می رسیم که اگر زن و مرد بر اساس نیازی که مبتنی بر جنسیت آن هاست، عمل کنند، می توانند به نجات خانواده کمک شایانی داشته باشند.
سه دسته نیاز اصلی از جمله نیاز کمبودی، نیاز وجودی و نیاز جنسیتی وجود دارد.
نیاز کمبودی و وجودی را ممکن است، خارج از خانواده بتوان تامین کرد اما نیاز جنسیتی را نمی توان.
اگر زن و مرد بر اساس نیاز جنسیتی حرکت کنند، نیازهای وجودی و کمبودی نمی تواند نیازهای خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. {گزارش تفصیلی ایکنا}
پسندیده نیز در خصوص این مقاله اشاره کرد: سکونت فلسفه ازدواج و مودت و رحمت مبنای رابطه میان همسران و تحقق بخش آن هدف است.
تحلیل ها نشان می دهد که محور اساسی پایداری خانواده، چیزی جز مودت و رحمت نیست و رحمت و مودت نسبت به تعاملات بین همسری جنبه ریشه ای و بنیادین دارد. {گزارش تفصیلی ایکنا}

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از نتایج بحث ما پاسخگویی به پرسش اساسی چگونگی نحوه توزیع مهر و قدرت مبنای تعامل زن و مرد است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم منطقی برای تولید و توزیع قدرت و مهر تعریف کنیم باید نقش‌های اساسی خانواده را مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: قدرت‌دهی نقش اساسی زنان به مردان و مهردهی نقش اصلی مردان به زنان خواهد بود البته این بدان معنا نیست که زنان قدرت و مردان مهر نیاز ندارند بلکه وظیفه اصلی و فرعی آن‌ها موردنظر است. {گزارش تفصیلی ایکنا}

 

خدابخش احمدی دومین مقاله این پنل را با عنوان ازدواج به موقع: رویکرد دینی برای پیشگیری از روابط پیش از ازدواج را ارائه دادظ
احمدی در این مقاله اشاره کرد: غریزه جنسی نقش بنیادینی در سلامت جسم و سلامت روان دارد.
نیازهای جنسی از سیطره نیازهای زیستی بیرون آمده و به صورت یک نیاز روانی محسوب می شود.
نیاز جنسی راه ارتباطی و راهی برای ابراز انواع هیجانات مانند صمیمیت، عشق، خشم و پرخاشگری است.
زندگی جنسی سالم عامل قوی و تعیین کننده در سلامت روانی،خانوادگی و اجتماعی می باشد.
اصلی ترین راه برای داشتن سلامت جسمی  مطابق دستورات و مضامین الهی، ازدواج است.
در سال های اخیر ازدواج دستخوش تغییرات بسیار شده است و امروزه افزایش سن ازدواج یک بحران خانوادگی اجتماعی به همراه آورده است.
در برخی جوامع که سلامت جنسی مهم و با ارزش است، ازدواج زودتر بها داده می  شود.

داریوسز کرا‌ک در چهارمین مقاله ارزش های مذهبی و تاثیر آن بر کیفیت زندگی خانوادگی در بستر روان شناسی سلامت را مورد بررسی قرار داد.
محمد صادق شجاعی استادیار جامعه المصطفی(ص) در پنجمین مقاله نقش فرزند در بهبود روابط عاطفی همسران و استحکام خانواده با تاکید بر مبانی اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.
در این مقاله اشاره شد: خانواده نهاد نهم و اساسی می باشد و یکی از مهم ترین کارکردهای آن فرزند آوری و تداوم نسل است اما در دهه های اخیر دچار تغییرات زیادی شده و مهم ترین تغییر آن در خصوص فرزند آوری است.
شواهد نشان می دهد در سطح بین المللی از تعداد فرزندان کاسته می شود، به مرور زمان و با تاثیر از انقلاب صنعتی، تعداد فرزندان به دو فرزند کاهش یافته و برخی تمایل دارند که بدون فرزند زندگی کنند.
بی علاقگی به فرزندآوری نشان دهنده تغییر مفهوم خانواده و دیگر ارزش های مرتبط با فرزند آوری است که فرهنگ غربی و آموزش فمینیستی در آن نقش داشته است.
در ایران با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی و تبلیغات در کاهش فرزند تمایل به کاهش فرزند وجود داشته است.
آمار ها نشان می دهد که نرخ زاد و ولد به مرور کاهش یافته است و مردان بیش تر به تک فرزندی علاقه نشان داده اند.

مجتبی حافظی در ششمین مقاله این پنل مولفه های سلامت معنوی در روابط زوجین بر اساس متون اسلامی و اعتباریابی آن را مورد بررسی قرار داد.
در این مقاله اشاره شد: روابط عاطفی به معنای احساس و روابط عاطفی نشان دادن در رابطه با همسر مانند خوش خلقی، رفع نیازها، هدیه و تشکر زیاد به دلیل باورهای توحیدی می باشد.

حجت الاسلام علی احمد پناهی در هفتمین مقاله این پنل عناصر مهم و اساسی مصونیت بخشی به خانواده از چشم انداز دین و دانش روانشناسی را مورد بررسی قرار داد.
در این مقاله اشاره شد: صمیمیت و همدلی از مولفه هایی است که در ایجاد امید به زندگی و سلامت روانی در خانواده و روابط زناشویی نقش سازنده ای دارند.
پژوهش ها نشان می دهد که افزایش صمیمیت و همدلی در تعامل خانوادگی از عوامل سازگاری بیشتر، رضایتمندی خانوادگی و کارآیی مضاعف خانواده است.

حجت الاسلام علی بیات در هشتمین مقاله این پنل به بررسی الگوی روابط عاطفی_جنسی همسران مبتنی بر آیات و روایات پرداخت.
در این مقاله اشاره شد: روابط جنسی مثبت موجب رضایت از زندگی، رضایت زناشویی، تعهد، صمیمیت و شادی و روابط جنسی منفی موجب بیماری های جسمی و روانی، تعارضات، خیانت و طلاق می شود.

پروفسور گئورگ هولدن در نهمین مقاله این پنل به بررسی تاثیر دین بر رفتار والدین و روابط خانواده پرداخت.

پروفسور دیوید دولاهیته در دهمین مقاله به بررسی نقاط قوت رابطه ای در خانواده های مذهبی آمریکایی پرداخت.
در این مقاله اشاره شد: در این مقاله در خصوص نماز سخن گفته شده و تجربه مثبت افرادی که در این زمینه سخن گفتند و تاثیر خوبی که بر روی روابط خانوادگی آن ها داشته است.
میان گروه های مختلف دیواری است که مانع همدلی می شود که از خود شروع میشود و تا به دیگری میرسد که ابتدا آن ها را نمی شناسیم  بعد کمی آگاهی پیدا میکنیم، بعد در مورد آن ها می خوانیم، بعد آن ها را به طور کامل میشناسیم و بعد به یک حس مثبت نسبت به آن ها می رسیم.
این تحقیق در قالب دو کتاب آکادمیک و بیش از ۱۰۰ فصل علمی منتشر شده است.

دکتر محمد زارعی توپخانه در نهمین مقاله ارائه شده در این پنل با عنوان طراحی و ساخت مقیاس زمینه یابی پیمان شکنی زناشویی بر اساس اندیشه اسلامی اشاره کرد: یکی از عوامل مهم در شکل گیری تعارضات زناشویی و طلاق، پیمان شکنی زناشویی و عهد شکنی زوجین است.
پژوهش ها نشان می دهد که پیمان شکنی زناشویی، آثار مخرب جسمانی، روانی، خانوادگی و اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد.

کد تحریریه : ۱۱۱

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مقاله روان‌شناسی کنفرانس بین المللی یافته های نوین مناسبات دین و خانواده

آخرین ویرایش۱۹ اسفند ۱۴۰۰

نظر شما :