در پایان نخستین سال فعالیت و به مناسبت افتتاح رسمی فروشگاه اینترنتی کتاب پژوهشگاه

اولین کتاب پژوهشکده مطالعات و همکاری حوزه و دانشگاه معرفی شد

۰۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۸ کد : ۳۷۳۰۵ اخبار
تعداد بازدید:۹۲۵
در جلسه افتتاح رسمی فروشگاه اینترنتی کتاب پژوهشگاه، دکتر مجید کافی رئیس پژوهشکده مطالعات و همکاری حوزه و دانشگاه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت یکساله این پژوهشکده اولین کتاب منتشر شده این پژوهشکده را معرفی کرد.
اولین کتاب پژوهشکده مطالعات و  همکاری حوزه و دانشگاه معرفی شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، معاون پژوهش، آموزش  و فناوری  پژوهشگاه با اشاره به اینکه یک سال کمتر از عمر تاسیس این پژوهشکده میگذرد یادآور شد: «پژوهشکده مطالعات و  همکاری حوزه و دانشگاه» چهار گروه دارد که دو گروه آن جدید و دو گروه دیگر یعنی ارتباطات و آینده پژوهی در فضای آکادمیک کشور امروزه مطرح هستند.

وی ادامه داد: این رشته ها در سیاست‌های ۳۰ سال گذشته پژوهشگاه این دو گروه دیده نشده بودند لذا جا داشت با تاسیس رشته هایی که در دانشگاه های مختلف کشور از این دو گروه شده بود ما نیز این گروه ها را داشته باشیم تا به تولید کتاب و بازسازی یا بومی کردن آنها بپردازیم .

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی در ادامه گفت: دو مطالبه حاکمیتی نیز داشتیم که اینها از ابتدای دفتر همکاری حوزه و دانشگاه بود اما متاسفانه در این سالیان فعالیت‌های منسجمی نسبت به آن انجام نمی شد.  یکی بحث همکاری حوزه و دانشگاه بود که به عنوان یک موضوع تحقیقاتی باید به آن توجه می شد نه صرف اجرایی.  این که تعامل حوزه و دانشگاه چه مدل هایی میتواند داشته باشه و چه نظریه هایی رو میتواند تولید کند و نوع سیاست گذاری در تعامل حوزه و دانشگاه  چگونه باشد؛ زمینه ای برای تاسیس گروه پژوهشی«همکاری حوزه و دانشگاه» شد.

وی یادآور شد: یکی از موارد دیگر که مطالبه بسیاری از مسئولین نظام بود «دانشگاه اسلامی» بود.  اینکه دانشگاه اسلامی اصلاً به چه معناست و تفاوتش با سایر دانشگاهها در چیست؟ زمینه ای بود برای مطالعات زیادی در بحث دانشگاه اسلامی که هر دوی این بحث ها متکفل عینی و مطالعاتی در کشور نداشت و ندارد هرچند  اخیراً نهاد در ۱۲ استان دفاتری برای همکاری حوزه و دانشگاه تعریف کرده که بیشتر ناظر به بحث های اجرایی است.
دکتر کافی با اشاره به تاسیس پژوهشکده چهارم یا پژوهشکده مطالعات همکاری حوزه و دانشگاه در تهران گفت: با توجه به مشکلاتی مانند بعد مسافت تهران تا قم، نداشتن هیات علمی و  کرونا کار این پژوهشکده در تهران با کندی مواجه شد اما با این وجود ما فعالیت‌هایی را داشتیم. بعضی از گروه های ما طرح های را به تصویب رساندند بعضی از این طرح‌ها به قرارداد انجامیده و خوشبختانه گروه‌ ارتباطات اولین اثر خود را منتشر کرده است.

رئیس «پژوهشکده مطالعات همکاری حوزه و دانشگاه» در پایان با اشاره به اولین خروجی این پژوهشکده که در گروه ارتباطات به انجام رسیده است گفت: کتاب «رسانه شناسی یهود در عراق» که رویکردی تاریخی دارد توسط دکتر حسن بشیر استاد تمام دانشگاه امام صادق علیه السلام نوشته شده است و انشاالله این طلیعه خوبی است برای آینده و آثار بیشتر.

کلید واژه ها: دانشگاه اسلامی همکاری حوزه و دانشگاه آینده پژوهی ارتباطات رسانه شناسی یهود در عراق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

آخرین ویرایش۰۶ دی ۱۳۹۹

نظر شما :