دکتر سعیدی‌روشن:

دانشجویان در هر رشته، پایه‌های اعتقادی و باورهای توحیدی خود را تقویت کنند

۱۶ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۳۸۲۲۲ اخبار
تعداد بازدید:۷۴۵
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: دوران دانشجویی دوران سختی‌ها و شیرینی‌هاست و دانشجویان عزیز همه همت خود را برای علم و خوب فهمیدن به کار ببرند و در هر رشته، پایه‌های اعتقادی و باورهای توحیدی را تقویت کنند، به تفسیر قرآن کریم به خصوص تفسیر المیزان توجه کرده و روش‌ها و مبانی فهم تفسیر را مطالعه کنند، ما نیاز به علم اسلامی مطابق با سنت‌های علمی جاری داریم.
دانشجویان در هر رشته، پایه‌های اعتقادی و باورهای توحیدی خود را تقویت کنند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور دکتر محمدباقر سعیدی روشن رئیس، دکتر سیدرضا حسینی معاون پژوهشی و دکتر احمد عباسی‌فرد مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مدیران گروه‌های آموزشی و دانشجویان در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد. 

در این مراسم دکتر محمدباقر سعیدی‌روشن در سخنانی ضمن تبریک روز دانشجو بیان کرد: آیه «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»، تابلوی بلند اسلام و سخن فاخر قرآن کریم درباره علم است، علم و عالم در نقطه مرکزی دین قرار دارند، اساس دین بر پایه دین و عقل است، در روایت معتبر کتاب کافی این چنین نقل شده که مردم سه گروهند: عالم، متعلم و جوینده دانش و باقی عموم مردم که سرگردانند.

وی ادامه داد: در اسلام علم و به ما هو علم ارزش ندارد، بلکه علم همراه با فضیلت‌های اخلاقی است که ارزش دارد، علم در اسلام بریده از ارزش‌های اخلاقی و انسانی نیست. نقطه شروع کار عالمان اخلاص است، علم باید برای رشد و تعالی خود و بعد هم برای رشد و تعالی دیگران و تقرب به سوی خدای متعال باشد، چنین علمی هم انسان و هم جامعه را نجات می‌دهد، علم اسلامی چنین علمی بوده و بار دیگر انشاالله چنین خواهد شد.

دکتر سعیدی‌روشن بیان کرد: پس از نزج و رویش نهضت اسلام و بعثت پیامبر(ص) یک سده نگذشت که علوم شکل گرفتند و جوانه‌های علم در بسترهای گوناگون زبان شناسی، تفسیر، عرفان، ریاضی، نجوم و رشته‌های مختلف علوم دین و علوم شناخت طبیعت به وجود آمدند و مشوق همه اینها قرآن و انگیزه علم‌جوها تقرب به سوی خدا بود و در طول این چهل سال نیز بناها و زمینه‌های بسیار خوبی فراهم شده و امروز شاهد هستیم دانشجویان و استعدادهای درخشان و تکاپوی علمی در کشور در جریان است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ما برای نشر و بست و حاکمیت اسلام و ارزش‌های دینی در میان مردم راهی جز اینکه رشد و پیشرفت همه جانبه داشته باشیم، نداریم. مقدمه اول رشد عقلانی و علمی است، تمدن یا پیشرفت نسبت بسیار وثیقی با علم و عقل دارد، همان چیزی که ائمه اطهار(ع) به ما توصیه اکید کردند و در قرآن هم مکرر به آن توصیه شده است. بنابراین همه ما با امید، کوشش و تلاش مجاهدانه باید نگاه به آینده داشته باشیم و افق‌های آینده را روشن ببینیم، البته این کار نیاز به لوازمی دارد، همانگونه که عالمان واسته ما اخلاص و قصد قربت را نقطه نهایی حرکت خود می‌دیدند، انسان عاقل، دیندار و موحد همه کارهای خود را در امتداد رضای خداوند می‌بیند.

دکتر سعیدی‌روشن با بیان اینکه عامل ظاهری برای پیشرفت، تلاش ماست، اما عامل باطنی انگیزه‌های الهی ماست، گفت: انسان‌های گمنامی در عرصه‌های مختلف بودند که به ظاهر نام و نشان و آوازه و مدرکی نداشتند، اما اکسیر وجود آنها معرفت همراه با تلاش بوده، اگر ما نیز بخواهیم توفیق پیدا کنیم، باید حرکت‌های علمی ما همراه با اخلاص، توکل، توسل و متناسب با فراهم سازی لوازم باشد.

وی با اشاره به اینکه عالمان به کنترل چشم، زبان و گوش بسیار تأکید داشتند، اظهار کرد: این عالم توجه داشتند که این مجاری بیرونی را در اختیار خدا قرار دهند، توفیقات اساسی این عالمان با کنترل مجاری برونی خود بوده، ضمن اینکه تکریم بزرگان دین از دیگر ویژگی این افراد بوده است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: دوران دانشجویی دوران سختی‌ها و شیرینی‌هاست و امیدوارم شما عزیران همه همت خود را برای علم و خوب فهمیدن به کار ببرید و در هر رشته، پایه‌های اعتقادی و باورهای توحیدی را تقویت کنید، به تفسیر قرآن کریم به خصوص تفسیر المیزان توجه کنید و روش‌ها و مبانی فهم تفسیر را مطالعه کنید، ما نیاز به علم اسلامی مطابق با سنت‌های علمی جاری داریم.

دکتر سعیدی‌روشن اظهار کرد: پختگان در علم اذعان دارند که مدل‌های علم جدید نقصان‌های جدی دارد و ما را برای رساندن به مقصدهای جدید کفایت نمی‌کند و باید این موارد را ترمیم کنیم و برای بهتر شدن خود جامعه حرکت کنیم و امیدواریم خداوند یاری فرماید تا در راه رضای او و دستیابی به یک جامعه مطلوب الهی قدم برداریم.

در پایان مراسم نیز از دو دانشجوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که طبق آیین‌نامه وزارت علوم به عنوان دانشجوی برتر انتخاب شده بودند، تجلیل شد.

کد تحریریه : ۹۶۳

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روز دانشجو دکتر سعیدی روشن تعلیم و تربیت

آخرین ویرایش۱۶ آذر ۱۴۰۲

نظر شما :