مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور:

تفاسیر موضوعی مسیر تکاملی خود را طی می کند

۰۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۸ کد : ۳۷۵۳۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۴۶
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه تفسیرهای موضوعی مسیر تکاملی خود را طی می کند، تصریح کرد: مطالعات تطبیقی قرآن با حوزه های غیر علوم انسانی و همچنین نقد مباحث غربی ها در قم افزایش یافته است.
تفاسیر موضوعی مسیر تکاملی خود را طی می کند

به گزارش خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، آیت الله علیرضا اعرافی عصر دوشنبه در مراسم بزرگداشت علمی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین اسعدی اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ نفر از عالمان و دانشمندان کشور و برخی از محققان و پژوهشگران بر اثر ابتلا به کرونا درگذشتند.
وی گفت: در حوزه قرآن پژوهی در قم طی یکصد سال شاهد فعالیت سه نسل از قرآن پژوهان بودیم که در علوم مختلف قرآنی کاوش و تحقیق کردند و آثار بلند و نیکی را بر جای نهادند‌.
مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: نسل اول فعالان در حوزه قرآن پژوهی شامل علامه طباطبایی، امام خمینی(ره) و بزرگان دیگر بودند که در راستای گسترش مسائل پژوهشی تلاش کردند تا نقطه عطفی در تفسیر شیعی باشند و قله آن تفسیر المیزان و تفسیر امام(ره) می باشد.
وی گفت: نسل دوم شاگردان امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی از جمله علامه جوادی آملی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سبحانی و مرحوم آیت الله مصباح و مرحوم معرفت بودند.
وی گفت: نسل سوم جمع بزرگی از فضلا و اساتید هستند که منشا پژوهش و تولیدات علمی می باشند و ده ها کرسی تدریس علوم قرآنی را رونق بخشیدند که مرحوم اسعدی نسل سوم قرآن پژوهان قم بوده است.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی شاهد بسط پژوهش های علوم پیرامون قرآن هستیم، افزود: با مشاهده تفسیر المیزان در می یابیم که دامنه مطالعات قرآنی بسط پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه تفسیرهای موضوعی مسیر تکاملی خود را طی می کند، تصریح کرد: مطالعات تطبیقی قرآن با حوزه های غیر علوم انسانی و همچنین نقد مباحث غربی ها افزایش یافته است.
مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در زمینه ادبیات و زبان قرآن و پاسخ به سوالات جدید و روش شناسی اقدامات بزرگی انجام شده است.
وی با اشاره به تنوع و تعدد رشته های قرآنی در دانشگاه ها و درختواره رشته های حوزه افزود: آثار فراوانی طی دهه های متمادی در حوزه قرآن بوجود آمده و کتاب ها، نرم افزارها و پایان نامه های متعدد حجم وسیعی به خود اختصاص داده است.
آیت الله اعرافی با اشاره به ترجمه تفسیر قرآنی به بیش از ۲۰ زبان تصریح کرد: این تفسیر ها و بحث های قرآنی در قالب مراکز و ساختارهای مختلف شکل گرفته است.
وی با اشاره به انجام اقدامات بسیار در راستای تربیت قرآن پژوه و طلاب و فضلا افزود: بانوان نیز در کنار آقایان به مسائل قرآن پژوهی اهتمام دارند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان کرد: بر اساس تنوع رشته ها تلاش شده که اقدامات لازم در زمینه ایجاد تحول در بحث تفسیر قرآن کریم شکل بگیرد و توسعه رشته ها و دامنه آن ها در مراکز از دیگر اقدامات است.
وی گفت: مرحوم دکتر اسعدی از نسل سوم برآمده از تجربه های قرآن پژوهی بودند و همزمان با قرآن پژوهی انس بالا با قرآن داشتند و در عین اینکه فضل بالایی در اصول فقهی داشتند، تمرکزشان بر قرآن کریم بود.
آیت الله اعرافی، ورود مرحوم حجت الاسلام اسعدی به مباحث قرآنی را روشمند دانست و افزود: ایشان در طیف وسیع و رنگین کمان علوم و دانش های قرآنی تمرکزشان پیرامون علوم قرآن بود.
وی بیان کرد: ایشان در حوزه قرآنی به صورت تخصصی تر تمرکز بر روی روش شناسی و جریان شناسی تفسیر داشتند و آثار خوبی فراهم آوردند.
وی با تاکید بر اینکه حجت الاسلام اسعدی در حوزه مباحث قرآنی در تولید متن و منابع فاخر زبردست بودند، اظهار داشت: ایشان محقق و نویسنده و تولید گر حوزه علوم قرآنی با نگاه نو و جدید و دارای سبک بود.

کد تحریریه : ۱۱۱

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مدیر حوزه های علمیه کشور آیت الله اعرافی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد اسعدی قرآن پژوهی علامه طباطبایی تفسیر المیزان

آخرین ویرایش۰۹ شهریور ۱۴۰۰

نظر شما :