پنل فقه و حقوق کنفرانس بین المللی نقش یافته های نوین در مناسبات دین و خانواده برگزار شد
به گزارش خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پنل فقه و حقوق کنفرانس بین المللی نقش یافته های نوین در مناسبات دین و خانواده عصر پنجشنبه ساعت ۱۴ الی ۱۸ برگزار شد.
غلامرضا پیوندی در نخستین مقاله این پنل با عنوان اصل حفظ اسرار در اخلاق حرفهای مراکز مشاوره دادگاههای خانواده اشاره کرد: مراکز مشاوره دادگاه های خانواده مدتی است در کشور ما فعال شده است که یکی از مسائل مهم در حوزه مراکز مشاوره اصل رازداری و حفظ اسرار مراجعین است.
در مراجعات مسائلی مطرح می شود که به لحاظ فقهی، حقوقی و اخلاقی حفظ اسرار واجب است و افشای سر جرم انگاری و تخلف انگاری می باشد.
دلفیناسرانو روآنو در دومین مقاله این پنل با عنوان تفسیر قرآنی اندلسی از فرزندآوری و مادری اشاره کرد: در خصوص ماکسیمم دوران بارداری نظرات مختلف مطرح می شود که برخی آن را ۶ ماه، برخی ۹ ماه و گروهی تا ۴ سال نیز می دانند.
همچنین در تحقیق توضیح داده شده که آیا خونریزی همراه با بارداری امکان دارد که ابوحنیفه نظر خود را اعلام کرده است.
مهدی سجادی امین در سومین مقاله این پنل به عنوان تطبیق قاعده نفی عسر و حرج بر مسئله قوامیت شوهر بر زن پرداخت.
حمیدرضا محمدی در چهارمین مقاله این پنل با عنوان بایسته های فقهی حمایت از حقوق خانواده در تشهیر متهمان از رسانه اشاره کرد: تشریح متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی انجام می گیرد که شامل انتشار تصویر و غیره می شود و دیگری متهم متواری است و دلایل کافی برای توجه اتهام وجود دارد و طریق دیگری برای دسترسی به او موجود نیست که با رسانه ای کردن او را دستگیر می کنند، از طرفی برخی متهمان دستگیر شده به اتهام چند فقره جرم اقرار کردند و تصویر متهم را منتشر می کنند تا افرادی که متضرر شدند وی را شناسایی کنند.
در شورای نگهبان مطرح شد که رسانه ای کردن موجب رفتن آبروی افراد می شود چون اولا در مقام اتهام هستند و بعد اگر اتهام وارد شده اثبات نشود چگونه اعاده حیثیت شود.
محمدرضا ورعی در پنجمین مقاله این پنل با عنوان واکاوی اصل معاشرت به معروف؛ ماهیّت و الزامات اشاره کرد: علیرضا:
تعامل بر مدار اخلاق و نیکورفتاری در خانواده میان زوجین از اموری است که همواره در قرآن، روایات ائمه معصومین(ع) و حقوق موضوعه نسبت به لزوم رعایت و تکلیف بودن آن، کیفیت بودن آن و همچنین شیوه های اجرایی آن سخن به میان آمده است.
معاشرت به معروف با همسران در آیه 19 سوره نسا، تنها اجمالا مبین دلالت بر وجوب خوش رفتاری و تعمل با همسران به نحو معروف و حسن است و به خصوصیات خاص و یا مصداقی معین ارتباط پیدا نمی کند، بلکه جامع بوده و لزوم رفتار نیکو از همه جهات و خصوصیات و در تمامی زمان ها، مکان ها، حالات و در همه امور و مصادیق را در بر می گیرد.
حکم به وجوب خوش رفتای با همسران یک حکم تاسیسی نیست، بلکه ارشاد به حکم فطری عقل می باشد.
معروف در این آیه، انصاف و عدالت و هر امری است که مردم در جامعه خود، آن را شناخته و انکارش نکنند و بدان جاهل نباشند.
بر این اساس، در دیدی وسیع تر منظور از معاشرت به معروف که نزد مسلمانان در زمان نزول آیه، متعارف و شناخته شده بوده، آن است که چون هر فردی از جامعه جز مقوم جامعه بوده و در تشکیل آن دخیل است، در نتیجه تاثیرش در به دست آمدن غرض تعاون و همکاری عمومی به میزان تاثیر سایر افراد می باشد. این همان حریت اجتماعی و آزادی زنان و مردان می باشد.
فرج الله هدایت نیا استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ششمین مقاله از پنل فقه و حقوق با عنوان مبانی و معیارهای مصلحتسنجی در مهندسی حقوقی خانواده اشاره کرد: در بحث خاستگاه خانواده، مبنای دولت و نقش خانواده اهمیت دارد.
در خاستگاه خانواده بررسی می شود که چرا خانواده شکل میگیرد، در مبنا می گوییم چرا قواعد الزام آور بر روابط زوجین و والدین و پدر و مادر دلالت می کند و نقش دولت در الزام نیز وجود دارد.
در این مقاله به خاستگاه خانواده پرداخته شد.
پرفسور بائودین دوپرت در هفتمین مقاله این پنل با عنوان حقوق قوانین موضوعه خانواده در جامعه اسلامی اشاره کرد: کتاب حقوق موضوعه در جهان اسلام توسط بنده نگاشته شده که دانشگاه کمبریج چاپ کرده است.
کشورهای اروپایی دچار پیشرفت شدند و این امر سبب ورود آن ها به کشورهای شد و علم خود را بر کشورهای دیگر وارد کردند، ازجمله قوانین خود را وارد کردند.
فراید شرق شناسی نیز شکل گرفت که این مطالعات، فرهنگ های بومی این مناطق را مورد بررسی قرار می دادند که یکی از مباحث این بود که قانون چیست که برخی از فقها از ادبیات اسلامی حمایت می کردند و برخی توجه ویژه به عرف های عام داشتند.
نظر شما :