«پژوهش در علوم انسانی، بسترساز رشد تولید و مهار تورم»، شعار هفته پژوهش در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۱ کد : ۳۸۲۲۷ اخبار
تعداد بازدید:۶۸۴
معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شعار امسال هفته پژوهش در پژوهشگاه «پژوهش در علوم انسانی، بسترساز رشد تولید و مهار تورم» است، گفت: انتشار بیش از ۹۰ اثر پژوهشی و ۱۷۰ مقاله علمی پژوهشی، برگزاری بیش از ۴۰ کرسی علمی ترویجی، انتشار بیش از ۲۰۰ هزار نسخه از آثار پژوهشگاه، راه‌اندازی دبیرخانه ساماندهی مشکلات حاشیه‌نشینی کلان شهرها و مرکز نوآروی و نیز ارتقا سطح فعالیت‌های بین‌المللی از جمله اقدامات یکساله پژوهشگاه است.
«پژوهش در علوم انسانی، بسترساز رشد تولید و مهار تورم»، شعار هفته پژوهش در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر سیدرضا حسینی معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگویی به مناسبت هفته پژوهش با تسلیت ایام فاطمیه و نیز گرامیداشت شهدای مقاومت مردم مظلوم فلسطین بیان کرد: هفته پژوهش فرصتی برای ارج نهادن و قدردانی از مجاهدت‌ها و تلاش‌های علمی پژوهشگران و تمام کسانی است که در امر پژوهش به شکل مستقیم یا غیرمستقیم سهیم هستند.

وی افزود: پژوهش به معنای مطالعه و بررسی برای یافتن پاسخ مستدل به مسائل علمی و حل مشکلات و چالش‌های نظری و عملی است و همانند پیمودن راه‌های نرفته ایست که توام با خطر و نااطمینانی زیاد است و برخلاف فعالیت‌های آموزشی و ترویجی که مسیر شناخته شده و هموار دارد، در امر پژوهش همواره با ابهام و پیچیدگی مواجه هستیم و این به معنای سختی کار پژوهش است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هفته پژوهش فرصتی برای عرض خسته نباشید به پژوهشگران و جهادگران عرصه علم و پژوهش و قدردانی از زحمات آنان است، گفت: شعار هفته پژوهش امسال در پژوهشگاه «پژوهش در علوم انسانی، بسترساز رشد تولید و مهار تورم» است که به دلیل هماهنگی با شعار هفته پژوهش در سطح ملی و وزرات علوم و نیز مناسبت با شعار سال مقام معظم رهبری انتخاب شده است.

 برگزاری مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

وی ادامه داد: امسال پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برنامه‌های مختلفی را برای گرامیداشت هفته پژوهش در نظر گرفته که مهم‌ترین آنها عبارت است از مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه با عنوان همایش «علم، حکمرانی و تمدن اسلامی» که صبح روز دوشنبه 27 آذرماه با سخنرانی مقامات و شخصیت‌های علمی حوزه و دانشگاه برگزار می‎شود و در پایان مراسم نیز از پژوهشگران برتر و یاوران پژوهش قدردانی خواهد شد، هم‌چنین در این مراسم از شرکت‌هایی که با پژوهشگاه همکاری دارند و همینطور همکاران و نهادهایی که به نوعی حتی به شکل غیرمستقیم امر پژوهش را یاری می‌کنند، تقدیر خواهد شد.

دکتر حسینی تصریح کرد: برنامه بعد عبارت است از نشست‌های علمی و کرسی‌های ترویجی و نیز یک کارگاه آموزشی به تعداد جمعاً ده برنامه که جدول برگزاری آنها در سایت پژوهشگاه قرار داده شده است.

وی افزود: در پایان برنامه‌های هفته پژوهش نیز نشستی تحت عنوان «اقتصاد اسلامی در مواجهه با تورم ارزی» برگزار می‌شود که اولین پیش نشست از «همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجه با مشکلات اقتصادی کشور با رویکرد رشد تولید و مهار تورم» است و اصل همایش در 15 اسفندماه با مشارکت دانشگاه قم و حمایت جمعی از مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی برگزار خواهد شد.

تشریح عملکرد یکساله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

دکتر حسینی در خصوص عملکرد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در یکسال منتهی به هفته پژوهش امسال بیان کرد: انتشار بیش از 90 عنوان اثر پژوهشی از ابتدای سال 1401 تا آذرماه امسال یکی از اقدامات این دوره بوده  که همه این عناوین دستاورد طرح‌های پژوهشی و جدید بودند و برای اولین بار منتشر شدند، به علاوه پژوهشگران پژوهشگاه در این مدت، بیش از 170 عنوان مقاله علمی پژوهشی را منتشر کردند و در حدود 300 عنوان طرح پژوهشی نیز در حال حاضر در پژوهشگاه در جریان است. 

معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: مدیریت 6 نشریه علمی پژوهشی و یک نشریه تخصصی، برگزاری بیش از 40 عنوان کرسی علمی ترویجی و چاپ و انتشار بیش از 200 هزار نسخه از مجموعه آثار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز از دیگر اقدامات پژوهشگاه در طول یک سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه برخی اقدامات نیز در گذشته جریان داشته و در این دوره شتاب بیشتر گرفته‌اند، گفت: راه‌اندازی دبیرخانه ساماندهی مشکلات اجتماعی و فرهنگی حاشیه نشینی کلان شهرها که به صورت یک مأموریت ملی به پژوهشگاه واگذار شده است یکی از این اقدامات است که نشست‌های متعددی نیز در این زمینه برگزار شده و اخیراً هم با رایزنی‌های فشرده‌ای که با وزارت علوم و وزارت کشور انجام شده، فعالیت‌های دبیرخانه شتاب بیشتری گرفته است.

دکتر حسینی ادامه داد: در این مأموریت کارهای متنوعی انجام خواهد شد که مهمترین آنها کارهای پژوهشی در راستای ارائه بسته‌های سیاستی و مدل‌های عملیاتی به نهادهای مسئول است، اما در عین حال در اجرای این مأموریت پژوهشگاه به مرکزیتی برای ساماندهی حاشیه نشینی تبدیل خواهد شد.

وی گفت: در این زمینه برگزاری همایش ملی برای این موضوع، تکمیل بانک اطلاعاتی، پیش بینی واحدهای آموزشی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، جهت دهی برخی از فعالیت‌های پژوهشی مانند رساله‌های دکتری به امر حاشیه نشینی و برگزاری نشست‌های استانی در کلانشهرها با نهادهای مسئول انجام خواهد شد.

راه‌اندازی مرکز نوآروی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: علاوه بر دبیرخانه ساماندهی مسائل حاشیه نشینی، مرکز نوآروی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در سال گذشته راه‌اندازی شده بود که امسال به شکل رسمی افتتاح و شورای سیاست گذاری و کمیته اجرایی آن نیز تشکیل شد.

وی با بیان اینکه این مرکز نقش ارتباطی بین فعالیت‌های پژوهشی و مسائل عینی و کاربردی در جامعه را دارد، گفت: برای مرکز نوآوری فراخوان ایده‌ها به اعضای هیئت علمی ارائه شده و طرح‌هایی هم در این مرکز در جریان است که امیدواریم در این زمنیه شاهد رشد جهشی باشیم. 

دکتر حسینی با اشاره به اینکه در زمینه همکاری‌های بین‌المللی جایگاه سازمانی گروه همکاری‌های علمی و بین المللی به مدیریتی با عنوان«مدیریت همکاری‌های علمی ملی و بین‌المللی و سرپرستی امور دانشجویان خارجی» ارتقا پیدا کرد، افزود: با این کار سطح فعالیت‌های بین‌المللی در پژوهشگاه نیز ارتقا پیدا خواهد کرد و شورای فعالیت‌های بین‌المللی پژوهشگاه نیز به زودی تشکیل خواهد شد و ارتقا سطح فعالیت‌های بین‌المللی به ویژه در زمینه دیپلماسی علمی بین دستگاهی به خصوص در جهان اسلام و جهان عرب، راه‌اندازی نشریه بین‌المللی به زبان انگلیسی در حوزه علوم انسانی و اسلامی از اولویت های این مدیریت خواهد بود. 

وی در تشریح فعالیت‌های بین‌المللی پژوهشگاه، تصریح کرد: انعقاد سه عنوان قرارداد انتشار هندبوک تخصصی بین‌المللی در زمینه اقتصاد اسلامی با انتشارات آلمانی«دی گرویتر» و یک هندبوک در گروه روانشناسی و برگزاری نشست بین‌المللی با حضور اعضای هیئت علمی گروه فلسفه و کلام و اساتید دانشگاه اندونزی پیرامون «نقش ملاصدرا در رشد عقلانیت» از اقدامات بین‌المللی پژوهشگاه است، به علاوه اینکه در حال حاضر بیش از 120 عنوان از آثار پژوهشگاه به 17 زبان زنده دنیا ترجمه و عرضه شده که یکی ازدستاوردهای خاص پژوهشگاه در سطح بین‌الملل بوده و این حرکت باقوت ادامه خواهد داشت.

معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: در این زمینه، یکی از برنامه‌ها برگزاری دوره آموزشی با اساتید و پژوهشگرانی از کشور اندونزی است که توسط گروه روانشناسی پژوهشگاه و استاد جان‌بزرگی در حال اجرا است که یک برنامه آموزشی خاص محسوب می‌شود.

تحصیل 65 دانشجوی دکتری در پژوهشگاه

دکتر حسینی ادامه داد: امسال آزمون دکتری در رشته‌های روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت، علوم تربیتی و اقتصاد  برگزار شد و 17 دانشجوی جدید دکتری جذب شدند و در حال حاضر 65 دانشجوی دکتری در پژوهشگاه در حال تحصیل هستند، در زمینه فعالیت آموزشی، جذب دانشجویان بین‌المللی و جذب دانشجوی دکتری به روش استاد محوری نیز از دیگر برنامه‌های در دست اقدام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

وی در تشریح برنامه‌های در دست اقدام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: موضوع اول بازنگری سند راهبردی پژوهشگاه و تدوین برنامه پنج ساله دوم پژوهشگاه است که امسال باید انجام شود، راه اندازی پژوهشکده چهارم تحت عنوان «پژوهشکده مطالعات راهبردی، علم، فرهنگ و تمدن» با چهار گروه پژوهشی شامل گروه فضای مجازی و هوش مصنوعی، گروه فرهنگ و ارتباطات، گروه تمدن اسلامی و گروه مطالعات راهبردی نهاد علم(حوزه و دانشگاه) نیز از دیگر برنامه‌های در دست اقدام پژوهشگاه است.

دکتر حسینی ادامه داد: علاوه بر همایش اقتصاد که اشاره شد، همایش بین‌المللی دیگری با نام فقیه نامدار شیعه«صاحب ریاض» با مشارکت عتبه حسینیه از کشور عراق برگزار خواهد شد. اجرای طرح‌های کلان ملی و کلان‌پروژه‌های پژوهشی از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

وی در پایان تصریح کرد: در زمینه زیرساخت‌های پژوهش و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های حوزه پژوهش، دستورالعمل انجام وظایف اعضای هیئت علمی مورد بازنگری قرار گرفت و در هیئت امنا به تصویب رسید که در آینده اجرا خواهد شد، تصویب و اجرای دستورالعمل اعطای ترفیع، آیین‌نامه اعطای پژوهانه و آیین نامه تعاملات علمی و بین‌المللی نیز در اولویت‌های کاری پژوهشگاه قرار دارد.
 

کد تحریریه : ۹۶۳

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دکتر سیدرضا حسینی معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری مراسم هفته پژوهش شعار هفته پژوهش

آخرین ویرایش۲۲ آذر ۱۴۰۲

نظر شما :