مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه :

طرح ملی جریان شناسی روش های تفسیری در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود

۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۰۱:۳۸ کد : ۳۷۷۸۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۰۳
مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اجرای طرح ملی جریان شناسی روش های تفسیری افزود: هشت جریان تفسیری به عنوان طرح ملی معرفی شده اند.
طرح ملی جریان شناسی روش های تفسیری در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود

سید محمود طیب حسینی در گفتگو با خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گروه قرآن پژوهی دارای چهار عضو است، افزود: نزدیک به ۸۰ اثر تاکنون در این گروه تولید شده است.

وی در خصوص ویژگی های این آثار تصریح کرد: اغلب آثار گروه قرآن پژوهی متن یا منبع آموزشی هستند بنابرین در مقایسه با سایر مراکز پژوهشی بیشترین تاثیر گذاری را در حوزه آموزش دارند.

مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اجرای طرح ملی جریان شناسی روش های تفسیری افزود: هشت جریان تفسیری به عنوان طرح ملی معرفی و ۲ عنوان کتاب آسیب شناسی جریان تفسیری منتشر شده است که در آن ۱۶ جریان تفسیری آسیب شناسی شده اند.

وی بیان کرد: در طرحی ملی مقرر شد که ۱۶ جریان تفسیری که آسیب شناسی شده اند، معرفی و هر کدام در یک کتاب مستقل عنوان شوند که به دلیل محدودیت بودجه تنها هشت عنوان در قالب هشت کتاب به صورت مجزا معرفی شده اند.

طیب حسینی گفت: گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه با نگارش بیش از ۱۰ اثر در زمینه جریان شناسی که شامل ۲ جلد آسیب شناسی و هشت جلد جریان شناسی می باشد، نسبت به سایر مراکز دارای اقدامات کم نظیری است.

وی عنوان کرد: این گروه در سال ۱۳۹۶ با انعقاد تفاهم نامه ای با وزارت علوم ۲۰ عنوان کتاب از مقطع کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث را تالیف کرد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از آثار گروه قرآن پژوهی در سراسر کشور شاخص هستند، افزود: این آثار در حوزه روش شناسی تفسیر و قواعد تفسیر، زبان قرآن و معناشناسی و شرح کلمات قرآن و تفسیر تطبیقی در کشور بی نظیرند.

دانشیار گروه قرآن پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تحلیل بر روی روایات تفسیری اهل بیت(س) در پژوهشگاه جایگاه ویژه ای دارد، تصریح کرد: پژوهشگاه در زمینه واژگان قرآن و روایات تفسیری اهل بیت(س) ۲ طرح در دست انجام دارد، همچنین در زمینه معناشناسی قرآن، جریان ها و روش ها اثری آماده انتشار است.

وی با بیان اینکه بحث مکاتب تفسیری مورد توجه پژوهشگاه است، افزود: تاکنون ۲ جلد از کتاب مکاتب تفسیری منتشر شده و یک جلد نیز در حال انتشار، یک جلد در حال نگارش و جلد پنجم نیز بزودی فعالیت برای نگارش آن آغاز می شود.

طیب حسینی بیان کرد: به منظور اجرای طرح های میان رشته ای در حوزه قرآن و علوم انسانی، طرح استقامت اجتماعی در قرآن در دست اقدام است که بدین منظور طرحی با عنوان روانشناسی خانواده در قرآن مراحل اولیه خود را طی می کند.

وی گفت: اجرای طرح های میان رشته ای گاهی توسط دو متخصص از دو رشته متفاوت در حال انجام است و یا اینکه یک متخصص از یک رشته و یک ناظر از رشته دیگر به انجام اقدامات لازم می پردازند.

کد تحریریه : ۱۱۱

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گروه قرآن پژوهی روانشناسی خانواده روایات تفسیری علوم قرآنی دکتر سیدمحمود طیب حسینی

آخرین ویرایش۱۵ تیر ۱۴۰۱

نظر شما :