در دیدار هیئت رئیسه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد:

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با آغوش باز مجموعه‌های علوم انسانی کشور را همکار و همیار خود می‌داند.

۰۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۵ کد : ۳۷۸۰۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۶۱
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با آغوش باز مجموعه‌های علوم انسانی کشور از جمله دانشگاه علامه طباطبایی را همکار و همیار خود می‌داند و باید به یکدیگر کمک و سال‌ها تلاش کنیم تا اسلامی کردن علوم انسانی به سرانجام برسد. دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان پیش قراول علوم انسانی در کشور باید حرف‌هایش را در این حوزه بزند.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با آغوش باز مجموعه‌های علوم انسانی کشور را همکار و همیار خود می‌داند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دیروز سه‌شنبه 4 مرداد ماه 1401، رئیس و معاونین و مدیران «دانشگاه علامه طبابایی» از «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» بازدید و در گفت‌وگو با رئیس و معاونین این پژوهشگاه، زمینه همکاری‌های علمی بین «دانشگاه علامه طباطبایی» و «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» به عنوان دو مرجع مهم در حوزه آموزش و پژوهش علوم انسانی کشور بررسی و نیز از نمایشگاه آثار منتشر شده و ترجمه شده توسط ناشرین بین‌المللی بازدید شد.
در این بازدید دکتر علی‌محمد حکیمیان ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن بیان خیر مقدم به هیئت حاضر از دانشگاه علامه طباطبایی به تشریح فعالیت‌های پژوهشگاه پرداخت و گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با آغوش باز مجموعه‌های علوم انسانی کشور را همکار و همیار خود می‌داند.
وی با اشاره به پژوهشکده همکاری حوزه و دانشگاه مستقر در تهران، گفت: این پژوهشکده در حال جذب هیئت علمی است و از دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه علامه طباطبایی، شهید بهشتی و تهران افراد شاخصی را در شورای علمی گروه‌ها داریم و از نظرات آن‌ها استفاده می‌کنیم.
دکتر حکیمیان افزود: رویکرد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال‌های اخیر تغییر کرده و به سفارش مقام معظم رهبری سه رویکرد «بین‌المللی کردن برای حرکت در مرز دانش»، «کاربردی کردن علوم انسانی» و «مشارکت جویی و مشارکت پذیری» را در دستور کار دارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات و معضلات مدیریتی امروز به دلیل بی‌توجهی به نخبگان دانشگاهی است، گفت: ما نسبت به گذشته به ویژه قبل از انقلاب پیشرفت‌های خوبی در زمینه اسلامی کردن علوم انسانی داشته‌ایم ولی باید به یکدیگر کمک و سال‌ها تلاش کنیم تا اسلامی کردن علوم انسانی به سرانجام برسد. باید بتوانیم در این زمینه آزادانه و بدون محکوم کردن یکدیگر با هم صحبت کنیم تا علم شکل بگیرد. از سوی دیگر به خاطر کوتاهی جامعه دانشگاهی، مداحی‌گری جامعه را در دست گرفته است و ما باید تلاش کنیم فروماندگی و فضای امنیتی از جامعه علمی حذف شود. جامعه دانشگاهی و حوزوی از جامعه عقب افتاده است. برخی نهادهای بالادستی باید فضا را باز کنند تا جامعه دانشگاهی و حوزوی بتوانند کارهایشان را انجام دهند. دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان پیش قراول علوم انسانی در کشور باید حرف‌هایش را در این حوزه بزند.
در ادامه دکتر مجید کافی معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دبیر دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی در رابطه با این جشنواره بیان کرد: اولین دوره این جشنواره امسال برگزار می‌شود و در حال حاضر در حال دریافت آثار هستیم، ما به دنبال همکاری مراکز علمی با این رویکرد برای مشارکت هستیم و از همکاری دانشگاه علامه طباطبایی در مشارکت و ارزیابی آثار استقبال می‌کنیم تا انشاالله در این رویداد بسیار مهم که برای اولین بار است در تاریخ علمی کشور اتفاق میفتد مشارکت داشته باشید.
وی گفت: در راستای همکاری علمی حوزه و دانشگاه حرکتی شروع شده که از بزرگان این حوزه تجلیل به عمل می‌آید و اولین رویداد در رابطه با بررسی اندیشه‌ها و فعالیت‌های دکتر احمد احمدی بود، دومین رویداد هم در آینده در بزرگداشت آیت‌الله اعرافی به عنوان فردی که در بحث همکاری حوزه و دانشگاه فعال بودند برگزار خواهد شد و از همین جا از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی که آثار ایشان را می‌توانند گزارش دهند و یا نقد کنند جهت حضور در این رویداد دعوت می‌کنیم.
دکتر کافی افزود: هم‌چنین به مناسبت روز همکاری حوزه و دانشگاه وبینار بین‌المللی تحت عنوان «ظرفیت‌شناسی حوزه و دانشگاه درحل مسائل اجتماعی» برگزار خواهد شد که دانشگاه علامه طباطبایی می‌تواند در این برنامه ورود پیدا کرده و باهم همکاری کنیم.
در ادامه دکتر مسعود آذربایجانی عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه بیان کرد: در این جلسه سه نکته قابل طرح است، نکته اول این است که با توجه به اینکه دانشگاه علامه طباطبایی بزرگترین دانشگاه علوم انسانی در کشور محسوب می‌شود، می‌تواند نقاط قوتش به نقاط قوت پژوهشگاه پیوند بخورد و یک هم‌افزایی جدی را به وجود بیاورد. محور دوم پیشنهاد در رابطه با کتب درسی است، باتوجه به رسالت پژوهشگاه در تدوین و ارائه کتب درسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی که تاکنون نیز در حدود 150 اثر ارائه شده، دانشگاه علامه طباطبایی می‌تواند مساعدت ویژه برای در مدار تدریس قرار گرفتن بیش‌تر این کتاب‌ها داشته باشد. محور سوم پیشنهادی  هم برای همکاری در بخش کاربردی و کاربست علوم انسانی شامل بخش شرکت‌های دانش بنیان و رشد، آزمایشگاه علوم‌ شناختی و علوم معنوی است.
در ادامه این دیدار دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این پژوهشگاه به خوبی فرآیندهای پژوهشی و ماموریت‌های اسلامی سازی علوم انسانی را پیاده سازی کرده است، گفت: مدیریت جدید دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری گروه‌های آموزشی یک برنامه راهبردی را تدوین کرده که هسته اصلی این برنامه، تحول در علوم انسانی است. تحول در علوم انسانی هم شدنی است و هم ملزومات آن فراهم شده است. 
وی با اشاره به اینکه علم دستوری نیست ولی سیاست پذیر است، افزود: موضوع تحول در علوم انسانی از گذشته در کشورهای مختلف شروع شده است. ایجاد علوم انسانی بومی یک نهضت جهانی است. کشورهایی مانند هند، مکزیک، کره و ژاپن معتقدند علوم انسانی چون خاستگاه اجتماعی دارد باید متناسب با شرایط بومی کشور تبیین و متحول شود. 
دکتر معتمدی ادامه داد: علوم انسانی امروزی دانشگاه‌های ما نه بومی است و نه مبانی معرفتی مناسبی دارد. تحول به معنای ایستادگی در برابر علم نیست بلکه به غنای علم کمک می‌کند. یک بخش دشوار تحول در علوم انسانی، اسلامی سازی است ولی دانشگاه علامه طباطبائی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری نهادهای دیگر می توانند این بخش را به ثمر بنشانند. 
وی با اشاره به اینکه اگر علوم انسانی منزلت کافی ندارد به این دلیل است که اثربخشی آن هنوز در جامعه ایرانی به طور کامل رخ نداده است، بیان کرد: اسلامی‌سازی علوم انسانی به صورت یک گفتمان در دانشگاه علامه طباطبائی مطرح است و دیدگاه‌های منتقدانه هم بیان می‌شود. اعتقاد راسخ داریم اگر از ظرفیت خود استفاده کنیم و دیدگاه های مختلف مطرح شوند، اهداف این کار محقق می‌شوند، بنابراین ظرفیت‌های کشور در زمینه تحول در علوم انسانی باید در کنار هم قرار گیرند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام آمادگی برای همکاری مشترک در قالب جشنواره‌ها و همایش‎ها، خاطر نشان کرد: دانشگاه برای افزایش اثربخشی علوم انسانی، مراکز رشد ایجاد کرده است و مجوز پارک علم و فناوری نیز به زودی صادر می‌شود تا دانشجویان ما به این نتیجه برسند که دانش آن‌ها در حوزه‌های مختلف قابل تبدیل به مراکز فناورانه برای خدمت‌رسانی به جامعه است. میز دولت دانشگاه نیز برای کمک به دولت در دانشگاه علامه طباطبائی ایجاد شده است. هم‌چنین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در حال بررسی است تا به خصوص متناسب با رشته‌های علوم انسانی، پایه‌های تشویقی پیشنهاد داده شود.
در ادامه این دیدار نیز معاونان و مدیران هر دو مرکز به بیان نقطه نظرات خود در خصوص همکاری‌های علمی در بحث آموزش و پژوهش علوم انسانی کشور پرداختند و در پایان هیئت دانشگاه علامه طباطبایی از نمایشگاه آثار منتشر شده و ترجمه شده توسط ناشرین بین‌المللی بازدید کردند.

کد تحریریه : ۹۶

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همکاری حوزه و دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی علوم انسانی با رویکرد اسلامی

آخرین ویرایش۰۵ مرداد ۱۴۰۱

نظر شما :